Toti parintii isi doresc tot binele pentru copii lor: sa invete bine la scoala, sa nu aiba probleme legate de un anturaj dubios si sa sa aiba o cariera minunata. Intr-un cuvant, isi doresc un copil de succes.

Desi nu putem spune ca exista vreo reteta ideala pentru parintii care vor creasca niste oameni de succes, studiile in domeniul psihologiei au conturat cativa factori care pot prezice succesul unui copil in functie de comportamentul parintilor lui.

Mai exact, este vorba de sapte actiuni sau atitudini prezente la parintii copiii carora ajung sa aiba realizari importante in viata, scrie publicatia Business Insider.

1. Asteptari mari

Folosind datele unui sondaj realizat in SUA pe un esantion de 6.600 copii nascuti in anul 2001, profesorul Neal Halfon impreuna cu colegii lui de la Universitatea din California, Los Angeles, au constatat ca asteptarile pe care le au parintii referitor la copiii lor au un efect decisiv asupra rezultatelor scolare.
„Parintii care isi doresc ca, in viitor, copilul lor sa urmeze o facultate par sa-l indrume pe copil spre acest obiectiv, indiferent de venitul sau de averea lor”, a declarat profesorul Neal Halfon.
Acest lucru se incadreaza intr-o alta descoperire psihologica numita efectul Pygmalion, potrivit caruia lucrul pe care o persoana il asteapta de la alta persoana poate deveni pentru cea de-a doua persoana o profetie care se autoindeplineste. Conform aceluiasi principiu, copiii isi organizeaza viata pentru a confirma asteptarile parintilor.

Cand pot incepe copiii sa invete limba engleza?

Despre ce vorbim cu copiii. 50 de intrebari pentru o discutie de suflet cu cei mici

2. Un statut social si financiar mai ridicat

Din nefericire, o cincime dintre copiii americani cresc in saracie, aceasta situatie limitandu-le drastic potentialul. In Romania, situatia este cu mult mai grava decat peste Ocean.
Specialistii americani avertizeaza ca diferentele se adancesc an de an. Potrivit lui Sean Reardon, cercetator la Universitatea Stanford, decalajul in ceea ce priveste realizarea profesionala a copiilor provenind din familiile cu venituri reduse este in crestere: numarul copiilor realizati provenind din familii bogate nascuti in 2001 este cu aproximativ 30%-40% mai mare decat cel al copiilor realizati proveniti din familii sarace, nascuti 25 ani mai devreme.
Statutul socio-economic le permite parintilor sa-i asigure copilului accesul la o educatie timpurie mai de calitate, ceea ce poate asigura un nivel de performanta crescut la maturitate.

3. Parinti cu un nivel educational superior

Un studiu realizat in 2014 de psihologul Sandra Tang de la Universitatea din Michigan a descoperit ca mamele care au absolvit liceul sau facultatea au mai multe sanse sa educe copii care vor avea cel putin acelasi nivel de educatie.
Pe de alta parte, cercetatorii care au studiat un grup de peste 14.000 de copii care au inceput gradinita intre anii 1998-2007 au constatat ca acei copii nascuti de mame adolescente (cu varsta de maximum 18 ani) este mai putin probabil sa termine liceul sau mearga la facultate comparativ cu copiii nascuti de parinti mai maturi.
Importanta este si dorinta parintelui de a invata si de a se dezvolta pe plan profesional. Un studiu realizat in 2009 care a analizat 856 de persoane din zonele semirurale din New York, psiholog Eric Dubow de la Bowling Green State University a constatat ca „nivelul de educatie al parintilor atunci cand copilul are varsta de 8 ani poate prezice in mod semnificativ succesul educational si profesional al copilului cu 40 de ani mai tarziu”.

Teme pe acasa in exces? Un studiu arata care este durata maxima pentru temele pe acasa

„Am renuntat la ASE, dau la Psihologie”. Cum ajutam un adolescent sa-si aleaga singur cariera

4. Le asigura copiilor de timpuriu competente academice

O meta-analiza realizata in 2007 asupra a 35.000 de prescolari din SUA, Canada si Marea Britanie a constatat ca dezvoltarea timpurie a abilitatilor matematice se poate transforma intr-un avantaj imens in viitor.
„Importanta capitala a abilitatilor matematice timpurii – adica sa inceapa scoala cunoscand deja cifrele, ordinea numerelor, precum si alte concepte matematice de baza – este unul dintre puzzle-urile care rezulta din studiu”, a declarat co-autorul si cercetatorul la Universitatea Northwestern, Greg Duncan, intr-un comunicat de presa. Potrivit acestuia, „stapanirea abilitatilor matematice timpurii prezice nu doar viitorul reusitei la matematica, ci prezice, de asemenea, si realizarea din viitor la capitolul lectura”.

Jucarii care dezvolta copilul si jucarii care il limiteaza. Ce jucarii le cumparam copiilor?

