Psihologul Gáspár György spune care sunt efectele criticii constructive asupra copiilor

În lipsa unor moduri de comunicare pentru a-și motiva copiii să-și corecteze greșelile și să-și schimbe comportamentul nedorit, numeroși părinți folosesc critica. Mulți dintre acești părinți consideră că este vorba despre critică “constructivă”, care, în opinia lor, are rolul de a îmbunătăți comportamentul sau rezultatele copiilor, astfel încât aceasta nu ar trebui să aibă aceleași efecte negative precum critica obișnuită.

elefant.ro

Cum stau lucrurile, însă, în realitate? Care sunt efectele reale ale criticilor vs. ale criticilor “constructive” ale părinților asupra copiilor?

La această întrebare răspunde psihologul, psihoterapeutul relațional și autorul Gáspár György, într-o postare pe contul său de Facebook.

Referindu-se la subiectul criticii, cunoscutul psiholog nu face diferența între critică și critică constructivă din partea părinților în ceea ce privește efectele negative asupra copiilor.

Gáspár György afirmă că parentingul bazat pe critică face parte din istoria relațională a multora dintre noi.

Potrivit specialistului, din experiențele definite de critică, ceea ce învață copilul interior este că “emoțiile sunt greșite, neadecvate și inacceptabile; că eșecurile sunt ireparabile”.

“Copiii crescuți în spiritul criticii „constructive” devin adulți care consideră că ceva este inerent greșit în ființa lor; și ajung să practice autocritica ca strategie de rezolvare a dificultăților sau a situațiilor de criză”,

answear.ro

Gáspár György prezintă 11 semne ale adulților care au fost crescuți în spiritul criticii „constructive”:

1. Ne exprimăm critica de sine în mod constant. Autocritica este prima noastră reacție atunci când ceva merge prost.

2. Ne implicăm în atitudini de critică și judecată la adresa celorlalți, atunci când ei greșesc sau se poartă altfel decât am considera noi că este potrivit.

3. Ne străduim să fim perfecți și impecabili, ascunzând orice slăbiciune sau urmă de eșec.

4. Ne pierdem ușor încrederea în propria persoană, ajungând să proiectăm această lipsă de încredere asupra lumii și asupra celor din jur.

5. Ne privăm de compasiunea de sine și considerăm grija față de propria persoană drept formă de egoism sau dovadă de narcisism.

6. Ne considerăm vulnerabilitatea dezgustătoare și taxăm vulnerabilitatea celor din jur.

7. Ne exprimăm curiozitatea și interesul față de feedback-ul negativ pe care-l primim, și minimizăm sau luăm în derâdere feedback-ul pozitiv, aprecierile sau complimentele.

8. Ne este teamă de cuvintele frumoase care vin din partea altora, de aceea le interpretăm ca fiind dovezi de manipulare, șantaj sau gesturi de dobândire a unor foloase personale.

9. Ne implicăm în infinite comportamente de evitare, ca strategii de autoprotecție în cazul unui posibil eșec.

10. Ne simțim striviți și putem trăi disperare, atunci când ceilalți sunt critici, ostili sau disprețuitori la adresa alegerilor, deciziilor sau a opțiunilor noastre.

11. Ne mistuie dorința de-a primi validarea și aprobarea celor din jurul nostru.

Odată conștientizate aceste efecte negative ale criticii din copilărie asupra persoanelor adulte, care putem fi fiecare dintre noi, apare întrebarea justificată: Cum putem schimba aceste tipare?

Iatâ câteva recomandări pe care le face psihologul Gáspár György persoanelor în căutare de soluții în comentariile la postarea menționată:

1. “Personal cred mult în recomandarea lui dr. Eva Eger – și anume, atunci când realizăm cât ne este de greu – să înlocuim întrebările de genul “de ce eu?” sau “de ce noi?”, cu cele precum “și acum ce am de făcut?”. Iar la această ultimă întrebare răspunsul adevărat vine din interiorul fiecăruia dintre noi.”

2. “Este puțin mai greu la vârsta adultă, dar procesul este definit tot de cultivarea stării de prezență conștientă și a abilității de autocompasiune. Dr. Brené Brown scrie foarte frumos despre procesul de transformare și despre redobândirea încrederii în noi și în relații.”

3. “Critica aduce multă durere. Iar pentru a înlocui această strategie indezirabilă, cu altele cu adevărat utile, este important să spunem lucrurilor pe nume, chiar dacă acest aspect activează unele emoții dureroase”.

Poți afla mai multe despre Gáspár György și poți descoperi cărțile sale AICI.

Sursa foto: Facebook Gáspár György

Aboneaza-te GRATUIT

si primesti articole exclusive, solutii eficiente si reduceri la toate cursurile si produsele noastre!

Nu iti trimitem SPAM-uri si avem mare grija de adresa ta. Te poti dezabona oricand. Powered by ConvertKit

Taguri

Ana Bâtcă

Sunt Ana Bâtcă, cofondator Centrul de Parenting și mama unui băiețel născut în 2013. Misiunea mea este să sprijin părinții să aibă o comunicare mai bună și relații mai frumoase cu copiii lor. În ceea ce fac, mă ajută formările mele în Coaching, Master Coaching, Formator, NLP Practitioner, NLP Master, precum și experiența de peste 800 de ore de lucru cu oamenii în ședințe individuale și de grup.

Articole similare

Utilizăm fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența Dumneavoastra pe site-ul nostru. Am actualizat politicile pentru a integra în acestea modificările specificate de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Va rugam sa cititi modul in care CentruldeParenting.ro prelucreaza datele cu caracte personal. Prin continuarea navigării pe site-ul nostru confirmati acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de prelucrare a datelor. Datele Dumneavoastra pot fi oricand sterse urmand instructiunile din document. Mai multe informatii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close