„Baza de la care ar trebui sa inceapa revolutia sistemului romanesc de educatie este ca nu copiii sunt de vina. Copiii nu sunt niciodata de vina”, a declarat consultantul educational Oana Moraru, astazi, in cadrul conferintei „Epic Talk”, organizata de Pagina de Psihologie si Mozaic Media.

Pe de o parte, profesorii sunt nemultumiti si ii considera pe copii vinovati, vorbind despre lenea lor, despre lipsa de atentie, despre dezangajarea lor. Totusi, atunci cand un elev isi pierde rabdarea, atentia, atunci cand nu are functiile creierului suficient de pregatite pentru a invata, inseamna ca are „paharul emotional gol”, a explicat Oana Moraru.

Potrivit acesteia, este o tendinta fireasca a orcarei persoane, a oricarui copil sa creasca. „Nu exista om care sa nu vrea sa creasca” si, daca un copil refuza sa faca acest lucru, are motive serioase sa o faca. Asadar, din acest punct de vedere, nu este corecta afirmatia potrivit careia copilul are capacitati, dar nu vrea, si pe care profesorii o intaresc la inceputul anului scolar, spunand ca e suficient sa vrei ca sa poti sa inveti.

5 surse de conflicte emotionale care cauzeaza racelile copiilor dupa inceperea gradinitei

Oana Moraru: Nu le spuneti copiilor ca trebuie sa munceasca si sa fie responsabili

Nu copilul este de vina ca nu te asculta

 

Cel mai important pentru relatia cu copilul este „abilitatea de a fi vii” atat ca profesori, cat si ca parinti, considera Oana Moraru. Astfel, spune ea: „nu copiii sunt de vina ca nu te asculta”. Ca parinte, ca profesor e important sa stii sa te conectezi cu copilul si sa te faci auzit si ascultat.

Consultantul educational a mai afirmat ca sistemul romanesc de invatamant nu tine cont deloc de etapele de dezvoltare ale copilului in organizarea materiei pe ani de studiu si in organizarea modului de predare. De exemplu, spune Oana Moraru, in clasele a XI-a – a XII-a, elevii nostri au foarte multe materii, in conditiile in care firesc ar fi sa aiba 5-6 materii, asa cum se intampla in alte state.

Iar in gradinita, copilul este tratat intr-un mod in care nu se tine cont deloc de faptul ca in jurul varstei de 5 ani deja se formeaza abilitatea persoanei de a fi atenta, de a asculta activ, de a colabora, harbicia, dorinta de reusita, nevoia de a finaliza, de a duce lucrul pana la capat.

Interviu cu Oana Moraru: „Scoala e cel mai teribil tavalug de amortire a vocatiilor”

Elevii nostri pierd peste 3 ani de scoala fara sa invete nimic

Reusita se bazeaza pe stima de sine a persoanei si stima de sine se formeaza dupa o etapa in care te simti in siguranta, te simti apreciat ca persoana.

Tocmai de aceea, consultantul educational, fondatoarea scolii private Helikon, le sugereaza parintilor sa le ofere copiilor lor in primul rand climatul emotional favorabil pentru a se dezvolta si pentru a-si creste increderea in sine, chiar daca rezultatele scolare nu sunt stralucite.

 

„Greselile sunt de corectat, nu de intoxicat”

 

In cadrul evenimentului, Oana Moraru a vorbit si despre modul defectuos in care parintii si cadrele didactice reactioneaza la greselile pe care le fac copiii. In primul rand, specialistul a subliniat ca este firesc si normal ca o persoana sa greseasca in timp ce face anumite lucruri. Si, in acest context, spune ea, „greselile sunt de corectat, nu sunt de intoxicat”.

Ce inseamna mai exact acest lucru? „Lucrez in liniste, dar nu intoxic copilul cand semnalez ce nu e bine in caiet cu starea mea emotionala”, explica Oana Moraru, referindu-se la acei dascali si parinti care ii acuza pe copii atunci cand vad o greseala. Si, modul in care este pusa intrebarea „De ce?” poate fi considerat, de multe ori, „un atac”.

