Foarte multi parinti au rezonat cu articolul Educatia copilului mic fara cuvantul “NU!”. Modul istet de a-l opri din joc fara sa planga. Insa, chiar daca sunt de acord cu privire la faptul ca un copil reactioneaza mult mai bine si coopereaza mai usor atunci cand din exprimare se elimina cuvantul NU, multi parinti inca au provocari. Si am primit, astfel, mai multe e-mail-uri de la parinti care vor sa afle cum sa nu il lase pe copil sa faca anumite lucruri fara sa foloseasca cuvantul NU.

Din propria experienta, am observat ca folosirea cuvantului NU apare atunci cand incercam sa corectam un comportament, sa oprim o actiune sau sa disciplinam copilul:

Nu mai tipa!
Nu mai tranti usa!
Nu-ti mai lovi fratele / sora!
Nu mai arunca jucariile!
Nu mai plange!

Nu! Nu! NU!

Am citit, la un moment dat, un articol, in care un consilier american in parenting, ce lucra in special cu copii de 2-5 ani, a estimat ca, in medie, un copil la aceasta varsta aude cuvantul NU de 400 de ori pe zi. Cumva, cred ca este o estimare usor exagerata. Insa, chiar si asa, copilul mic si prescolar poate auzi NU de zeci de ori intr-o zi.

Dupa ce am cititi acel articol, acum doi-trei ani, mi-am analizat propriul comportament fata de copil si am realizat ca erau multe propozitii pe care i le spuneam si care incepeau cu NU. Insa, adevarata provocare a venit in momentul dupa ce am constientizat acest lucru. Pentru ca a trebuit sa imi modific o obisnuinta de exprimare si sa gandesc in minte alta formulare pentru a evidentia pozitivul si nu negativul.

Ce am descoperit este ca poti sa-i spui copilului NU fara a folosi acest cuvant. Insa, nu se poate aplica in orice situatie.

Cum sa educi un cuvant fara folosirea cuvantului NU:

1. In primul rand, evalueaza de cate ori pe zi ii spui copilului NU. Te poate ajuta telefonul, daca il tii mereu la indemana – si poti nota rapid (acasa, pe strada, in parc etc).  Nu pune presiune pe tine din primele zile. Importanta este constientizarea si apoi frecventa folosirii. Mai ales daca ai tendinta de a folosi cuvantul NU in mod automat.

2. Pasul urmator este sa iti propui sa reduci cu 50% folosirea cuvantului NU. Ceea ce inseamna ca o data il poti folosi, iar a doua oara schimbi modul in care formulezi fraza.

3. Este important sa stii cand anume sa nu spui NU. Pentru ca sunt si exceptii: in situatii de pericol.

4. Retine faptul ca o disciplina pozitiva se realizeaza si printr-un vocabular pozitiv. Astfel, nu se poate disciplina pozitiv un copil atata vreme cand el aude NU la fiecare 10 minute. Cel mai bun mod de a modela un comportament este prin propriul exemplu: modul in care ii vorbesti copilului – de la ton, la cuvintele alese si pana la limbajul corpului.

5. Atunci cand in casa sunt prea multe reguli si predispozitia parintelui de a spune NU este mai mare. Uneori, prea multe reguli priveaza copilul de la experiente care ii permit sa exploreze si sa invete.

6. Limiteaza folosirea cuvantului NU doar la anumite situatii.

 

Vrei sa renunti la pedepse si time-out, dar nu stii cum? Cele mai sanatoase 10 metode de educatie pozitiva pentru liniste in casa

7 metode de educatie pozitiva prin care sa inveti copilul sa coopereze

Secretul unei relatii reusite cu copilul. Patru exercitii usoare de psihologie pozitiva pe care sa le faci cu copilul

Iata diferite moduri de a spune NU copilului, dar fara a folosi cuvantul NU

REFORMULEAZA. 

De exemplu, in loc sa spui Nu mai lovi!, alege sa spui Mainile le folosim pentru imbratisari, nu pentru lovituri.

In loc sa spui Nu mai tranti usa! poti sa spui Inchide usa incet! (inainte de momentul efectiv si ca o reamintire) sau Oare cat de incet poti inchide usa? sau Cand trantesti usa imi scade energia si nu ma mai pot juca.

 

VALIDEAZA.

Parintii pot valida sentimentele copilului si sa le spuna NU in acelasi timp. De exemplu, cand copilul loveste un alt copil pentru ca i-a luat jucariile. In loc sa spui Nu lovi!, intrerupe momentul si spune copilului Observ ca te-ai suparat pentru ca X ti-a luat jucaria. Ce ar trebui sa facem in loc sa lovim atunci cand ne suparam?

Insa, pentru a rosti aceasta fraza se presupune ca ai vorbit deja cu copilul despre ce sa faca atunci cand este suparat / frustrat si ce solutii are la aceste momente de emotie negativa.

 

EXPLICA.

