Cum le putem asigura copiilor nostri o alimentatie sanatoasa in lumea de astazi. 59 de sfaturi de la parinti

In ultimele decenii, viata noastra s-a schimbat intr-un ritm ametitor. Alimentele pe care le consumai tu in copilarie sunt, cel mai probabil, prea putin prezente in viata copilui tau/copiilor tai de astazi.

elefant.ro

Tu, ca parinte, stii cat de importanta este sanatatea copilului tau si, pentru asta, vrei sa-i oferi tot ce-i mai bun de pe piata. Iti doresti sa cresti un copil sanatos si echilibrat din toate punctele de vedere si cauti cele mai potrivite moduri de a face asta, chiar si intr-o lume poluata de fabrici si uzine, gaze de esapament si alimente modificate genetic.

Vestea buna este ca e posibil sa ne crestem copiii cat mai sanatos in lumea de astazi! Si o spuneti chiar voi, cititorii Centrului de Parenting.

Intr-un e-mail, le-am lansat parintilor abonati la newsletterul Centrului de Parenting o provocare, intrebandu-i:

„Ce faci tu, in mod concret, in ceea ce priveste alimentatia si stilul de viata al copilului tau/copiilor tai, pentru a le asigura sanatatea pe termen lung?”

Am primit peste 50 de e-mail-uri cu idei, sfaturi si impartasirea experientelor personale.

In acest articol, am adunat sfaturile persoanelor care ne-au raspuns la intrebare si am centralizat un set de solutii care sa ne ajute pe toti sa ne crestem copiii cat mai sanatos.

answear.ro

Când copilul nu mănâncă. Cele mai frecvente greșeli ale părinților

Copil incapatanat? Cum supravietuiesti etapei lui “NU”: “Nu vreau sa merg!”, “Nu vreau asta!”, “Nu mananc”, “Nu vreau bluza”, “Nu dorm”

Am aflat ca pentru unii parinti alimentatia sanatoasa a copilului este intr-atat de importanta incat au decis sa se mute la tara, la curte, departe de oras si de poluare, si sa-si cultive propriile legume si fructe.

Iata, asadar, parintii din comunitatea Centrul de Parenting isi impartasesc experienta pentru a se ajuta reciproc in a gasi cele mai bune solutii de alimentatie sanatoasa pentru copiii lor. Cu siguranta, multe dintre aceste sfaturi si idei iti sunt cunoscute. Insa, este foarte posibil sa afli si lucruri noi. Eu am aflat multe idei practice pentru care va multumesc tare mult! 🙂

Iti prezentam cele 54 de sfaturi primite de la parintii din comunitatea Centrul de Parenting:

1. Sa gatim in casa, din alimente atent selectate.

2. Pe cat posibil, sursa de carne sa fie cunoscuta. Multe mamici fie locuiesc la curte, fie au rude care locuiesc la curte si cresc gaini, care reprezinta o sursa sanatoasa si verificata de carne de pasare si oua.

3. Carnea de pui crescut in curte este mai tare, motiv pentru care exista riscul ca cei mici sa o refuze. Incearca varianta ciorbelor si supelor cu carne de tara, in cazul in care copilul nu vrea sa o consume intr-un alt fel de mancare.

4. Daca locuiesti la curte sau ai rude care stau la curte si au gradina, profita de legumele si fructele de acolo pentru a i le oferi copilului tau, chiar daca e vorba de o perioada de doar cateva luni pe an.

5. Daca esti in situatia de a cumpara legume si fructe din comert, alege-le pe cele produse in Romania. Pentru aceasta, de cele mai multe ori, va fi nevoie sa faci un drum pana la piata, caci in supermarketuri o mare parte dintre fructe si legume sunt importate.

6. Cele mai sanatoase si curate fructe si legume, din punct de vedere ecologic, sunt, de regula, cele care nu arata cel mai bine. Din acest punct de vedere, sunt de preferat merele sau perele mai micute, eventual cu viermi, decat cele mari si frumoase, cu un aspect perfect.

7. Opteaza, in masura posibilitatii, pentru fructele si legumele de sezon. Acestea sunt cele mai potrivite in respectiva perioada a anului pentru organismul nostru si al copiilor nostri.

8. Ofera-le copiilor, alaturi de fructe, mixuri de seminte rasnite.

Copilul refuza sa manance? Iata o solutie sigura ca sa-l faci sa guste mancarea

De ce vor unii copii sa manance multe dulciuri? Afla cum poti rezolva problema pe neobservate

9. In sezon, fructele si legumele pot fi congelate, astfel incat sa le ai si pe timpul iernii. Poti pune, astfel, la congelator fructe precum: zmeura, afine, mure, cirese, visine, caise, piersici, pere, prune, pepene galben, capsune etc., dar si legume precum fasole verde, rosii, ardei, pastai de mazare, dovlecei, vinete etc.

