Ce sa il inveti pe copil despre atasamentul fata de obiective
Atunci cand o persoana isi propune sa atinga anumite obiective apare, de regula, un atasament fata de acestea. Nu mai este cazul sa explicam de ce, mai ales ca toti avem experienta macar a unui obiectiv si stim cata importanta acordam procesului si cu cata bucurie ne indreptam spre reusita. Cu toate astea, sunt momente in care obiectivele nu sunt usor de atins, sau pur si simplu nu reusim sa le atingem. In astfel de momente atasamentul fata de obiectiv isi spune cuvantul cu ceva mai mult impact decat in situatia in care reusim. De ce? Existenta unui atasament nesanatos fata de obiectiv poate conduce foarte usor catre o o gandire cu tendinte de catastrofizare, de tip “trebuie absolutist” si nu numai, care vor conduce la o experienta emotionala neplacuta care, la randul ei, va modifica actiunile in sens negativ.
De exemplu, o persoana care nu a reusit din prima ar putea sa renunte, sa considere ca nu este suficient de buna, ca este prea greu, ca nu are sens sa mai incerce si tot asa. Nu doar atasamentul conduce la aceste rezultate, desigur, conteaza si ce tip de ganduri obisnuieste o persoana sa emita in ceea ce priveste evenimentele de viata, dar si propria persoana.
Minciunile nevinovate ale parintilor. Cum sa spui adevarul astfel incat copilul sa-l accepte | VIDEO
Recuperarea dupa nastere: 6 exercitii pe care le poti face acasa
Un atasament sanatos presupune prezenta unor sentimente pozitive in ceea ce priveste obiectivul, insa fara a atinge o extrema in care lucrurile sunt obligatorii, neaparat necesare si in care totul se transforma intr-o catastrofa daca obiectivul nu este atins. Pentru a te asigura ca ai un copil care dezvolta un atasament sanatos fata de obiectivele sale si care va reusi sa se reculeaga in urma unui esec, ai nevoie sa urmaresti urmatoarele tipuri de gandiri:
1. Trebuie absolutist
Cand apare acest gand atasat unui lucru automat se instaleaza si presiunea de a face lucrurile. O data cu asta apare o tensiune interioara care face ca lucrurile sa fie mai putin eficiente atunci cand se intampla. De cele mai multe ori presiunea conduce la pierderea pasiunii si a dorintei de a face lucrurile rezultatul fiind de cele mai multe ori un esec. Observa-l pe copil si daca vei constata ca exista acest tip de gandire, condu-l usor usor catre gandirea de tip preferential. Mai concret, ii poti explica ca desi isi doreste foarte mult un lucru, nu este o necesitate sa se intample intocmai si ca desi poate fi neplacut cand lucrurile nu ies cum isi doreste este in regula. O astfel de gandire il va relaxa si il va lasa sa faca tot ceea ce tine de el pentru a-si atinge obiectivul fiind impacat si cu ideea unui potential esec.
2. Catastrofizarea
Cand apare catastrofizarea in peisaj automat se instaleaza grijile, tensiunea interioara, ingrijorarea, frica si nu numai. In gandirea de tip catastrofic persoanele ajung sa creada ca neatingerea obeictivului are consecinte “groaznice”, “oribile”, “ingrozitoare” si le vei auzi des pomenind aceste cuvinte sau amplificand efectele prin cuvinte de genul “foarte…”, “puternic…”, “super…”, “extrem de…” , “intens…”. O gandire de genul acesta atrage dupa sine trairi la fel de puternice precum exprima si cuvintele si nu este de dorit in mod special in evenimentele cu potential negativ. Ai grija sa observi acest lucru la copilul tau si sa il conduci catre o gandire mai putin catastrofica in care desi lucrurile sunt neplacute, nu sunt apocaliptice.
3. Intoleranta la frustrare
Unul dintre lucrurile care ii impiedica pe multi sa se adapteze la situatiile neplacute, in mod special atunci cand esueaza in ceva ce si-au propus, este intoleranta la frusrare care apare deseori in termeni de: “eu nu pot sa suport”, “este prea mult”, etc. In momentul in care gandesti ca nu mai suporti si ca este prea multi o sa ajungi in doar cateva secunde sa simti aceste lucruri. Prin urmare varianta sanatoasa este in felul urmator: “desi este neplacut, pot sa fac asta”. Echipeaza-ti copilul cu o astfel de gandire altfel va avea destul de mult de suferit de-a lungul vietii.
Esti un parinte ocupat? 5 momente din zi cand poti sa practici mindfulness
Cum sa formezi un adult care sa aiba bani?
4. Generalizarea
[ad#co-2] Atunci cand auzi o persoana pomenind des cuvintele: “toti”, “niciodata”, “mereu”, “intotdeauna”, vei sti ca stai de vorba cu o persoana care foloseste des generalizarea. In momentele in care exista un esec, o gandire de genul acesta poate conduce la idei precum: “Niciodata nu reusesc”, “Mereu a fost asa”, “Intotdeauna dau gres” despre care stim deja ca sunt dezadaptative si ca afecteaza increderea in sine a persoanei. Varianta sanatoasa in acest caz este verificarea realitatii si constientizarea faptului ca de-a lungul vietii o persoana are si momente in care reuseste cat si momente in care esueaza. Mentinerea in vedere a ambelor categorii de situatii va asigura un echilibru si o viziune realista asupra vietii.Tinand cont de lucrurile acestea, echipeaza-ti copilul cu o gandire sanatoasa si orientata spre succes.
Sursa foto: Pixabay
Aboneaza-te GRATUIT
si primesti articole exclusive, solutii eficiente si reduceri la toate cursurile si produsele noastre!