Diastaza abdominală: Ce este și cum scapi de ea după naștere?


Acest articol este un Guest Post.

 

elefant.ro

Ai născut, au trecut câteva luni, și tu încă ai burtică? Ai început să faci abdomene? Nimic mai greșit. Ai exces de piele, de grăsime și vrei să-ți revii la vechile forme, însă nu știi cum să începi, de unde și dacă deja ai facut abdomene, burtica ți-a crescut și mai tare… și ți-e teamă să mai faci ceva. Sau ai născut și ai auzit că, dacă nu ți se va retrage burtica, riști să faci hernie?

Din păcate, este adevărat, pentru că nimeni nu îți povestește despre recuperarea ta post partum. Cu bebe, cu colici, cu toată casa întoarsă, abia dacă mai ai timp de tine… dar de recuperare?

 

Așadar, dacă ai răspuns cu „da” la întrebările de mai sus, s-ar putea să ai de-a face cu diastaza abdominală sau diastasis recti. Ei bine, conform vox.com, cel puțin 60% dintre femeile care au născut au/au avut diastază. Am fost și eu printre acele 60 de procente și am încercat (și reușit!) să scap de această condiție care, pe lângă aspectul inestetic, este și un pas sigur pentru a căpăta hernie, provocând și alte complicații neplăcute precum balonare, constipație ș.a.

După ce am născut, a apărut această problemă și eram sigură că trebuie să fac ceva pentru a scăpa de ea, în pofida acelui „o să treacă” al medicului de familie. Au trecut câteva luni, însă diastaza persista, iar eu m-am înarmat cu răbdare și cu toate cărțile și articolele care promiteau soluții la problema mea și am început să mă documentez.

answear.ro

Dar s-o luăm de la început și să aflăm ce înseamnă, de fapt, diastaza și ce poți să faci pentru a scăpa de ea.

Ce înseamnă diastaza abdominală/diastaza recti?

Diastaza abdominală este o lărgire a liniei albe a abdomenului, ceea ce provoacă separarea și distanțarea mușchilor abdominali, astfel încât stomacul să iasă în față. Și, ca să nu ne pierdem în terminologie complicată, aici aveți o poză explicativă a definiției de mai sus:

Desigur, toată lumea are un decalaj natural între jumătatea dreaptă și cea stângă a abdomenului, acest lucru îl puteți vedea la persoanele cu abdomenul bine antrenat. Totuși, acest decalaj poate fi considerat o diastază atunci când distanța dintre cele două jumătăți este mai mare decât în ​​mod normal.

Deci, ce este normal?

Criteriile oficiale de diagnostic pentru diastază abdominală variază în rândul specialiștilor din domeniul medical, în parte din motiv că există o variație naturală a lățimii liniei albe (cea de separare între partea dreaptă și stângă a abdomenului), însă, de regulă, o diastază recti are o lățime mai mare de 2,7 centimetri.

Această condiție nu este una dureroasă, deoarece linia albă este fibroasă, compusă în mare parte din colagen și nu conține practic nervi sau vase de sânge. Plasează degetele în golul cauzat de diastază și poți determina, cu o precizie relativă, cât de largă este. Problema este că, la fel ca și greutatea ta, dimensiunea diastazei spune doar o parte din poveste, iar micșorarea acesteia poate să îți ofere sau nu stomacul plat pe care ți-l dorești.

 

 

Cauze

În timp ce diastaza recti a fost asociată creșterii în greutate a sarcinii, de vârsta avansată a mamei sau de nașterea bebelușilor cu greutate mare, un studiu publicat în 2015 în revista Manual Therapy nu a găsit o astfel de corelație. La aproximativ 35-40 la sută dintre femei, diastaza a apărut la șase luni postpartum, indiferent de acești factori.

Sarcina, în special sarcina mare, la nașterea prin cezariană diastaza apare mai des decat la nasterea naturala, de ce? In momentul inciziei medicul departeaza muschii abdominali iar recuperarea este mai dificila decat la nasterea naturala insa nu imposibila.