Chiar daca pentru noi lucrurile au o logica, pentru copii nu. Astfel, daca nu esti de acord ca cel mic sa manance ciocolata inainte de masa explica-i faptul ca nu este sanatoasa si ca ea se poate consuma dupa. Secretul explicatiilor de succes este sa folosesti mai putin de 10 cuvinte. Pentru ca apoi copilul se pierde in sirul de argumentari si nu retine.

 

OFERA OPTIUNI.

Este una dintre solutiile care m-a ajutat cel mai mult! In loc de Nu mai scrie pe pereti, alege sa spui Vad ca iti place sa desenezi. Vrei sa desenezi pe coala de hartie mica (A5) sau mare (A4 sau din caietul de desen)?

Uneori, copiilor le place sa arunce cu jucarii. Insa, ele ii pot rani pe cei din jur. Daca nu ai o problema cu aruncatul jucariilor (pana la urma este o curiozitate, o experienta si un exercitiu fizic), ofera-i optiunea unor jucarii de plus. Vad ca iti place sa arunci cu jucarii. Vrei sa arunci cu ursuletul de plus sau cu vacuta de plus?

Si Luca a avut o perioada in care ii placea sa arunce cu lucruri,din joaca. Asa ca am facut un joc in care trebuia sa ne nimenim unul pe altul cu o pereche de sosete. In jocul nostru, oricat de tare am aruncat, nicio obiect nu a fost spart si nimeni nu a fost ranit.

Dar ce faci atunci cand copilul are un comportament neadecvat?

Solutia la un comportament neadecvat este unul bun, si nu un lucru (mita). Conditia este ca acest comportament bun sa fie explicat din timp, astfel incat copilul sa fie familiar cu el. Cele mai rele rezultate in disciplina pozitiva este de a obtine inlocuirea comportamentului neadecvat atunci cand copilului nu i s-au prezentat din timp optiunile. In timpul emotiilor negative si a momentelor tensionate copilul nu are deschiderea si cooperarea de a accepta noutatea.

Daca copilul este mai mic si are o criza de plans, coboara la nivelul sau, spune-i pe nume, valideaza-i emotia (X, esti suparat) si apoi ghideaza-l cu propriile tale cuvinte (hai sa mergem impreuna sa ne linistim).

Observa copilul si incearca sa descoperi motivele din spatele gesturilor sale si adapteaza cerintele sale la nivelul sau de dezvoltare. Cand Luca avea doi ani, in timp ce aranjam masa pentru cina, a deschis sertarul cu tacamuri si a inceput sa scoata furculite si cutite. Primul meu impuls a fost sa-i spun NU.

Nu voiam sa se joace cu ele! Nu erau obiecte sigure!

Dar am avut buna inspiratie sa nu spun nimic si sa observ. El a luat furculite si cutite pentru fiecare dintre noi si le-a asezat la masa. Apoi, a inchis sertarul si asta a fost tot. Daca m-as fi grabit, as fi judecat gresit copilul, i-as fi refuzat un comportament pozitiv.

Ce am invatat in ultimii ani de cand sunt mamica?

  • oricat m-as stradui, nu voi reusi mereu sa fiu ca la carte. Insa, este OK. Ma bucur cand imi constientizez defectele, pentru ca imi dau mie o sansa de a le corecta. Sunt fericita atunci cand observ cat de bine am reactionat intr-o situatie in care, mai demult, as fi reactionat exagerat.
  • atunci cand vine vorba despre folosirea cuvantului NU, sunt in curs de perfectionare. Si cred ca asa voi fi intreaga viata :) Pentru ca ajung sa-l folosesc de-a lungul zilei. Insa, o fac mult mai rar, iar atunci cand este rostit se intampla vine intr-un context calm, insotit de o voce linistita.
  • Am observat cat de bine coopereaza Luca atunci cand abordarea mea este pozitiva, calma si constructiva.
  • Atunci cand mi se intampla sa imi mai pierd rabdarea, ori simte din tonul meu graba, irascibilitate, ma atentioneaza sa ii vorbesc frumos. Iar daca ma simte agitata, imi spune Cred ca ai nevoie de o imbratisare
  • Ceea ce imi confirma faptul ca noi suntem cele mai bune exemple pentru copiii nostri si cei mai buni profesori. Chiar daca este obositor si solicitant pe moment, in scurt timp, rezultatele incep sa se vada chiar foarte frumos. Si, ceea ce este incurajator cu adevarat este ca educatia pozitiva este pe termen lung!

 

In urma cu cativa ani am dat peste un citat care m-a facut sa inteleg faptul ca noi, parintii, suntem primii si cei mai buni educatori si profesori pentru copiii nostri.

Fiecare casa este o universitate, iar fiecare parinte este un profesor – Mahatma Gandhi

 

 


Primeste pe e-mail, o data pe saptamana, un articol exclusiv de parenting

Un mesaj de confirmare s-a trimis in Inbox. Daca esti pe Gmail, verifica si SPAM-ul