Asociația BookLand renovează 23 de școli din mediul rural, în acest an

După un an și jumătate de pandemie, Asociația BookLand continuă să renoveze școlile din mediul rural, unde învață peste 1,8 milioane de copii. Încă un milion nu sunt înregistrați în sistemul de învățământ.

elefant.ro

Criza în educație generată de această pandemie nu se va atenua în anii următori, putând însemna sacrificarea unei întregi generații. Deja jumătate dintre profesorii din mediul rural consideră că elevii lor au pierdut până la 45% din materie și că notele la învățătură au scăzut dramatic. Totodată, închiderea școlilor a afectat accesul elevilor la mesele oferite în cadrul şcolii, precum și accesul la serviciile medicale și sociale de bază. 

În ceea ce privește învățământul online, în mediul rural 1 din 3 localități nu are internet sau are semnal slab. Totodată, la sate a ajuns un procent infim de tablete oferite de Guvern.

Atâta vreme cât nu există focare de Covid-19, ci doar cazuri izolate în fiecare județ, este imperativ ca școlile să se deschidă la toamnă, susțin reprezentanții Asociației BookLand, într-un comunicat de presă.

În primăvară, odată cu descentralizarea deciziei în educație, școlilor li s-a permis să aleagă singure pe care scenariu merg: verde (scoală deschisă), galben (scoală offline prin rotație) sau roșu (scoală închisă și predare online). Astfel că dintre cele 21.000 instituții de învățământ din România, aproape 13.000 au optat pentru scenariul verde. E de dorit ca lucrurile să nu se înrăutățească mai mult de-atât, mai ales că și Organizația Mondială a Sănătății solicită ca școlile să rămână deschise.

Cum au procedat alte ţări europene?

În majoritatea ţărilor din Uniunea Europeană școlile au funcționat, acordând atenție masurilor pentru prevenirea răspândirii virusului. Așadar, deşi în aceste ţări educația digitală este mult mai dezvoltată decât la noi, totuși, au optat pentru predarea „clasică” tocmai pentru că eficiența acesteia nu poate fi depășită de metoda virtuală. 

answear.ro

Pentru ca predarea online să fie posibilă la noi în ţară, nivelul investițiilor ar trebui să fie uriaș – atât din punct de vedere achiziție echipamente IT, cât și din punctul de vedere al instruirii cadrelor didactice (8 din 10 recunosc că au nevoie de formare profesională în acest sens), precum și în ceea ce privește adaptarea normelor de implementare și evaluare. Însă, bugetul alocat educației în România este cel mai mic din Europa. Practic, învățământul online presupune discriminarea elevilor din mediul rural chiar și în următorul deceniu, afirmă reprezentanții Asociației BookLand.

Potrivit acestora, ce putem face este să deschidem școlile, aplicând masuri de prevenție elementare, și să asigurăm elevilor condiții decente pentru procesul de învățare. Peste jumătate dintre copiii din România învață în mediul rural, unde 4 din 10 scoli au grupuri sanitare situate în curte, fără apă curentă și fară canalizare. Aceasta este una din cauzele pentru care abia sub 4% dintre elevii din mediul rural au luat peste 9 la Evaluarea Națională, 50% luând sub nota 5 la Matematică. Iar abandonul şcolar în mediul rural e de două ori mai mare decât media europeană (25,4% vs 11%) și de șase ori mai mare decât media urbană (25,4% vs 4,2%). Doar câteva procente merg „la oraș” să se înscrie la un liceu după ce termină primele opt clase.

Ce impact are pe termen lung lipsa unui proces educativ riguros

40% dintre elevii din mediile defavorizate nu au făcut şcoală online din motive tehnice. Astfel că fiecare elev e „pe minus” cu peste 900 ore de educație până acum, pe care nu le va mai recupera.