5. Parinti sensibili si grijulii

Un alt studiu realizat in 2014 care a urmarit 243 de persoane nascute in familii sarace a ajuns la concluzia ca acei copii care au fost ingrijiti cu sensibilitate in primii trei ani de viata nu numai ca au luat note mai bune la testele academice din copilarie, dar aveau si relatii mai sanatoase si realizari academice mai consistente la varsta de 30 de ani.
Potrivit PsyBlog, parintii care au acest stil de comportament sensibil, iubitor si grijuliu cu copilul „raspund prompt si adecvat la semnalele copilului” si „le ofera o baza sigura” copiilor pentru a explora lumea.
„Acest lucru sugereaza ca investitia timpurie in relatia parinte-copil poate duce la castiguri pe termen lung, care se acumuleaza dincolo de viata persoanelor”, a spus psihologul co-autor al studiului, Lee Raby de la Universitatea din Minnesota.

Cum să ai o relație reușită cu băiatul tău adolescent

Cum am ajuns sa crestem o generatie de adolescenti anxiosi. Iata motivul si solutiile

6. Evita sa petreaca timp cu copilul cand sunt intr-o stare negativa

Potrivit unui nou studiu citat de Brigid Schulte de la Washington Post, numarul orelor pe care mamele le petrec cu copiii intre varsta de 3 si 11 ani conteaza prea putin atunci cand incercam sa prezicem comportamentul copilului, bunastarea, sau cat de realizat va fi la maturitate.
Mai mult, sufocarea copilului cu indicatii, avertizari si afirmatii care ii ingradesc libertatea se pot avea un efect invers decat cel dorit.
„Stresul mamelor, in special atunci cand mamele sunt stresate din cauza ca trebuie sa impace munca si timpul acordat copiilor, ii poate afecta de fapt destul de mult pe copii”, a declarat co-autorul studiului, sociologul Kei Nomaguchi de la Bowling Green State University.
Contagiunea emotionala este un fenomen psihologic in care oamenii „receptioneaza” sentimentele unei alte persoane ca si cum ar lua o raceala. Cercetarile arata ca, daca prietenul tau e fericit, bucuria lui te va invalui si pe tine, iar daca e trist, starea sa sumbra se va transfera, de asemenea, asupra ta. Deci, daca o mama sau un tata este stresat, obosit, epuizat, ingrijorat sau frustrat, starea sa emotionala ar putea fi transferata catre copii.

TOP 10 cărți pentru adolescenți, recomandate de Boris Akunin

Cum să petreci timp de calitate cu copilul tău

7. Ii invata sa traiasca intr-o stare de spirit care ii ajuta sa se dezvolte

Zona de unde copiii cred ca le vine succesul poate, de asemenea, sa prezica nivelul de realizare profesionala din viitor.
In ultimele decenii, psihologul Carol Dweck de la Universitatea Stanford a descoperit ca atat copiii, cat si adultii, se gandesc la succes intr-unul din doua moduri:

  • O „mentalitate fixa” presupune ca inteligenta, caracterul nostru si capacitatea de creatie sunt niste daruri statice pe care nu le putem schimba in mod semnificativ, iar succesul este manifestarea acestei inteligente innascute, o evaluare a modului in care acest dat natural se pozitioneaza fata de un standard fix. Lupta pentru succes si evitarea cu orice pret a esecului devin modalitatea prin care persoana intelege sa fie inteligenta sau sa fie specialist.
  • O „mentalitate de crestere”, pe de alta parte, se bazeaza pe provocare si vede esecul nu ca pe dovada a lipsei de inteligenta, ci ca pe o rampa de lansare incurajatoare pentru crestere si pentru dezvoltarea abilitatilor noastre innascute.

La baza acestor diferente se afla distinctia in ceea ce priveste modul in care vointa influenteaza abilitatile. Acest lucru are un efect extrem de puternic asupra copiilor. In cazul in care copiilor li se spune ca au reusit sa ia o nota buna la un test datorita inteligentei lor innascute, se creeaza o stare de spirit „fixa”. Daca ei au reusit datorita efortului, copilul invata ce inseamna o stare de spirit de „crestere”.
Intr-un studiu efectuat asupra copiilor in varsta de 4 ani, Dweck i-a lasat pe copii sa aleaga intre a rezolva puzzle-uri simple sau dificile. Copiii cu o mentalitate fixa au ales puzle-urile mai usoare, deoarece in acest fel ar fi validate abilitatile lor innascute. Copiii orientati spre crestere au optat pentru puzzle-urile mai grele, deoarece le-au vazut ca pe o oportunitate de a invata.
Copiii cu o mentalitate fixa au vrut sa faca puzzle-urile mai usoare, deoarece acest lucru i-ar ajuta sa para inteligenti si, prin urmare, de succes. Iar copii cu o mentalitate de crestere au vrut puzzle-uri dificile deoarece sentimentul lor de succes este legat de a deveni mai inteligent.

Asa ca, atunci cand vrei sa-ti lauzi copilul, nu-l feliciti pentru ca este atat de destept, ci pentru ca a reusit sa faca un lucru atat de greu.