10. De asemenea, poti congela si carnea de tara, atunci cand nu o consumati pe toata pe moment.

11. Pateul de ficat il poti face acasa, folosind ficat dintr-o sursa sigura, fie de la o persoana cunoscuta, fie de la magazinele de produse naturiste, asigurangu-te ca este proaspat.

12. Sursa de peste pentru copil trebuie sa fie sigura si verificata. De fiecare data cand cumperi peste pentru copil, asigura-te ca este proaspat.

13. Daca nu vrei ca cel mic sa fie tentat de alimente mai putin sanatoase, precum dulciurile din comert sau alte feluri de mancare, nu le cumpara si nu le tine in frigider. Multi parinti pastreaza in casa si in frigider doar alimente si dulciuri preparate acasa.

14. Evita, asadar, sa cumperi din supermarketuri conserve, mezeluri, dulciuri si alimente procesate.

15. Pana si mezelurile, daca ii plac copilului, pot fi facute in conditii de casa. Astfel, poti face, iarna salam din carne de curcan, vita, porc, pui sau in diverse combinatii, conform retetelor din cartile de bucate sau de pe internet.

16. Evita sa-i oferi copilului pana la varsta de 10 ani carne de purcelus, vitel sau orice tip de aliment care nu este matur si contine hormoni.

Cum sa convingi un copil mofturos sa manance. 7 recomandari utile

Cand prea multa iubire strica

17. Ciorbele si supele sunt gustoase si fara adaosuri artificiale care stimuleaza gustul. Pentru un gust special, poti folosi, in schimb, mirodeniile si plantele aromatice potrivite.

18. Poti pregati acasa branza sanatoasa pentru copii daca gasesti o sursa de incredere de lapte de tara.

19. Si iaurtul poate fi preparat in casa. Tehnologia ne ajuta in acest sens, un exemplu fiind oala multifunctionala.

20. Combina iaurtul cu seminte de chia (rasnite sau nu).

21. Poti prepara acasa lapte vegetal, spre exemplu din migdale sau caju.

22. Daca locuiesti la bloc, trezeste-i copilului preferinta pentru alimentele sanatoase cultivand in casa, pe pervaz sau la balcon, legume si plante aromatice.

23. Paine facuta in casa, eventual cu maia in loc de drojdie. Si aici ne vine in ajutor tehnologia: o masina de paine va face toata treaba in locul tau.

24. Dulciuri facute in casa, fara zahar. Copilul va fi si mai dornic sa manance aceste deserturi sanatoase atunci cand este implicat direct in prepararea lor, fie care e vorba de modelarea gogosilor, a biscuitilor sau a prajiturelelor.

25. Faina folosita la prepararea deserturilor sa fie fara amelioratori.

26. Faina alba poate fi combinata cu cea integrala.

27. Pentru indulcire, poti alege sa folosesti in loc de zaharul alb: zahar brun, extract de stevie, miere, extract din mesteacan.

28. Sucurile din comert pot fi inlocuite cu succes de bauturi preparate in casa precum: limonada cu miere, citronada, ghimbirata, socata, ceaiuri, smoothie-uri, sucuri de fructe, sucuri de legume etc.

29. Cerealele frumos ambalate din comert pot fi inlocuite cu fulgi de ovaz, diferite seminte macinate, nuci, stafide, toate indulcite cu miere sau pasta de curmale.

30. Foloseste cat mai frecvent cerealele integrale precum meiul, care are proprietati deosebite, secara, orzul, ovazul.

31. Cerealele si pseudocerealele se hidrateaza in apa cu lamaie sau iaurt pentru eliminarea teinei, astfel nutrientii putand fi absorbiti mai rapid de organism.

32. Inghetata de casa poate fi un deliciu pentru intreaga familie. Inghetata de casa poate fi facuta din fructe date prin blender, miere si iaurt.

Cei mai mari dusmani in relatia dintre mine si copilul meu. Si cum invatam impreuna sa-i controlam

Pentru mamicile care vor sa-si invinga temerile si teama de esec

33. Atentie la combinatiile de alimente pe care i le servesti copilului: evita sa combini la aceeasi masa cartofii cu carnea, lactatele cu carnea, iar fructele trebuie sa reprezinte o masa separata, in niciun caz sa nu fie consumate dupa masa.

