Somnul este una din principalele griji ale parintilor, mai ales ca orice problema apare in programul de somn al copilului va afecta inevitabil intreaga familie.

Dar, indiferent cat de mult am incerca sa facem copilul sa adoarma mai repede seara sau sa nu se mai trezasca asa des pe timpul noptii, cateodata eforturile noastre pur si simplu nu dau rezultate constante, pe termen lung.

De cele mai multe ori schimbarea functioneaza o zi sau doua, dar apoi fie apare o alta problema, fie trebuie sa o luam de la capat.

 

Inainte de a renunta la speranta, iata cele mai frecvente greseli care pot afecta somnul copilului. Odata ce le vei intelege, vei sti si cum sa le eviti pe viitor.

1. Folosirea patului ca loc de joaca

De multe ori parintii aleg sa foloseasca patutul pentru multe alte activitati pe langa somn. Fie ca lasa bebelusul in patut sa se bucure de jucariile lui in loc sa foloseasca un tarc sau ca petrec peste zi mai multe momente impreuna in pat citind, cantand sau jucandu-se, aceste activitati vor face mai grea misiunea creierului unui copil de a asocia patul cu somnul. Astfel, adormirea este mai dificila iar daca se trezeste pe timpul noptii copilul poate sa creada ca este un moment potrivit pentru o noua repriza de joaca.

 2. Lipsa unui ritual de culcare

Bebelusul sau copilul tau va fi mai relaxat daca stie ce urmează in programul lui. Cu cat este mai relaxat, cu atat va merge la culcare mai usor si va adormi mai repede. Cu cat stabilesti mai repede o rutina inainte de culcare, cu atat mai bine. Cand bebelusul are 6-8 saptamani, poti incepe sa urmezi aceiasi pasi in fiecare seara. Bebelusul va ajunge foarte repede sa se bucure de consistenta si predictibiliate, fiind din nastere un mare iubitor al tiparelor bine stabilite.

Respecta aceasta rutina inainte de culcare cat poti de mult, chiar si atunci cand nu sunteti acasa – il va ajuta pe bebelus sa se linisteasca mult mai usor atunci cand este intr-un mediu nefamiliar. In plus, ai grija ca acest ritual sa fie potrivit pentru varsta copilului si sa il adaptezi pe masura ce el creste.

De ce se urca copiii mici invers pe tobogan si alte curiozitati la bebelusi

13 solutii pentru colici. Cum iti ajuti bebelusul sa scape de durerile de burtica?

3. Folosirea unei lumini de veghe nepotrivite

Multi parinti folosesc o lumina de veghe in camera capiilor si se bucura de utiliatea ei, dar nu toti stiu ca de fapt pot face o greseala daca nu aleg lumina corecta. Becurile moderne, economice sau led-urile produc foarte multa lumina albastra. Sa nu mai vorbim de ecranul telefonului mobil sau televizorul. Iar cand vine vorba de dispozitive “de veghe”, majoritatea sunt cu lumina rece, albastra sau alba.

In timpul zilei, lumina albastra ne face mai atenti si ne imbunatateste timpii de reactie, dar daca este folosita in timpul noptii, ea suprima productia de melatonina si poate perturba ciclurile de somn si ritmurile circadiene. Asa ca daca alegi sa folosesti o lumina de veghe, cauta una care sa foloseasca un bec rosu – se pare ca lumina rosie perturba cel mai putin somnul.

ATENTIE parinti care aveti baieti, mai ales de varste mici!

Inteligenta bebelusului. 8 lucruri care il ajuta pe bebelus sa se dezvolte cognitiv

4. Ora de culcare diferita in fiecare zi

Ora de culcare este foarta importanta pentru intreaga familie, asa ca trebuie sa o alegi cu grija astfel incat sa o poti respecta. Te poti abate de la ea in situatii speciale, dar de obicei va trebui fie consistenta si este important sa urmaresti daca bebelusul / copilul apuca sa doarma cel putin 11 ore pe noapte. In plus, sa nu cazi in capcana sa culci copilul mai tarziu, sperand ca asa va dormi mai mult dimineata. Majoritatea copiilor nu se trezesc mai tarziu daca se culca mai tarziu. De obicei se trezesc la aceeasi ora doar ca mai morocanosi si mai obositi.

5. Lipsa unui obiect de tranzitie

Obiecte de tranzitie” se refera la acele lucruri care aduc copilului alinare, ca o paturica sau jucaria preferata. Un astfel de obiect este extrem de util pentru a linisti copilul atunci cand se trezeste in timpul noptii sau atunci cand are dificultati in a adormi singur. In astfel de situatii, el este ca o ancora care ofera siguranta si devine o legătura puternica cu mediul cel mai confortabil si sigur: bratele mamei. Asa ca este indicat sa introduci un astfel de obiect in rutina voastra cat mai repede. In plus, un astfel de obiect poate deveni aliatul perfect atunci cand aparea teama de intuneric. Poate fi paznicul curajos care va alunga orice “monstru” care sta ascuns sub pat.

Somnul la copii in vacanta. O solutie cand copilul nu mai doarme, dar tu chiar ai nevoie de o ora linistita

Somnul la copii – cate ore ar trebui sa doarma in functie de varsta?

 

 6. Asteptari nerealiste si lipsa consecventei

De multe ori cand incercam sa imbunatatim ceva in tiparul de somn al copilului ne asteptam ca schimbarile sa apara rapid, “peste noapte”. Iar daca in cateva zile tehnica aplicata nu pare sa dea roadele dorite o abandonam crezand cu este inutila. De fapt, de multe ori asteptarile pot fi cele care ne creeaza cele mai mari probleme. Este important sa stim ca o astfel de schimbare are nevoie de timp si de consecventa noastra.

Asa ca in momentul in care te hotarasti sa pui in practica o recomandare este important sa stii ca poate dura ceva timp pana sa vezi rezultatul concret. La fel de important este sa ramai consecventa in a o aplica zi de zi, chiar daca efectele sale nu sunt evidente inca.

 

Sursa foto: www.unsplash.com

 


corina manole parentaj

Corina Manole este mama a unei fetite si a pus bazele proiectului “Parentaj”, in cadrul caruia ofera programul de educatie parentala “Cercul Siguranței”, seminarii pentru parinti si consiliere pe probleme de somn ale copiilor. Intreaga filozofie din spatele acestui proiect are la baza teoria atasamentului si ofera parintilor sustinerea necesara sa se redescopere in relatia cu cei mici.

Corina este educator parental atestat international “Circle of Security”, trainer certificat ANC, licentiata in stiinte sociale in cadrul Universitatii Ritsumeikan Asia-Pacific din Japonia, absolventa a cursurilor “Positive Parenting Birth-3 years”, “Positive Psychology”, “Psychological First Aid”, urmeaza o specializare ca NLP Practitioner si este in curs de acreditare in calitate de “Consultant pentru somnul copilului” de catre International Institute of Sensitive Sleep (partener Attachement Parenting International).

Site: www.parentaj.ro | https://www.facebook.com/parentaj/


 

Aboneaza-te GRATUIT

si primesti articole exclusive, solutii eficiente si reduceri la toate cursurile si produsele noastre!

Nu iti trimitem SPAM-uri si avem mare grija de adresa ta. Te poti dezabona oricand. Powered by ConvertKit