Deja elevii au pierdut considerabil atât din punct de vedere cognitiv, cât mai ales emoțional. La baza tuturor proceselor de învățare stă un echilibru pe care copiii îl formează atât acasă, cât și la şcoală, contactul social contribuind la dezvoltarea inteligenţei lor emoționale. Azi, mulți profesori și elevi trec prin suferință psihologică și socio-emoțională ca urmare a izolării prelungite. Peste 90% dintre copii se simt stresați sau trec prin diferite forme de depresie din cauza pandemiei sau a abuzurilor la care ajung să fie supuși de părinții tot mai debusolați, la rândul lor.

Compromiterea anilor de învățământ – reducând durata, disciplinele, indicatorii de evaluare – reprezintă o soluție comodă, însă foarte dăunătoare pe termen lung, lăsând goluri imposibil de umplut, avertizează reprezentanției Asociației BookLand. Potrivit acestora, o simulare realizată de Universitatea din Oxford arată că închiderea școlilor pentru doar trei luni poate reduce învățarea pe termen lung cu echivalentul unui an.   

Și să nu uităm că noi suntem deja la coada Europei din multe puncte de vedere, având cea mai mare pondere a săracilor, cea mai mare emigrație pe timp de pace, cel mai mic consum de carte, cei mai puţini absolvenți de studii superioare, cele mai multe cazuri de violenţă domestică etc.

23 şcoli din mediul rural, renovate anul acesta de Asociația BookLand cu ajutorul companiilor și persoanelor fizice

Asociația BookLand pledează pentru redeschiderea școlilor și crede în șansa la o viață mai bună prin educație – un proces care trebuie desfășurat în condiții civilizate, nu în clădiri care stau să cadă peste elevi. Așa că a început să renoveze școli în mediul rural: anul trecut a bifat 14 instituţii de învăţământ, anul acesta vor fi 23, fară granturi sau fonduri europene, coalizând companiile în jurul acestei inițiative și încurajând persoanele fizice să doneze prin sms.

“Imaginați-vă o ţară în care până și la sate găsești scoli frumoase, curate și bine dotate, cu elevi care învață bine și aspiră la studii superioare. O ţară din care nu se mai pleacă la muncile de jos ale Europei. O ţară în care părinții se întorc și au un trai decent alături de copiii pentru care ar face orice, numai să ducă o viață mai bună. O ţară în care respectul faţă de tânăra generație este apoi ‚întors’ de aceasta la maturitate. Numiți-ne naivi, nu ne supărăm. Însă doar cu vise îndrăznețe s-a schimbat lumea! Iar noi suntem dovada vie că se poate. Chiar și fără bani mulți, doar câteva zeci de mii de euro per şcoală și multă stăruință. Cu ajutorul a peste 250 companii care au contribuit cu bani, produse sau servicii, BookLand va fi reușit să aducă schimbarea în încă 23 şcoli până la final de an. 20 azi, 30 mâine, 40 poimâine – și în timp se vor face mii. Ca nație, am stat și am așteptat îndeajuns să ni se dea. Acum e momentul să punem cu toții umărul! Pentru că NU cred că vreți să vă imaginați o ţară cu copii needucați”, declară Mihaela Petrovan, fondator Asociaţia BookLand. 

Cele 23 de şcoli selectate în urma campaniei de calificare din iarna trecută se regăsesc în următoarele județe: Arad, Argeș, Bacău, Bistrița Năsăud, Brașov, Călărași, Caraş Severin, Galați, Hunedoara, Iași, Neamț, Olt, Sibiu, Tulcea și Vrancea. 2 şcoli sunt deja finalizate, alte 6 urmează să fie inaugurate în următoarele săptămâni, diferența de 15 urmând a fi predate până în ianuarie 2022, inclusiv.

Ȋn judeţul Arad, localitatea Curtici, Şcoala Gimnazială nr.2 a beneficiat de investiții de 40,000 euro, reparându-se și zugrăvindu-se integral interiorul şcolii, înlocuindu-se ușile, pardoselile și caloriferele, echipându-se toaletele (inclusiv pentru persoanele cu dizabilități), scoala primind și mobilier, jaluzele și lămpi UV.

