„Lucrez din greu la a nu tipa la copiii mei. Dar, uneori, pur si simplu nu mai pot face nimic. Explodez si atunci ma simt atat de vinovata. Stiu ca nu e vorba de ce fac copiii in acel moment, este vorba doar de mine si de faptul ca am avut o zi proasta. Oare este posibil sa incetez sa mai tip? Care este secretul?”

Cu aceasta intrebare incepe un articol publicat de Laura Markham, autoarea cartii „Parinti linistiti, copii fericiti”, pe site-ul PsychologyToday.com.

„Secretul este compasiunea”, raspunde Laura Markham. Desigur, compasiunea pentru copilul tau, dar care incepe cu compasiunea pentru tine. Pentru ca nu poti fi generoasa emotional atunci cand esti stresata, cand te simti golita de energie si cand simti ca nu esti suficient de buna. De indata ce te vei simti mai putin tensionata, vei gandi mai bine si vei fi capabila sa te faci auzita de copilul tau intr-un mod mai relaxat, indiferent ce se intampla. Si asta fara sa mai ridici vocea.

Asadar, atunci cand te simti irascibila, sa nu-ti fie rusine si sa nu te invinovatesti pentru asta, te sfatuieste autoarea Laura Markham. Este uman sa ne simtim din cand in cand asa, deoarece cu totii avem zile proaste cateodata. Priveste starea ta de iritare ca pe un bec rosu care se aprinde pe bordul masinii.

Vrei sa ai mai multa rabdare cu copilul? 8 sfaturi rapide sa fii o mama zen

10 lucruri care s-au intamplat cand am incetat sa tip la copii

Iata cateva posibilitati in care mamicile pot reactiona atunci cand observa acest beculet rosu:

 

a) Dubleaza eforturile de a controla comportamentul copilului, chiar daca asta le da dureri de cap si le fac sa tipe la copil.

b) Se biciuiesc pentru ca nu sunt suficient de bune. Evident, asta nu le face sa tipe mai putin.

c) Scot firul astfel incat beculetul sa nu mai clipeasca si merg sa bea ceva. Asta inseamna doar a reprima acele emotii deranjante, ceea ce va face ca ele sa explodeze mai tarziu sau sa se transforme in boli fizice.

d) Ii multumesc semnalului si folosesc aceasta oportunitate pentru a face o verificare: Ce ai putea face chiar acum pentru a reveni la o stare de bine, astfel incat sa poti manifesta generozitate emotionala fata de copilul tau?

Deloc surprinzator, cel mai bun raspuns este D. Iritarea pe care o simt multe mamici este un mesaj ca este timpul pentru o mentenanta preventiva. Daca nu faci imediat ceva pentru a avea grija de tine, este foarte probabil sa explodezi, sa tipi la copil si apoi sa ai remuscari.

Bifeaza lista. 10 intrebari pe care sa ti le pui inainte sa certi copilul

Cand parintele tipa la copil. 7 urmari negative care il pot afecta pe viata

Asadar, iata ce iti sugereaza specialistul citat sa faci in aceste zile dificile, de indata ce descoperi ca esti irascibila:

1. Inceteaza ce faci. Arunca (agenda, orice, doar pentru un moment). Respira. Aminteste-ti ca nu exista nicio urgenta reala. Respira adanc de cateva ori. Acest lucru te va ajuta sa revii in momentul prezent, astfel incat sa nu fii furata de emotiile puternice pe care le simti. In acest fel, poti alege cum sa reactionezi.

 

2. Rezista tentatiei de a actiona atunci cand simti furie. S-ar putea sa simti o nevoie urgenta de a face ceva, insa acesta este doar un indiciu ca esti in starea de lupta sau fugi (este un semnal, la fel ca becul intermitent). Daca exista vreun pericol, pune limitele pe care este nevoie sa le pui, cat mai calm posibil. Ce este foarte important etse sa rezisti nevoii de a disciplina. Orice lectie vrei sa-l inveti pe copil va fi acceptata mai usor mai tarziu, cand vei fi calma. Copiii nu pot invata atunci cand sunt suparati si, daca tu esti suparata, si copilul va fi suparat. Cea mai buna lectie pe care il poti invata pe copilul tau in acest moment este autoreglarea emotionala si faci acest lucru oferindu-i copilului tau un model.

De fiecare data cand cortexul tau frontal iti stapaneste tulburarea emotionala, trimiti noi semnale catre creier, astfel incat acest proces de autoreglare va deveni din ce in ce mai usor. Si, de fiecare data cand tolerezi sentimentele suparatoare, acceptandu-le fara sa reactionezi in vreun fel, lucrezi la anumite situatii emotionale vechi neincheiate, ceea ce face ca acele sentimente sa se declanseze din ce in ce mai rar. Asta creeaza mai putina drama si mai multa iubire.