Specialistul spune ca nici severitatea nu este o atitudine potrivita pentru a reactiona in cazul unei greseli.

In acest fel, deja la varsta de doar 4-5 ani, copii au o teama in fata reactiei la greseala a adultilor.

De ce sa sarbatoresti greselile copilului tau. Abordarea constructiva a greselii de la Shefali Tsabary, autoarea cartii „Parintele constient”

Frica nu inseamna slabiciune. Cum reusesc parintii care vor copii curajosi sa le accentueze temerile

„Nu intoxica copilul cu tumultul tau sufletesc, sa te torni si tu acolo atunci cand face o greseala, asta e un abuz”, spune Oana Moraru. Ea considera ca „pot semnala greseala fara sa ma destabilizez”.

Ce e important sa stim atat ca parinti, cat si ca profesori, este ca cei mici „invata conectandu-se la energia emotionala a omului”, spune Oana Moraru. Astfel, conform specialistului, esentiala este conectarea cu copilul si relatia cu el.

Si, din experienta sa proprie, a observat ca „parintii cei mai neseriosi au copiii cei mai seriosi”, si invers, parintii cei mai seriosi au copii care se descurca mai greu.

Iar atunci cand parintele are realizari foarte mari intr-un anumit domeniu, copilul poate resimti o presiune mare, care il poate demotiva inclusiv sa mai incerce sa faca ceva.

 

„Invatam copiii sa fie functionali intr-o scoala disfunctionala”

 

Sa le dam mult de lucru elevilor, sa punem presiune sa faca performanta este o „cultura toxica”, este de parere Oana Moraru.

Sigur, asta nu inseamna ca lucrurile nu trebuie facute. Dimpotriva, „toate lucrurile trebuie facute la timpul lor, dar sa creeze stari de bine, sentimentul ca pot, ca reusesc”, spune ea. Si asta deoarece copilul nu devine competitiv daca il impingi de la spate, ci dupa ce s-a simtit bine mai mult timp.

Aparent, copiii sunt de vina, cand merg greoi, asta intamplandu-se deoarece ei traiesc zilnic sub presiunea lui „mi-e greu, trebuie sa ma dovedesc pe mine, niciodata nu e de ajuns”.

De asemenea, „copiii de azi nu mai respecta rolul social”, spune Oana Moraru. Spre deosebire de noi cand eram elevi, ei au surse de informare peste tot si profesorul nu este decat o alta sursa de informare printre alte surse de informare.

Tu stii ce proiectezi asupra copilului si care sunt efectele?

3 greseli ale parintilor care ii impiedica pe copii sa-si descopere talentele

Cum sa facem ca sa fim ascultati, auziti de copii si ca sa-i educam frumos? Pentru asta, este esential „sa stii cine esti”. „E foarte greu sa lucrezi cu copiii cand nu stii cine esti”, a spus Oana Moraru. Pentru a-l ajuta pe copil sa invete, e necesar sa faci conectare unu la unu cu el.

Potrivit Oanei Moraru, copiii au nevoie de structura, au nevoie de consecinte, dar acestea sa vina dintr-un spatiu de siguranta emotionala, dintr-o stare de bine.

Insa, ce se intampla in realitate in cele mai multe cazuri este ca „ii invatam pe copii sa fie functionali intr-o scoala disfunctionala”, doar cautam trucuri sa se adapteze acestui mediu disfunctional.

 

Sursa foto: Facebook Vocea Parintilor

CARTI DE PARENTING

CARTI copii

Aboneaza-te GRATUIT

si primesti articole exclusive, solutii eficiente si reduceri la toate cursurile si produsele noastre!

Nu iti trimitem SPAM-uri si avem mare grija de adresa ta. Te poti dezabona oricand. Powered by ConvertKit