Copilul tău are competențe STEM? 50 de activitati distractive pentru a le dezvolta
Acest articol este un Guest Post.
[ad#co-1]Conform Wikipedia, STEM este acronimul de la știință, tehnologie, inginerie (în engleză engineering) și matematică, consacrat ca termen ce desemnează disciplinele din cele patru domenii.
Popularizată mai întâi în Statele Unite, educația STEM a devenit un subiect important peste tot în lume, odată cu creșterea numărului de joburi din aceste domenii, mai ales în IT (poți citi și o analiză a Comisiei Europene care arată că, în ultimiii ani, numărul joburilor în domenii STEM a crescut de patru ori mai mult decât restul).
Dacă însă te gândești că e nevoie de competențe STEM doar o carieră în domeniul tehnic, te înșeli.
STEM este, în același timp, o nouă abordare în educație, aplicat de la cele mai mici vârste, bazat pe observație directă, experiment, logică, înțelegerea lucrurilor și fenomenelor ca făcând parte dintr-un sistem.
Astfel, sunt incluse în categoria competențelor STEM: gândirea critică, argumentarea, gândirea creativă, analiza sistemică.
Așadar, hai să vedem cum poți dezvoltara competențele STEM jucându-te cu copilul tău!
Ce să faci pentru a dezvolta competențele STEM ale copilului tău
Poți cultiva interesul și pasiunea copiilor pentru STEM de la vârste timpurii, folosindu-te de curiozitatea lor nativă, de înclinația către explorare și experimentare, prin activități simple, cum sunt acestea:
Activitățile cu apă sunt probabil cele mai simple, distractive și instructive.
1. Lasă-l să experimenteze cu diferite recipiente, mai mici sau mai mari. Pune-i la dispoziție strecurătoare, pâlnie, paie sau tuburi de plastic și lasă-l să se joace atât cu robinetul, cât și în vase mai mari sau în cadă.
2. Fără să vadă, puneți aceeași cantitate de apă în vase diferite ca formă. Rugați-l să estimeze unde e mai multă apă și discutați despre volum și despre cum apa ia forma vasului în care se află, ca aici.
3. Jucați-vă cu gheață, combinați-o cu apă, lasați-o la soare și vedeți cum se topește. Organizați o vânătoare de comori în gheață, precum aceasta.
4. Faceți un iceberg într-o sticlă, ca acesta.
5. Combinați apa, uleiul și șamponul și învățați despre densitate, ca aici
6. Faceți un curcubeu din apă și zahăr, ca acesta.
7. Faceți bărcuțe de hârtie sau utilizați diferite obiecte pentru a vedea care plutesc și care se scufundă.
8. Nu în ultimul rând, profitați de ploaie și nu vă temeți de bălți!
Activitățile de construcție sunt utile nu doar pentru dezvoltarea motricității, ci și pentru a învăța despre dimensiuni și forme, ci dezvoltă gândirea logică și creativitatea.
9. Fie că folosești cuburi, nisip sau chiar cărți de joc, învață-l să măsoare dimensiunile – lungime, lățime, înălțime, adâncime. Faceți comparații: mai înalt, mai scund, mai lat etc.
10. Construiește diferite forme geometrice cu bezele moi, ca acestea.
11. Citește-i Povestea celor 3 purceluși și vorbiți despre rezistență și durabilitate.
12. Înainte să vă apucați de construit, faceți un plan, vorbiți despre cum ar trebui să arate rezultatul
13. Încurajează-l să încerce să deseneze construcția pe care ați creat-o;
14. Încadrați construcția într-un context (de ex. faceți o casă – poate fi și din două cuburi și puneți-o într-o curte, planificați poziția în raport cu intrarea pe poartă, grădina din spate, căsuța cățelului etc.)
Jocul cu lumini și umbre este ideal pentru a exersa corespondența dintre real și abstract. Aces tip de activitate îi va ajuta pe copii să învețe să își pună întrebări, să facă presupuneri, să experimenteze legătura dintre mișcări și forme.
15. Înfigeți un băț în pământ atunci când e soare afară și învățați despre momentele zilei, punctele cardinale, rotația pământului.
16. Experimentați și faceți diferite forme cu mâinile, pe care le proiectați pe un perete; tot ce aveți nevoie este o lanternă și de întuneric.
17. Încercați să desenați urmărind conturul umbrelor și analizați ce ați obținut. Vedeți cum am făcut noi, aici.
Activitățile de logică și memorie sunt de o varietate și complexitate impresionantă, adaptate pentru orice vârstă.
18. Construiți puzzle-uri. Printaţi o fotografie (sau o imagine) şi tăiaţi-o în fâşii sau pătrate – aveţi un puzzle de rezolvat, ca acesta.
19. Jucați jocuri cu pioni (de tip Piticot, Nu te supăra frate)
20. Jucați BINGO. Iată aici un model pe care îl puteți face singuri.
21. Rezolvați labirinturi
22. Faceți perechi din orice: fructe, legume, chiar și din pantofi sau șosete
23. Răspundeți la ghicitori. Iată aici o listă întreagă
24. Jucați-vă cu cărțile de joc, sunt foarte versatile şi pot fi utilizate în mai multe moduri. Dacă vreți nişte idei, puteți citi aici.