Diastaza este cauzată de excesul de presiune intra-abdominală, sarcina fiind cea mai evidentă și mai frecventă cauză a afecțiunii. În timpul sarcinii, copilul tău este în creștere și uterul în expansiune determină întinderea mușchilor abdominali și a țesutului conjunctiv, ajutat în parte de hormonii estrogeni și relaxină. Acest proces este sănătos și natural și practic toate femeile gravide au un anumit grad de separare abdominală în timpul și imediat după sarcină. La majoritatea femeilor, în special a celor care nu au rămas active fizic în timpul sarcinii, mușchiul rectus abdominis este, de asemenea, slab și suprasolicitat.

Diastaza poate apărea, de asemenea, din cauza tehnicii de haltere greșite, a exercițiilor abdominale excesive sau slab executate și chiar a grăsimii din burtă. Prin urmare, atât bărbații, cât și femeile pot avea afecțiunea. Poate apărea și la nou-născuți, în special la copiii prematuri, atunci când rectus abdominis nu s-a dezvoltat pe deplin și nu este fuzionat la linia mediană.

 

Mituri despre diastaza abdominală și combaterea lor

 

Forța abdominală redusă

Diastazia recti este corelată cu puterea abdominală redusă. Un studiu publicat în revista Orthopaedic & Sports Physical Therapy observă acest efect la 40 de femei postpartum cu vârste cuprinse între 25 și 37 de ani. Cercetătorii au măsurat flexibilitatea trunchiului, puterea de rotație și rezistența. Ei au descoperit că în perioada de aproximativ șase luni postpartum, când decalajul cauzat de diastază a scăzut în mod natural, puterea abdominală a crescut. Nu este clar dacă forța abdominală crescută a contribuit la reducerea diastazei sau invers.

 

Protruzia abdominală

Diastasis recti poate sau nu să provoace o proeminență abdominală, după cum demonstrează un studiu publicat în revista Plastic and Reconstructive Surgery. În cadrul studiului, 92 de pacienți cu abdominoplastie s-au oferit voluntari pentru măsurările liniei alba care trebuie luate în timpul operației. Cercetătorii au observat că linia alba a avut o gamă limitată de întindere, de obicei între 2,5-5 cm, iar acest lucru nu a avut o corelație cu dimensiunea proeminenței lor abdominale. Au concluzionat că „proeminențele peretelui abdominal sunt cauzate de întinderea întregului perete abdominal și nu numai de linia alba. Astfel, pot apărea proeminențe semnificative ale peretelui abdominal fără diastază și până și abdomenele plate pot avea o diastază.

Pe baza acestor studii, putem spune că prezența diastazei nu vă condamnă la o burtă proeminentă. Și, din păcate, vindecarea nu vă va garanta stomacul plat. În schimb, o abordare completă pentru întărirea mușchilor de bază, care, dacă este făcută corect, poate vindeca diastaza și va corecta proeminența abdominală.

Cum se verifică Diastasis Recti

 

Există câteva metode pentru a afla dacă ai sau nu diastază abdominală, iar una dintre aceste metode presupune un test la domiciliu, pe care îl poți face oricând singură. Totuși, înainte de a face testul de diastază abdominală, nu uita că testele la domiciliu nu sunt o știință exactă. Înclinarea pelvină, corecția abdominală transversală și gradul de contracție abdominală când efectuați măsurători vor afecta lățimea și profunzimea diastazei.

Testul la domiciliu:

Testul și poza sunt preluate din cartea: „Mom’s guide to Diastasis Recti” de Pamela Ellgen

 

1. Așază-te pe spate, cu genunchii îndoiți și tălpile pe pământ.
2. Cu un braț întins spre pelvis, degetele îndreptate în jos și palma orientată spre față, coboară degetele spre burtică (vezi imaginea de mai sus).
3. Ridică-ți capul și umerii de pe podea atât încât să-ți încordezi mușchii abdominali.
4. Pune-ți degetele în spațiul dintre cele două părți ale mușchilor abdominali.
5. Măsoară aproximativ doi centimetri deasupra buricului și la doi centimetri sub buric.

Măsoară lățimea și adâncimea. Notează-ți rezultatele. O diastază moderată are două (sau mai multe) degete lățime și de la unu-două cm adâncime.

Testul cu etrier

Într-un cadru clinic, diastaza poate fi măsurată cu ajutorul unui etrier, care este o metodă mai precisă decât măsurătorile lățimii degetelor.

Imagistica cu ultrasunete

Imagistica cu ultrasunete este o altă metodă de testare. Atunci când imagistica este efectuată de un practicant priceput și instruit, poate fi o metodă eficientă de determinare a diastazei, dar poate fi utilizată și pentru a determina eficacitatea tratamentului.

