Echilibrul sau plinătatea minții traduc cel mai bine conceptul de mindfulness. Peste Ocean, programele de mindfulness pentru copii, organizate la scoala, sunt cunoscute. Pentru Romania mindfulness este inca o noutate. Dezvoltata de Jon Kabat-Zinn, tehnica mindfulness-ul te invata cum sa castigi cotrol asupra mintii si a emotiilor. Iar copiii invata prin aceste meditatii usoare cum sa-si calmeze corpul si mintea cu ajutorul respiratiei: fie ca sunt nervosi, suparati, ori obositi.

Daca vrei sa stii ce este mindfulness-ul si de ce ar trebui sa-l inveti si pe copil, acest articol si recomandarile de carti de la final speram sa-ti fie de ajutor.

Ce parinte nu si-ar dori ca sa primeasca din partea copilului o cerere sau o rugaminte formulata in cuvinte, in loc de o criza de plans si de nervi?

Crizele de plans la copii, acele tantrums, sunt provocate de faptul ca cel mic inca nu stie cum sa-si gestioneze emotiile si cum sa le exprime. Episoadele debuteaza pe la varsta de doi ani si se diminueaza in jurul varstei de 4 ani. Insa, chiar daca dispar, nu inseamna ca el a invatat sa-si gestioneze emotiile perfect. Nici noi, ca adulti, nu reusim acest lucru.

Crizele de plans la copii. Cele mai bune tehnici pentru parintii cu copii incapatanati

O solutie simpla care rezolva pentru totdeauna unele comportamente dificile ale copiilor

Astfel ca, atunci cand copilul creste sprijinul parintilor in gestionarea si intelegerea emotiilor, a gandurilor si a sentimentelor trebuie sa fie chiar mai puternic. Tehnica mindfulness pentru copii poate fi o solutie. Avantajul este ca, odata deprinsa, tehnica mindfulness ii va fi de ajutor toata viata.

In cartea “Raising Happiness”, doctorul Christine Carter aminteste, la un moment dat, despre un studiu legat despre efectele a ceea ce americanii numesc: “mindful parenting”. Iar rezultatele acelui studiu au aratat ca parintii care practicau tehnica mindfulness se bucurau mult mai mult de relatia cu copilul si de parenting, in general.

Insa, si mai importanta a fost concluzia referitoare la copii. Chiar daca parintii nu ii invatasera efectiv tehnica mindfulness, doar din exemplul pe care-l ofereau, copiii lor erau mult mai comunicativi, mai calmi, se purtau mai frumos si erau mai putin agresivi

La ce varsta poti sa-l inveti pe copil mindfulness?

Inainte sa-l inveti concret, incepe sa practici tu mindfulness. Vei vedea ca schimbarea ta se va vedea si asupra lui. Varsta indicata este de la 9-10 ani.

Atunci cand ai decis sa-l inveti pe copil mindfulness, alege o activitate care stii ca va rezona cu el. Ideea este sa-l faci sa fie atent, sa se linisteasca, dar intr-un mod care sa aiba sens pentru el.

Tehnicile mindfulness, bazate pe invataturile budiste, ii invata pe copii meditatie. Insa, nu vorbim despre meditatia clasica, pentru ca aceasta este foarte dificila pentru copii. Avantajul tehnicii mindfulness este ca o poti aplica in cotidianul tau, asupra oricarui lucru.

Poti aplica tehnica stafidei (aluna sau un alt fruct). Aceasta este unul dintre primii pasi pe care ii face si un adult care se initiaza in mindfulness.

1. Copilul sa stea confortabil in scaun.

2. Pune-i in mana o stafida.

3. Spune-i sa se uite atent la ea, sa o examineze.

4.  Roaga-l sa-ti spuna ce vede: textura, culoarea, marimea, daca este moale sau tare.

5. Acum, copilul sa apropie stafida de nas. Cum miroase?

6. Mai uitati-va inca odata la ea: cum pare in mana? Este mica sau mare? Pare sa fie usor sa mancat sau greu?

7. Spune-i copilului sa puna stafida in gura, dar sa nu o manance inca.

8. Ce textura are? Este moale sau tare?

9. Spune-i sa o mestece de 3 ori, dupa care sa se opreasca.

10. Roaga-l sa-ti descrie aroma stafidei.

11. Roaga-l sa fie constient de ceea ce simte atunci cand mananca stafida.

12. Spune-i sa mai stea putin linistit, sa respire usor.

Dar ce faci daca ai un copil mofturos la mancare si stii ca acest exercitiu nu i se potriveste? 