34. Cat mai putine prajeli in alimentatia copilului, in favoarea alimentelor coapte, fierte sau la gratar.

35. O data – de 2 ori pe saptamana, toata familia poate sa bea pe stomacul gol un pahar de apa cu sucul de la o lamaie intreaga.

36. Atunci cand cumperi alimente ambalate, este foarte important sa citesti informatiile inscrise pe ambalaj! In acest fel, vei evita riscul sa cumperi alimente expirate care pot pune in pericol sanatatea familiei tale.

37. Cel mai potrivit ulei pentru mesele copiilor este uleiul de masline presat la rece (extravirgin). Acest ulei nu contine colesterol, este bogat in vitamine (A, B1, B2, C, D, E, K), fier, acizi grasi nesaturati si antioxidanti.

38. Programeaza meniul pentru o saptamana, pentru a te asigura ca ii oferi copilului toate alimentele si elementele de care are nevoie, fara a rata ceva important. In plus, iti va fi mai usor sa organizezi cumparaturile si nu vei mai arunca alimente.

39. Apa pe care o bea copilul trebuie sa fie plata, de preferat in sticle de sticla, nu in pet-uri, sau filtrata.

40. Pentru ca mancarurile din orez sa fie mai nutritive, orezul alb poate fi amestecat cu orezul nedecorticat.

41. Imunitatea copiilor si chiar si a intregii familii poate fi sustinuta cu ajutorul consumului, pe timpul iernii, al catinii si al produselor apicole (polen, propolis, pastura – zilnic, circa 2 saptamani in sezoanele cu grad de risc) si gemoterapice (extract din muguri de coacaz negru, extract din maces, extract din catina etc.)

42. Copilul refuza sa accepte feluri noi de mancare? Implica-l mai mult in tot ceea ce tine de mancarea in familie, incepand cu stabilirea meniului pentru a doua zi sau pentru toata saptamana, inclusiv a deserturilor.

43. Gateste mesele impreuna cu copilul, atunci cand timpul va permite acest lucru. Poti transforma procesul de preparare a mancarii intr-un joc, intr-o activitate placuta pentru copil. Astfel, cel mic va fi incantat sa guste din acea mancare.

44. Permite-i copilului sa se implice personal cat mai mult, chiar daca asta inseamna sa se ude, sa se murdareasca si sa murdareasca masa. Lasa-l sa atinga alimentele, sa le simta, sa le guste caci cei mici invata foarte mult atunci cand isi folosesc toate simturile.

45. Cum ii prezinti ingredientele in forma de joc? Ii poti prezenta ingredientele ca fiind cele mai pretioase alimente pentru soldateii din corpul lor care ii apara de raceli si de alte boli.

46. Atunci cand intampini refuzuri, schimba modul de prezentare. De exemplu, atunci cand copilul refuza supa de legume, o poti trece prin blender si ii poti oferi o supa crema de legume cu crutoane, in speranta ca va avea mai mult succes.

47. Trucuri daca celui mic nu ii plac anumite legume: de exemplu broccoli sau morcovul, se fierb putin apoi adauga sare, stropeste cu putin ulei de masline si zeama de lamaie. Sunt mult mai gustoase!

48. Alimentele care nu-i plac copilului pot fi introduse in diverse combinatii de alimente, precum: budincile, sufleurile, omletele etc.

49. Poti culege impreuna cu copilul, vara, plantele din care urmeaza sa faceti ceai, vorbindu-i despre proprietatile fiecarei plante.

50. Discuta cu copilul tau/copiii tai despre alimentatie, despre combinatiile potrivite de alimente si despre importanta fiecarui ingredient pentru sanatatea lui. Pentru aceasta, documenteaza-te mai intai tu si ofera-i informatii interesante si captivante, eventual sub forma unor povesti.

51. Insa, orice i-ai spune, puterea exemplului este decisiva. Copilul care ii vede pe parinti mancand fast-food si consumand bauturi carbogazoase s-ar putea sa refuze ciorba si limonada. Fii tu un exemplu pentru copilul tau, orientandu-te catre o alimentatie sanatoasa.

52. Cand mancati in oras, comandati feluri de mancare care exclud riscul ca alimentele sa fie nesanatoase, avand in vedere ca nu poti verifica sursele tuturor ingredientelor. Exemple de feluri de mancare consumate in oras: mamaliga, cartofi copti etc.

53. Asigura-te ca la gradinita sau la scoala copilului ii sunt oferite feluri de mancare gatite din ingrediente sanatoase, naturale, romanesti. Desigur, nu poti controla 100% ce mananca cei mici la gradinita sau la scoala, insa te poti asigura ca pentru conducerea institutiei alimentatia sanatoasa este o valoare. In general, institutiile de invatamant afiseaza meniul pentru copii, astfel incat poti vedea ce anume li se ofera.

