In jurul varstei de 3 ani incep sa apara cosmarurile si frica de intuneric. La aceasta varsta copilul are o imaginatie bogata, menita sa il ajute la joaca, dar care, poate deveni suparatoare daca anxietatea legata de somn devine ceva repetat.

Terapeutul de familie si autoarea cartii Good Night, Sleep Tight: Gentle, proven solutions to help your child sleep well and wake up happy, Kim West explica acest fenomen prin faptul ca ei nu fac bine diferenta intre realitate si fictiune.

A invinge teama de a merge la somn noaptea poate fi destul de greu de depasit, insa este necesara pentru a reintra in normal. In continuare, cateva modalitati prin care putem calma copilul atunci cand are un cosmar:

Utilizarea unei veioze cu lumini speciale pe care copilul sa o aprinda atunci cand merge la culcare. Aceasta il va ajuta sa isi indeparteze gandurile de griji si de fricile de intuneric.

Somnul la copii – cate ore ar trebui sa doarma in functie de varsta?
9 pasi pentru a reduce anxietatea la copii

Discutati cu copilul despre ceea ce il deranjeaza noaptea, reintariti sentimentul de siguranta, faptul ca sunteti alaturi de el. Nu minimalizati fricile copilului, deoarece pentru el acestea sunt cat se poate de reale, incercati sa fiti cat mai intelegatori si mai calmi.

Cititi impreuna cu copilul povesti cu personaje care au trecut prin astfel de experiente, pentru a ii arata copilului faptul ca aceste frici pot fi depasite.

Va puteti folosi de unul din lucrurile cele mai dragi ale copilului – fie ca este vorba de un animal de plus, o paturica sau orice alt obiect moale- pentru a il ajuta sa doarma mai repede. Copilul nu se va mai simti singur, stiind care are companie si astfel se va linisti si va avea un somn netulburat.
„Daca copilul poate scrie incurajati-l sa asterne pe o bucata de hartie ceea ce il deranjeaza.

Alternativ, poate desena imagini cu acest lucru,” spune West. Dupa aceea, puneti copilul sa rupa foaia si sa o arunce. „Acest act simbolic ii da copilului dumneavoastra sansa de a lua gandurile care il sperie si de a le arunca. Si apoi el va decide cum le va inlocui cu ceva ce il face fericit in schimb,” explica terapeutul.

 Practicati impreuna cu copilul relaxarea si respiratia profunda inainte de a merge la somn si transformati-le intr-o rutina.

Stingeti toate dispozitivele electronice, inclusiv televizorul, tableta si jocurile de pe calculator. „Filmele si jocurile violente inainte de somn nu il vor ajuta pe copil sa se linisteasca,” spune West. Creati o atmosfera linistita si relaxanta cu cel putin o ora inainte ca cel mic sa mearga la culcare.

Indiferent de modul de abordare a acestei probleme sunt cateva lucruri pe care nu ar trebui sa le faceti.

„Niciodata sa nu il faceti pe copil sa se simta rusinat, sa nu il sicanati sau sa il amenintati cu pedepse din cauza faptului ca se trezeste din frica de intuneric sau ca a avut un cosmar,” indeamna West. Ceea ce putem face este sa stam langa el pana se calmeaza si sa ii readucem sentimentul de siguranta pentru a putea avea un somn linistit.

Alte recomandari legate de somnul copilului:

Aboneaza-te GRATUIT

si primesti articole exclusive, solutii eficiente si reduceri la toate cursurile si produsele noastre!

Nu iti trimitem SPAM-uri si avem mare grija de adresa ta. Te poti dezabona oricand. Powered by ConvertKit