Daca ai un copil vizual, atunci te-ar ajuta urmatorul exercitiu: un glob de sticla cu zapada inauntru. Sau, mai bine, poti face chiar tu unul, intr-un borcan cu filet, apa distilata, glicerina si mult sclipici.

Iata cum decurge acest exercitiu de meditatie pentru copii:

Cu globul de zapada langa voi, roaga-l pe copil sa-si aminteasca un moment in care a fost foarte suparat.

Intreaba-l cum se simtea atunci si ce-i venea sa faca (in cazul in care nu s-a exteriorizat).

Roaga-l sa agite globul cu zapada sau cu sclipici.

Lasa-l sa observe si spune-i ca, atunci cand este suparat, asa arata mintea si inima lui, la fel de agiatate.

Dar el poate calma acele ganduri nervoase si corpul agitat.

Spune-i sa inspire si sa expire, sa fie cat mai constient de acest exercitiu de respiratie, in timp ce se uita cum fulgii sau sclipiciul se linistesc.

Continuati acest exercitiu pana cand tot sclipiciul se depune.

Spune-i copilului ca este normal sa se simta uneori suparat sau nervos. Insa, ceea ce este important ramane modul in care raspundem la suparare.

Astfel ca, atunci cand va mai fi suparat, sa respire usor si sa se gandeasca la globul sau de zapada. Astfel, in loc sa mai loveasca pe cineva, ori sale adreseze cuvinte urate, el se va linisti mai repede si va putea comunica pentru a spune ce anume l-a deranjat.

Cum sa mai inveti un copil mic sa mediteze

Meditatia si controlul respiratiei pot fi invatate de un copil mai mare. Insa, un copil mai mic nu este la fel de constient. Astfel ca are nevoie de putin ajutor. Iata o idee: roaga-l sa se aseze pe spate si pune-i o jucarie de plus pe burtica. Jocul va fi sa ridice si sa lase in jos jucaria, respirand.

Poti sa-l mai inveti pe copilul mic cu ajutorul unei flori si a unei solutii de facut baloane de sapun: inspiram mirosul florii, iar expiratia puternica va face baloane.

Cum am ajuns sa crestem o generatie de adolescenti anxiosi. Iata motivul si solutiile

Atenție, mămici! 20 de obiceiuri proaste care te duc la extenuare

Nu forta copilul!

Scopul mindfulness-ului este sa ajungi intr-un echilibru cu mintea si emotiile, cu scopul de a fi mai calm. Mindfulness nu poate fi o pedeapsa si nu ii poti impune copilului exercitiile, daca acesta nu le vrea.

Cu totii ne dorim de la copiii nostri sa ne dea atentie, sa ne asculte, sa ne ceara frumos, sa inteleaga atunci cand sunt refuzati, sa nu aiba crize de nervi (tantrums). Si putem incerca, usor, cu ajutorul tehnicilor de mindfulness sa-l invatam pe copil cum sa-si obtina singur linistea si sa-si recastige echilibrul. Dar nu toti copiii sunt dispusi sa faca astfel de exercitii.

Recomandarea este sa nu insisti si sa mai lasi o perioada pana cand vei incerca din nou. Invata tu inainte si descopera care sunt metodele pe care le ai la dispozitie si apoi, in functie de personalitatea copilului tau, alege acele exercitii care-i vor starni interesul si-l vor face cooperant.

Iata si doua carti ce te-ar putea ajuta:
Click pe poza sau pe titlu pentru mai multe detalii

mindfulness pe intelesul tuturor Mindfulness pe intelesul tuturor,
de Bhante Henepola Gunaratana
mindfulness pentru parinti Mindfulness pentru parinti,
de Jon Kabat-Zinn