 

3. Aduna toata compasiunea ta si ofera-ti ingrijirea de care ai nevoie. Tendinta este sa credem ca trebuie sa asteptam ca cineva din afara noastra sa aiba grija de noi, sa ne ofere dragostea de care avem nevoie. Totusi, educarea copiilor nostri presupune sa invatam sa ne oferim singure grija de care avem nevoie. Parintele iubitor de care ai nevoie in acele momente dificile este in interiorul tau. Maturizarea inseamna sa ne asumam responsabilitatea de a avea grija de noi insine, astfel incat sa putem actiona ca un adult atunci cand copiii nostri actioneaza ca niste copii. Asa ca ofera-ti o imbratisare (la propriu). Binecuvanteaza-te cu caldura propriei tale iubiri.

Acum, intreaba-te: Ce as putea face acum pentru a reveni la o stare de bine si la iubire?

Apoi, doar fa-o. Daca ai nevoie de o schimbare mare, – de mai mult somn sau de exercitii fizice, – fa un plan care sa aduca aceste lucruri in viata ta. Daca este vorba despre un lucru pe care il poti face mai tarziu, cum ar fi sa te culci mai devreme in seara aceasta, promite-ti in scris, pune promisiunea intr-un loc vizibil si respect-o.

Ce sa faci ca sa nu mai tipi la copil. 10 sfaturi eficiente de la parintii care au rezolvat problema

Copilul nu te aude decat atunci cand tipi la el? 3 sfaturi de la psiholog

Ai in continuare o stare proasta? Aduna-ti copiii, imbratiseaza-i si spune-le: „Imi pare foarte rau, dar am o stare proasta astazi. Ma voi stradui sa fiu blanda cu mine, asa ca nu sunt suparata pe voi… Puteti incerca si voi sa fiti draguti cu mine? Promit ca ma voi culca devreme in seara aceasta (sau orice altceva), pentru ca sa nu mai fiu suparata maine. Acum, hai sa facem lucrurile bine. Iata ce am nevoie de la voi”.

Copiii invata atat de multe din aceasta abordare: invata cum sa-si gestioneze starile, cum sa empatizeze, cum sa ceara ceea ce vor intr-un mod respectuos. Copii simt atunci cand suntem deconectate si stresate si actioneaza. De aceea, de cele mai multe ori, imbratisarea ta ii va readuce si pe ei la cea mai buna varianta a lor. Sigur, ei vor uita si iti vor apasa din nou pe butoane, dar o vor face mai putin decat pana acum. Iar tu iti asumi responsabilitatea pentru propria ta stare de irascibilitate, astfel incat copiii nu se vor simti niste persoane rele doar pentru ca se comporta ca niste copii.

Apoi, de fiecare data cand te surprinzi ca incepi sa ridici vocea, poti sa te opresti, sa respiri si sa spui: „Imi pare atat de rau… supararea mea este cea care vorbeste… hai sa reluam… Iata ce am intentionat sa spun… Dragul meu/draga mea, am nevoie de mai multa liniste acum… care ar fi o solutie buna? Poti iesi afara ca sa te joci acest joc?”

Ce se intampla daca ai ajuns sa fii permanent intr-o stare de suparare si iritare? Ia-ti angajamentul, de fata cu toata familia, ca vei vorbi pe un ton respectuos. Alegeti un anumit semn cu mana pe care oricine din familie sa-l foloseasca atunci cand tonul tau este mai putin respectuos. Apoi, de indata ce iti observi tonul, opreste-te si spune: „Oops….. Sa incercam din  nou… Sa respiram impreuna de 10 ori… Ok, sa mai facem o data… Ceea ce am vrut sa spun este…”

Desigur, daca ai zilnic o stare de suparare si iritare, este un semnal ca este nevoie sa schimbi ceva in viata ta. Laura Markham te incurajeaza sa ceri si sa obtii tot sprijinul necesar pentru a face acest lucru. Pentru ca meriti sa te simti bine. Si copiii tai merita ce este mai bun din tine, nu ce a mai ramas din tine.

Educarea copiilor fara tipete

Laura Markham iti spune planul din 10 pasi rapizi prin care sa nu mai tipi la copil

Sursa foto: Pixabay

 

produse bebe
carti copii

CARTI DE PARENTING

CARTI copii

Aboneaza-te GRATUIT

si primesti articole exclusive, solutii eficiente si reduceri la toate cursurile si produsele noastre!

Nu iti trimitem SPAM-uri si avem mare grija de adresa ta. Te poti dezabona oricand. Powered by Seva