Ești o mamă implicată? 5 pași pentru iubirea și respectul de sine

În săptămâna 1-8 martie, vrem sau nu vrem, atenția noastră, a femeilor, a mamelor, se îndreaptă mai mult ca de obicei înspre noi ca femei, înspre viața noastră, înspre ce mai putem îmbunătăți pentru a o face și mai frumoasă, și mai mulțumitoare.

elefant.ro

Ultimul an a fost unul extrem de greu, din cauza pandemiei care ne-a schimbat complet viața, organizarea și, în multe cazuri, relațiile. 

În contextul școlii online și al lucrului de acasă, am fost nevoite să ne organizăm programul astfel încât și copilul/copiii, și jobul să primească atenția cuvenită. Iar în contextul amenințărilor la adresa sănătății, a fost nevoie să ne mobilizăm să organizăm cât mai eficient posibil, alimentația și programul de mișcare și sport.

Nu a fost și nu este deloc ușor. Chiar dacă școlile s-au redeschis fizic, nu există nicio garanție și certitudine referitor la mersul evenimentelor, rămânându-ne să sperăm că vom trece cu bine peste această perioadă.

În toată această presiune și în tot acest stres, majoritatea mamelor au făcut ce le-a spus instinctul de mamă și de păstrătoare a familiei: s-au îngrijit de copii, de parteneri, de job, de casă, lăsându-se pe ele însele la capătul listei de priorități și ajungând epuizate atât fizic, cât mai ales din punct de vedere psiho-emoțional.

Îmi doresc ca acest articol să fie ca o pauză pentru tine: o pauză de iubire de sine. O pauză pe care o meriți din plin pentru că ești așa cum ești și pentru că faci ceea ce faci. Și eu și tu știm că faci maximum din ce poți face. Dacă ai momente când te îndoiești de acest lucru, aceste momente sunt mai târziu, când stai și analizezi ce ai fi putut face mai bine în trecut. Însă în momentele respective, dai tot ce poți să dai pentru ca cei dragi ai tăi să fie bine.

answear.ro

Tocmai de aceea, îți propun să-ți acorzi câteva minute și să citești despre acești pași care te vor ajuta să te reconectezi cu tine chiar și când ești pe fugă, în aceste vremuri tulburi, care te vor ajuta să te iubești mai mult, să te respecți mai mult, să te onorezi mai mult:

1. Renunță la autocritică și autojudecată

Majoritatea am fost educați să obținem realizări prin pedepse și amenințări. Poate în familie, poate în școală sau la locul de muncă sau în toate mediile prin care ai trecut era folosită motivația negativă: lucrurile bune erau considerate normale, firești, iar greșelile erau pedepsite, penalizate.

Astfel, fără să vrem, în mod inconștient, am preluat și noi acest mod de a ne automotiva să obținem rezultate bune. Evident, astăzi nu îți poți da nota 2 în catalog. În schimb, te poți critica, te poți judeca și chiar te poți pedepsi prin privarea de odihnă sau de ceva ce îți dorești și îți face plăcere. Poate că, fără să-ți dai seama, ai tendința să-l motivezi și pe copilul tău în aceeași manieră.

Vestea bună este că poți începe să renunți la autocritică și autojudecată. Pe măsură ce faci asta, îți vei schimba modul în care comunici și te motivezi pe tine, precum și pe copilul tău.

Primul pas este să începi să observi ce îți spui în minte atunci când descoperi că nu ai făcut ceva bine, că ai greșit, că ceva din ce ai făcut sau ai spus nu a fost potrivit. Care sunt emoțiile pe care le simți? Ce cuvinte îți adresezi? Pe ce ton? Observă toate aceste detalii, după care ia decizia conștientă să renunți la toată această critică și judecată la adresa ta. 

Ce să faci în schimb? Vezi la punctul următor!

2. Oferă-ți susținere cu blândețe și respect

Odată ce renunți la autocritică și autojudecată, se eliberează spațiu pentru o nouă strategie de a gestiona situațiile neplăcute în care te afli. Și poți alege să-ți acorzi susținere cu bândețe și cu respect, așa cum ți-ai susține prietena cea mai dragă și cea mai bună când trece printr-un moment dificil. 

Poți alege să te privești cu încrederea că ai făcut tot ce ți-a stat în putință pentru a gestiona cât mai bine lucrurile și îți poți spune: “Este în regulă. Știu că te-ai străduit, contează mult asta. Sunt alături de tine, orice s-ar întâmpla!”.

Și chiar fii alături de tine. Asta te va ajuta să nu îți mai consumi energia lovind în tine, ci să o folosești pentru găsirea unei soluții mai potrivite sau pentru extragerea unei lecții de viață din întâmplarea neplăcută prin care ai trecut.