Cele 4 etape ale educatiei copilului. Ce sa faci in functie de varsta lui

Copilul meu este timid! 13 metode usoare prin care iti poti ajuta copilul sa scape de timiditate

Cum ii cultivi unui copil obiceiuri alimentare sanatoase

54. Obiceiurile alimentare sanatoase se cultiva din familie, de la cea mai frageda varsta. Copilul obisnuit cu anumite alimente va tinde sa le aleaga in defavoarea altora, mai ales cand parintele are grija sa-l implice in procesul prepararii meselor si ii explica importanta fiecarui ingredient. Dupa cum spuneam mai sus, obiceiurile alimentare ale parintilor sunt cele care influenteaza intr-o masura covarsitoare si preferintele copiilor, asa ca, atentie in primul rand la tine si la ce mananci, la ce ore etc.

55. Nu forta copilul sa manance toata mancarea din farfurie, daca nu simte nevoia sa o faca. Copiii se pot plictisi repede de acel fel de mancare sau realmente e posibil sa nu le fie foame.

56. Nu utiliza mancarea ca recompensa. Atunci cand copilul primeste o prajitura dupa ce marcheaza un succes, el invata sa se recompenseze prin mancare. Pe termen lung, se poate ajunge la probleme de greutate.

57. Atunci cand ii spui celui mic „Poti manca o felie de tort doar dupa ce mananci portia de salata”, ceea ce obtii este sa-l faci sa aprecieze si sa-si doreasca mai mult tortul, iar salata sa i se pare si mai respingatoare.

58. Ai grija sa respecti anumite ore regulate ale meselor. Un regim cu mese regulate iti va usura foarte mult misiunea, mai ales daca ai un copil mofturos in ceea ce priveste mancarea.

59. In masura posibilitatii, mancati impreuna, cu intreaga familie. Atunci cand membrii familiei au cel putin o masa pe zi impreuna, relatiile sunt mai armonioase, comunicarea mai eficienta si copiii au rezultate mai bune la scoala.

Pedagogia Waldorf te ajuta sa cresti un copil liber si fericit. 33 de idei de activitati pentru acasa

Temele pentru acasa, un chin? Aceste mici schimbari in programul copilului fac minuni!

In concluzie, atunci cand nu ai acces la hrana produsa la tara, cel putin poti alege sa cumperi alimente neprocesate si sa pregatesti mancare acasa.

In mod concret, daca nu locuiesti la tara si nici nu ai rude sau prieteni care cultiva legume si fructe, iti poti gasi furnizori de hrana bio in piete sau in satele din jurul orasului de resedinta. Este un efort in plus, dar cu siguranta merita, spun parintii din comunitatea Centrul de Parenting.

In rest, ramene ca fiecare dintre noi, in masura timpului, a bugetului si a creativitatii noastre, sa ne implicam maxim in asigurarea celor mai bune alimente, preparate cat mai sanatos, pentru a le asigura copiilor nostri un echilibru fizic si o sanatate puternica pe parcursul vietii.

Si, nu in ultimul rand, „Sanatate pentru fiecare taran, pentru ca, prin munca lor, ne bucuram de adevaratele bagatii ale naturii!”, dupa cum spune o mamica. Respect pentru toti romanii care locuiesc la tara si la curte si cultiva legume si fructe sanatoase!

Sursa foto: Pixabay

Aboneaza-te GRATUIT

si primesti articole exclusive, solutii eficiente si reduceri la toate cursurile si produsele noastre!

Nu iti trimitem SPAM-uri si avem mare grija de adresa ta. Te poti dezabona oricand. Powered by ConvertKit

Taguri

Ana Bâtcă

Sunt Ana Bâtcă, cofondator Centrul de Parenting și mama unui băiețel născut în 2013. Misiunea mea este să sprijin părinții să aibă o comunicare mai bună și relații mai frumoase cu copiii lor. În ceea ce fac, mă ajută formările mele în Coaching, Master Coaching, Formator, NLP Practitioner, NLP Master, precum și experiența de peste 800 de ore de lucru cu oamenii în ședințe individuale și de grup.

Articole similare

Utilizăm fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența Dumneavoastra pe site-ul nostru. Am actualizat politicile pentru a integra în acestea modificările specificate de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Va rugam sa cititi modul in care CentruldeParenting.ro prelucreaza datele cu caracte personal. Prin continuarea navigării pe site-ul nostru confirmati acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de prelucrare a datelor. Datele Dumneavoastra pot fi oricand sterse urmand instructiunile din document. Mai multe informatii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close