Alimentatia copilului pana la 2 ani este ultima caramida la baza alimentatiei sanatoase. In aceasta etapa, meniul zilnic al copilului trebuie sa contina diverse alimente care sa-i ofere suficienta energie pe care sa o foloseasca la toate activitatile lui.

Eugenia Dobrescu iti ofera cateva idei de baza despre conceperea meniului zilnic al copilului mic:

1. Pe masura ce copiii cresc, meniul lor zilnic se apropie tot mai mult de cel al adultilor. Copilul ar trebui sa aiba 3 mese: mic dejun, pranz si cina.

2. Daca ai un copil mancacios si plin de energie, ii poti oferi si 2 gustari intre mese, care au rolul de a-i reumple bateriile energetice. Gustarile nu sunt, insa, obligatorii, mai ales daca cel mic mananca foarte bine la mesele principale.

3. Ca regula, intervalul dintre 2 mese ar trebui sa fie de cel putin 3 ore, pentru ca alimentele consumate sa aiba timp sa fie digerate.

4. Intre mese si gustari ofera-i copilului doar apa si ceaiuri neindulcite sau putin indulcite cu miere de albine, daca varsta o permite.

5. Regula combinarii alimentelor este foarte importanta atunci cand stabilesti meniul zilnic al copilului. Ideal ar fi ca meniul copilului sa fie la fel ca cel al intregii familii. De aceea, in aceasta perioada, numerosi adulti isi reevalueaza meniul zilnic si fac schimbari in bine.

6. Respecta pauzele alimentare, tinand cont de orele de trezire si de somn ale copilului.

7. Cantitatea alimentelor puse in farfurie trebuie sa respecte volumul pumnului: portia copilului nu trebuie sa fie mai mare decat cantitatea pe care copilul ar putea sa o tina in mana. Astfel, capacitatea de digestie este suficient de bine pastrata chiar si in conditiile in care combinatiile nu sunt tocmai cele mai bune.

Când copilul nu mănâncă. Cele mai frecvente greșeli ale părinților

Cum sa convingi un copil mofturos sa manance. 7 recomandari utile

Este recomandat ca mesele unui copil sa tina cont si de varsta, ritmul biologic al corpului si de necesitatile fiecarei etape de varsta, gradul de efort si conditiile de mediu.

Eugenia Dobrescu spune ca, pentru a sti care este cantitatea optima de mancare de la o masa, exista o recomandare cu mare semnificatie: „sa te scoli de la masa nesatul, usor flamand”. In aceasta stare, mecanica si chimia (sucurile) digestive pot lucra la parametri optimi.

„Toate aceste 3 etape, 0-6 luni, 6-12 luni si 1-2 ani, constituie perioada in care copilul afla tot ce poate despre alimente, actul mesei in sine, bucuria de a lua masa cu cei dragi, respectarea orelor de masa si multe altele”, a declarat Eugenia Dobrescu, tehnician nutritionist.

De ce vor unii copii sa manance multe dulciuri? Afla cum poti rezolva problema pe neobservate

La randul sau, Costel Stanciu, presedintele Asociatiei Pro Consumatori, spune ca, in cazul produselor alimentare destinate diversificarii alimentatiei bebelusilor, un rol important in intelegerea nutrientilor continuti il are declaratia nutritionala. „Nutrientii din produsul respectiv trebuie exprimati per 100 grame/100 ml, dar si pentru cantitatea aferenta unei portii. Grasimile, zaharurile si sarea sunt nutrienti folositi frecvent in produsele cu o astfel de destinatie si carora trebuie sa le acordam o importanta deosebita avand in vedere impactul acestora asupra sanatatii bebelusilor”, a explicat acesta.

In privinta continutului de zaharuri, seful Asociatiei Pro Consumatori afirma ca eticheta produsului trebuie sa specifice clar cantitatea de zaharuri atat din 100 grame/100 ml, cat si cantitatea dintr-o portie. „Exista produse care nu specifica cantitatea de zaharuri aferenta unei portii. Aceste zaharuri trec foarte repede in sange si duc la cresterea glicemiei, fortand pancreasul sa secrete insulina pentru a realiza echilibrul in organism in privinta nivelului glicemiei. Aceste schimbari bruste in organism privind glicemia nu fac altceva decat sa duca la aparitia unor afectiuni medicale precum diabetul zaharat, obezitatea si astfel se explica numarul crescut al copiilor supraponderali sau obezi”, a declarat Costel Stanciu.

Sursa foto: Pixabay