3. Oferă-ți respectul pe care îl meriți

De multe ori, mamele așteaptă să primească respect de la parteneri și de la copii, în contextul în care ele se pun pe sine însele pe ultimul loc în viața lor. Ce uită aceste mame este că oamenii din jur, mai ales cei apropiați, nu fac decât să reflecte atitudinea pe care ele o au față de ele însele și emoțiile pe care ele le simt față de ele însele. Așadar, dacă îți sacrifici timpul tău, starea ta de bine, energia ta pentru binele altora, înainte să reușești să-ți umpli rezervorul de energie și de stare de bine, dacă oferi dintr-o stare de minus, nu dintr-o stare de plus, din păcate, efortul tău nu va fi apreciat. Iar tu vei aștepta în schimbul serviciilor tale apreciere, iubire, recunoștință, chiar dacă nu vei spune asta.

De aceea, un lucru minunat pe care îl poți face pentru tine este să delegi membrilor familiei anumite sarcini și să-ți acorzi respect. Respect pentru timpul tău, respect pentru activitățile care îți plac, respect pentru corpul tău și nevoile lui, respect pentru lumea ta emoțională și nevoile tale emoționale, respect pentru tine ca persoană.

Abia când îți vei oferi respectul pe care îl meriți, îl vei primi și de la cei din jur. Astfel, te poți gândi chiar acum ce acțiune mică poți face astăzi sau mâine care să te ajute să simți că îți acorzi mai mult respect.

4. Ia-ți puterea înapoi

O greșeală pe care multe mame o fac este să-și cedeze puterea personală altor persoane de care simt că depind, într-un fel sau altul. De multe ori este vorba de partenerul de cuplu, de care depind financiar și emoțional, de părinți, de care încă nu s-a desprins complet, de șef/angajator, de care depind financiar, sau de o prietenă veche cu care nu vrei să rupi relația. Odată ce îi cedezi puterea ta, celălalt, oricare ar fi el, își permite să-ți încalce limitele, iar tu, ca să nu-l superi, ca să îl păstrezi în viața ta, tolerezi acest comportament abuziv.

Realitatea este că cine te iubește și te apreciază cu adevărat îți va rămâne alături în orice condiții. Iar femeile care și-au făcut ordine în viață luându-și puterea înapoi de la soți, părinți, prietene au constatat cu surprindere că celălalt a început să se comporte cu mai mult respect și considerație.  

Așadar, nu permite nimănui să-ți încalce limitele! Tu ești responsabilă de păzirea limitelor tale. Dacă cineva le încalcă, nu este vina lui, i s-a permis acest lucru. Vestea bună este că pentru orice învăț există și dezvăț și, odată ce ai decis, poți oricând să rearanjezi piesele în relația respectivă. Te vei simți mai sigură pe tine și vei primi mai multă apreciere pentru cine ești cu adevărat.

5. Fă o listă a calităților și meritelor tale

Pentru o mamă ocupată, care are o grămadă de lucruri de rezolvat, nu este suficient să se gândească la calitățile pe care le are pentru a-i fi mai clar câte motive de apreciere de sine are. Cel mai indicat este să-ți găsești câteva minute libere, să iei agenda sau o foaie de hârtie și să scrii acolo o listă de calități și realizări personale de care ești mulțumită. Vei avea în fața ta dovada incontestabilă (dacă aveai nevoie de ea) că ești o persoană valoroasă, importantă și minunată, care are suficiente calități și suficiente motive de mândrie!

Pas cu pas, preocupându-te de starea ta de bine, de iubirea și respectul de sine, se va îmbunătăți și starea ta emoțională, și relațiile cu oamenii apropiați, și rezultatele acțiunilor tale.

Mami, astăzi meriți mai mult ca oricând să te iubești și să te apreciezi pe tine!

Sursa foto: Pexels

Aboneaza-te GRATUIT

si primesti articole exclusive, solutii eficiente si reduceri la toate cursurile si produsele noastre!

Nu iti trimitem SPAM-uri si avem mare grija de adresa ta. Te poti dezabona oricand. Powered by ConvertKit

Taguri

Ana Bâtcă

Sunt Ana Bâtcă, cofondator Centrul de Parenting și mama unui băiețel născut în 2013. Misiunea mea este să sprijin părinții să aibă o comunicare mai bună și relații mai frumoase cu copiii lor. În ceea ce fac, mă ajută formările mele în Coaching, Master Coaching, Formator, NLP Practitioner, NLP Master, precum și experiența de peste 800 de ore de lucru cu oamenii în ședințe individuale și de grup.

Articole similare

Utilizăm fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența Dumneavoastra pe site-ul nostru. Am actualizat politicile pentru a integra în acestea modificările specificate de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Va rugam sa cititi modul in care CentruldeParenting.ro prelucreaza datele cu caracte personal. Prin continuarea navigării pe site-ul nostru confirmati acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de prelucrare a datelor. Datele Dumneavoastra pot fi oricand sterse urmand instructiunile din document. Mai multe informatii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close