Cele 5 emotii care ii blocheaza pe copii in mediocritate

Vrem noi sau nu vrem, suntem oameni si, zilnic, simtim emotii. Unele mai puternice decat altele, unele mai greu de gestionat decat altele si unele pe care poate ca ne-am dori sa nu le simtim deloc.

Emotiile sunt stari psihologice complexe ale creierului, resimtite ca niste schimbari fizice, si psihice. Sunt niste reactii prezente in creier si in corp la ganduri si la realitate. Pentru ca le resimtim atat de puternic, unele emotii ne ajuta sa actionam, sa facem lucruri ca sa obtinem ceea ce ne dorim, in timp ce altele ne blocheaza, ne impiedica.

Ca parinti, ne dorim ca ai nostri copii sa aiba rezultate bune la scoala, in sport, cu hobby-urile lor si, in general, in tot ceea ce fac. Totusi, putini sunt parintii care vad legatura dintre emotiile pe care le simt copiii lor si rezultatele pe care ei le au.

Daca ne dorim ca ei sa aiba succes in viata, atunci e important sa ii ajutam pe copiii nostri sa depaseasca mai usor anumite emotii negative. Mai mult decat atat, e important ca noi, ca parinti, sa nu ii impingem pe copii in emotiile distructive, adica in acele emotii care ii blocheaza si le influenteaza vointa si capacitatea de a actiona.

Daniel Goleman spune care sunt cele 9 emotii toxice care genereaza boli

Cel mai simplu lucru pe care il poti face astfel incat copilul sa nu sufere din cauza emotiilor sale

Vorbim aici de cateva emotii resimtite de organismul copiilor ca fiind foarte stresante si, din cauza stresului, organismul lor se concentreaza pe supravietuire, nemaifiind vorba de deschidere catre invatare, de creativitate, de bucurie sau placere. In regimul de supravietuire al organismului, nu putem vorbi despre performanta. Un copil stresat nu are acces la toate resursele sale interioare si nici la creativitatea lui. Astfel, atunci cand simte frecvent emotii stresante, un copil nu va putea actiona, nu va putea lupta pentru visele lui, nu va performa si va ramane blocat in mediocritate.

Pentru a performa, copilul are nevoie de o stare de bine, nu de emotiile negative pe care foarte multi copii le resimt, de multe ori chiar fiind generate de parinti, prin cuvintele pe care le spun si prin actiunile pe care le fac.

 

Iata care sunt cele 5 emotii care blocheaza capacitatea copiilor de a invata si de a actiona:

 

1. Frica

Frica este o emotie care apare atunci cand copilul se simte in pericol, indiferent daca pericolul este real sau doar in imaginatia lui. Odata simtita frica, in organismul copilului se secreta hormonul stresului, cortizolul, ceea ce il pune pe copil in starea „lupta sau fugi”, care este o stare in care este urmarita supravietuirea. Este evident ca, in aceasta stare, organismul se mobilizeaza sa supravietuiasca, in niciun caz sa faca performanta, drept pentru care nu putem vorbi de creativitate, de invatare, de gandire critica si analitica pe fondul unei stari de frica. In aceasta stare, copilul nu mai are acces la resursele sale interioare.

„Nu ai cazut. Nu s-a intamplat nimic!” sau cum incepe reprimarea emotiilor copiilor

Dictatura emotiilor pozitive. Si copiii, si parintii au de suferit

2. Furia

Atunci cand un copil simte furie, fie ca o stare de iritare, fie pana la manie extrema, in organism se secreta adrenalina, noradrenalina, creste tensiunea arteriala si bataile inimii se accelereaza. Deseori, furia, daca nu este gestionata corespunzator, ajunge sa fie exprimata prin agresivitate. Mai mult, cand copiilor li se cere in mod constant sa-si reprime furia, ei nu fac decat sa o adune pentru a exploda mai tarziu. Pentru a avea o stare prielnica invatarii, e important ca cei mici sa fie invatati sa-si gestioneze furia si sa o exteriorizeze in moduri constructive, fara sa raneasca alte persoane sau pe sine.

 

3. Vinovatia

Vinovatia apare atunci cand persoana regreta ca a avut un anumit comportament. De multe ori, atunci cand parintii considera ca ai lor copii au gresit, vor ca ei sa se simta vinovati, avand asteptarea ca, daca se simt vinovati, isi vor corecta greseala. In realitate, cand o persoana se simte frecvent vinovata, se afla intr-un blocaj emotional care o impiedica sa actioneze. Vinovatia face ca persoana sa se concentreze pe teama de esec si sa ajunga sa repete din nou si din nou comportamentul care ii provoaca vinovatie.

 

4. Rusinea

Spre deosebire de vinovatie care se refera la un comportament nedorit, rusinea se refera la insasi identitatea persoanei. Cand un copil simte rusine, el se simte automat mic, lipsit de valoare, lipsit de importanta si de putere. Copilul poate ajunge sa se simta neadecvat, sa creada ca este „defect” si sa accepte diferite compromisuri in viata. De aceea, starea de rusine este una total nepotrivita pentru dezvoltarea si exprimarea creativitatii sau pentru invatare.

 

5. Tristetea

Atunci cand copilul simte o pierdere, cand trece prin divortul parintilor sau cand se confrunta cu decesul cuiva drag, atunci incepe sa simta tristete, sentiment care, daca se prelungeste pe o durata mai mare de timp, risca sa se transforme chiar in depresie. Cand copilul se simte trist, el sta mai retras, scad rezultatele scolare, isi pierde interesul fata de lucrurile care ii placeau inainte si poate chiar sa-si piarda pofta de mancare. In asemenea momente, copilul are nevoie de ajutorul persoanelor dragi sau, daca este necesar, chiar de ajutor specializat.

 

Ca parinte, e important sa observi constant emotiile copilului, pentru ca sa-l ajuti sa iasa din blocajele emotionale care ii inchid accesul la resursele sale, la creativitate si la invatare.

Cele 9 emotii care ii imbolnavesc pe copii

Somatizarea la copii: 5 emotii negative care provoaca boli fizice

Sursa foto: Pexels

 

CARTI DE PARENTING

CARTI copii

 

Aboneaza-te GRATUIT

si primesti articole exclusive, solutii eficiente si reduceri la toate cursurile si produsele noastre!

Nu iti trimitem SPAM-uri si avem mare grija de adresa ta. Te poti dezabona oricand. Powered by ConvertKit

Taguri

Ana Bâtcă

Sunt Ana Bâtcă, cofondator Centrul de Parenting și mama unui băiețel născut în 2013. Misiunea mea este să sprijin părinții să aibă o comunicare mai bună și relații mai frumoase cu copiii lor. În ceea ce fac, mă ajută formările mele în Coaching, Master Coaching, Formator, NLP Practitioner, NLP Master, precum și experiența de peste 800 de ore de lucru cu oamenii în ședințe individuale și de grup.

Articole similare

Utilizăm fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența Dumneavoastra pe site-ul nostru. Am actualizat politicile pentru a integra în acestea modificările specificate de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Va rugam sa cititi modul in care CentruldeParenting.ro prelucreaza datele cu caracte personal. Prin continuarea navigării pe site-ul nostru confirmati acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de prelucrare a datelor. Datele Dumneavoastra pot fi oricand sterse urmand instructiunile din document. Mai multe informatii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close