Ȋn şcoala noastră învață elevi de etnie romă în proporție de 100%. Aceștia fac parte din categoria dezavantajată fiind o comunitate săracă, cu părinți plecați în străinătate. Reggio Emilia a spus că <Spaţiul în care copiii îşi desfăşoară activitatea e al doilea învăţător>. Noi credem mult în această idee (mediul ca profesor) și încercăm să o punem în aplicare cât de des putem. Important este să le facilităm un ”mediu multisenzorial”. Cum vedem noi şcoala? Un loc în care copiii să vină cu bucurie. În care fiecare zi să fie o descoperire. În care copiii să fie susținuți și ghidați de un învățător care vede tot ce e mai bun în ei. Un loc în care copiii să simtă că aparțin,”, spuneOana Vereşezan, directorul școlii.    

Ȋn judeţul Hunedoara, comuna Rapoltu Mare, Şcoala Primară Bobîlna a primit o investiție de peste 30,000 euro prin aceea că s-a zugravit integral clădirea (interior-exterior), s-a dotat cu mobilier și loc de joacă grădinița, s-a montat parchet din lemn masiv, s-au igienizat și dotat corespunzător toaletele și s-au montat pavele în curte.

Într-un an atipic, cu provocări noi și nebănuite, în care investițiile în învățământ sunt mici, acest proiect a venit ca o gură de oxigen și a transformat visul nostru în realitate. A crede în educație este datoria noastră a adulților, fie ei părinți, profesori sau personal din administrație. Un popor educat are viitorul asigurat. Să construim oameni înseamnă să nu lasăm pentru <altă dată, alt buget sau să facă alţii>. Pereții unei scoli, materialele didactice, băncile, curtea, grupurile sanitare – toate sunt pentru copiii noștri, oamenii MICI de azi, care vor deveni MARI și trebuie să se formeze într-un mediu adecvat. BookLand înseamnă dăruire. Rezultatele se văd pe chipurile senine ale copiilor, care în ultima perioadă a anului şcolar au zâmbit și s-au bucurat cu tot sufletul pentru minunea dăruită”, declară Gabriela Tellman, directorul școlii.

Pentru anii următori, echipa BookLand își propune inclusiv construcția în fiecare județ a unor şcoli etalon pentru sistemul de învățământ românesc.

Dacă vrei să contribui și tu la normalitatea în educație pentru copiii din mediul rural, poți să redirecţionezi 20% din impozitul pe profit/venit, să faci o donaţie sau să trimiți un SMS cu cuvântul CONSTRUIM la 8845 donând astfel 2 euro lunar pentru renovarea școlilor.

Sursa foto: Asociația BookLand

Aboneaza-te GRATUIT

si primesti articole exclusive, solutii eficiente si reduceri la toate cursurile si produsele noastre!

Nu iti trimitem SPAM-uri si avem mare grija de adresa ta. Te poti dezabona oricand. Powered by ConvertKit

Taguri

Ana Bâtcă

Sunt Ana Bâtcă, cofondator Centrul de Parenting și mama unui băiețel născut în 2013. Misiunea mea este să sprijin părinții să aibă o comunicare mai bună și relații mai frumoase cu copiii lor. În ceea ce fac, mă ajută formările mele în Coaching, Master Coaching, Formator, NLP Practitioner, NLP Master, precum și experiența de peste 800 de ore de lucru cu oamenii în ședințe individuale și de grup.

Articole similare

Utilizăm fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența Dumneavoastra pe site-ul nostru. Am actualizat politicile pentru a integra în acestea modificările specificate de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Va rugam sa cititi modul in care CentruldeParenting.ro prelucreaza datele cu caracte personal. Prin continuarea navigării pe site-ul nostru confirmati acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de prelucrare a datelor. Datele Dumneavoastra pot fi oricand sterse urmand instructiunile din document. Mai multe informatii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close