25. Citiți și faceți rime.
26. Jucați jocuri de memorie.
27. Rezolvați dilema luntrașului care trebuie să treacă râul pe lup, capră și varză, ca aici.
28. Nouă ne place foarte mult şi șahul, pentru că învață deopotrivă logică și strategie, răbdare, elaborarea și testarea de scenarii.
Activitățile cu modele repetitive pot fi realizate fără nicio pregătire dacă vă făceți un obicei din a le identifica în lumea care ne înconjoară:
29. Observați, de ex., pe stradă, mașinile se opresc toate la culoarea roșie și pornesc la culoarea verde, când mergeți la magazin de cele mai multe ori includeți pe lista de cumpărături anumite lucruri care se repetă, dimineața și seara ne spălăm pe dinți. Identificați și alte comportamente repetitive. Analizați culoarea, asemănarea cu alte obiecte, frecvența cu care apar, cauzele și efectele (de ex. mașinile se opresc și pornesc din cauza semaforului, generând fluență în trafic).
30. Observați obiectele din jur și natura și încercați să identificați modele (pe haine, pe blana tigrului, pe hârtia de împachetat).
31. Analizați culoarea, asemănarea cu alte obiecte. Identificați și numiți elementele de pe ele.
Folosiți de tot felul de materiale și obiecte să creați propriile modele (blocuri de construit, culori, mărgele, frunze, semințe etc.), repetați texturi, culori și forme.
32. Încercați să recreați modele din natură cu alte culori: de ex. o zebră portocaliu cu albastru
33. Analizați lucrări de artă în care apar modele repetitive, de exemplu portretele lui Marilyn Monroe, de Andy Warhol.
Explorarea naturii:
Unul dintre cele mai importante aspecte ale învățării este observația directă, verificarea teoriei prin practică. O drumeție prin pădure, o zi pe plajă sau chiar câteva ore în parc oferă posibilități nelimitate pentru explorare.
34. Observați plantele și animalele (chiar și dintr-un acvariu) și învățați despre (eco)sisteme.
35. Faceți o hartă a lumii folosind animalele care trăiesc pe diferite continente.
36. Lăsați copiii să se joace cu pământ.
37. Observați diferite obiecte la microscop: un fir de păr, o frunză, o bucățică de șervețel, cretă colorată, zahăr, sare, un fir de ață, foiță de ceapă, o bucățică de roșie etc, o petală de floare etc.
38. Faceți o vizită la Observatorul Astronomic, la Grădina Botanică sau la o fermă de animale
39. Faceți o vizită la o fermă și culegeți fructe și legume.
40. Petreceți câteva zile la țară
41. Mergeți cu cortul
42. Mergeți mult pe jos.
43. Încurajați copilul să aibă grijă de un animal.
44. Aveți grijă de un mormoloc.
45. Observați ”la lucru” un mușuroi de furnici
46. Observați inelele de pe trunchiurile copacilor
47. Faceți expediții de recunoaștere pentru a căuta ”comori”, ouă, frunze. Vedeți aici câteva idei.
48. Dați-i un aparat de fotografiat și încurajați-l să documenteze diferite subiecte.
49. Faceți excursii în locuri interesante, inedite: de ex. vulcanii noroioși, saline, deltă, peșteri etc.
Analiza vieții de zi cu zi și a lumii care ne înconjoară este o cale simplă pentru a dezvolta gândirea critică și logica și să înțeleagă mecanismele societății în care trăiesc. Într-o lume invadată de ”fake news” și de dezbateri ”pro și contra” adesea agresive, discuțiile din casă îi ajută pe copii și mai ales pe adolescenți să își construiască propriul sistem de valori și să învețe să treacă informația prin propriile filtre de validare.
50. Iată câteva exemple de întrebări și teme de dezbatere:
”Cum împărțim 3 mere să ne ajungă la toți 4?”
”Cu ce seamănă norii?”
”De ce oamenii mari merg la serviciu?”
”Ce este mai greu, un kilogram de cartofi sau unul de lână?
”La ce folosește reciclarea?”
”Circul cu animale a fost interzis în București. Ce părere aveți?”
”Guvernul propune concediu de 4 ani pentru mame. Ce parere aveți despre asta?
”De ce plătim impozite?”
Bună! Sunt Elena Botezatu, mama din spatele activităților și experimentelor ActivityBOX. Am o fetiță și îmi place la nebunie să petrec timp cu ea, deși nu e mereu ușor să te împarți între job, familie și poate, să găsești și câteva momente pentru tine. Tocmai de aceea, am încercat mereu să folosesc timpul cât mai frumos, să facem lucruri distractive împreună, dar din care să și învățăm ceva. Eu mi-am propus să creez amintiri memorabile, pentru mine și pentru fetița mea.
Se pare că și altora le place ce facem noi pentru că atunci când povestesc prietenilor ce-am mai făcut, replica lor e ”Vreau să fac și eu asta cu piticul meu! Cum ai făcut?”. Așa a apărut proiectul ActivityBOX, un loc unde povestesc și explic pas cu pas ce facem noi. Dați o raită, sigur vă inspiră ceva!
Facebook: https://www.facebook.com/ActivityBox.Ro
Site: http://activitybox.ro/
[ad#co-3]