Cazuri de diastază

Cazul I

În poză o vedeți pe prietena mea. Roxana, are 34 ani, după două sarcini. Pe scurt povestea ei: a născut prin cezariană, nu s-a recuperat la partea abdominală, și apoi a rămas din nou însărcinată. Mușchii erau deja slăbiți de la prima sarcina, acum la a doua, au cedat destul de mult.

 

Cazul II

Un alt caz grav de diastază. Redus: După 2 copii, 2 sarcini apropiate ca interval, mușchii mamei nu au fost lucrați, ea a ajuns sa aibă dureri în zona ombilicala, deoarece era la un pas de hernie. Înainte de a apela la metoda chirurgicală, a urmat exercițiile pe care le găsiți mai jos și o dietă specială (pentru etapa de slăbire).

 

Exerciții indicate:

În sfârșit, am ajuns și la exercițiile pe care le poți face pentru a scăpa de diastază și pentru a evita tot felul de complicații pe care le presupune aceasta.

Încălzire – rotiri de bazin stânga-dreapta

Timp de execuție: 30-40 sec

 

Exerciţiul 1: plank sau scândurica

Este un exerciţiu complex, antrenează mai multe grupe de mușchi și creşte forţa. Te așezi în coate și pe vârfuri cu picioarele uşor depărtate, privirea înainte, şi menţii o linie dreaptă a corpului. Eu te sfătuiesc să îţi testezi aici rezistenţa, poţi sta 1 minut, sau cât poți să rezişti.

Exercițiul 2: abdomene laterale

Atingi călcâiele plimbând omoplații în stânga și-n dreapta fără a atinge solul

 

Exercițiul 3:

Din poziția culcat dorsal, cu mâinile așezate sub partea lombară vei ridica picioarele inspirând și le vei duce înspre sol expirând, foarte încet. Vei face 10-15 repetări (după ce ai acordul medicului, de la naștere naturală 6 săptămâni, la cezariană minim 12 săptămâni).

 

Abdomenele interzise, cele care îți vor accentua mai tare diastaza sunt, cele clasice sau tip crunch:

 

Pe lângă aceste exerciții fizice, ai nevoie de un antrenament pentru mămici, complex și orientat spre înlăturarea problemelor de sănătate asociate nașterii, dar și de o dietă sănătoasă și consistentă.

Ca și mamă, mi-ar fi plăcut sa aflu mai multe metode de a scăpa de diastază, însă nu prea am gasit. După 8 ani de practicare a sportului, după 2 sarcini apropiate, peste 25 de kg acumulate, pot să spun că mă simt mândră de corpul meu, de pătrățelele pe care am reușit să le păstrez reducând diastaza.

 

 


Descriere autor: Iulia Bledea este Tehnician Nutriționist și Antrenor de Fitness certificat.

Iubește tot ceea ce este legat de sport și nutriție și este autoarea cărților pentru slăbit și nutriție NutriFitUp. Prin intermediul acestora a ajutat mii de femei din România și nu numai să slăbească și să ducă un stil de viață mai sănătos.

Website: https://www.nutrifitup.com

Pagina de Facebook: NutriFitUp


 

 

 

Aboneaza-te GRATUIT

si primesti articole exclusive, solutii eficiente si reduceri la toate cursurile si produsele noastre!

Nu iti trimitem SPAM-uri si avem mare grija de adresa ta. Te poti dezabona oricand. Powered by ConvertKit

Taguri

Guest Post

Acest articol este un Guest Post. Daca vrei sa iti publicam articolul, ne poti scrie pe adresa de e-mail redactia@centruldeparenting.ro. Sau ne poti contacta mai rapid la numerele de telefon: 074104885 (Ana Zidarescu) sau 0742305684 (Ana Batca).

Articole similare

Utilizăm fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența Dumneavoastra pe site-ul nostru. Am actualizat politicile pentru a integra în acestea modificările specificate de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Va rugam sa cititi modul in care CentruldeParenting.ro prelucreaza datele cu caracte personal. Prin continuarea navigării pe site-ul nostru confirmati acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de prelucrare a datelor. Datele Dumneavoastra pot fi oricand sterse urmand instructiunile din document. Mai multe informatii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close