• Stabiliti un program nou, pentru copil si pentru voi. Cu o ora noua de culcare si una de trezire. Incercati sa va organizati de seara cu hainutele de a doua zi, cu ceea ce veti manca de dimineata, incaltamintea sa fie curata, ghiozdanelul pregatit, daca se anunta ploaie, umbrela sa fie langa usa, puneti de seara, dupa ce adoarme copilul, lucrurile pe care acesta doreste sa le ia cu el a doua zi. Pentru ca dimineata trebuie sa ofere ocazia unei tranzitii cat mai usoare de acasa pana la gradinita sau la scoala.
  • Gradinita si scoala trebuie integrate in rutina, ele nu trebuie sa schimbe obiceiuri. De exemplu, daca ora de culcare s-a decalat, nu renuntati si nu reduceti timpul pentru povestea de seara. Cina in familie trebuie sa se mentina.
  • Implicati copilul in cat mai multe decizii, astfel incat sa simta ca are control. In plus, ii cresteti stima de sine si ii incurajati independenta: sa-si aleaga singur ghiozdanul, oferiti-i doua alternative de hainute pentru a doua zi, pantofii pe care doreste sa-i incalte.
  • Nu va cramponati in lucrurile mici, fara importanta, dar care va consuma rabdarea si timpul. Daca cel mic vrea sa mearga la gradinita in pijamale sau cu sosete de culori diferite, lasati-l asa. Oricum, la gradinita il veti schimba cu altceva, iar daca in aceste hainute se simte bine si este dispus sa mearga, nu face rau. Si nu va raci, pentru ca, toamna fiind, sigur aveati deja o jacheta pregatita.
  • Mentineti o legatura stransa cu educatoarea si invatatoarea, dar este indicat sa va faceti obiceiul de a discuta in absenta copilului. Si nu pentru ca va ascundeti de micut, dar daca acesta a avut, de exemplu, un accident in pantaloni pentru ca nu a ajuns in timp util la toaleta, nu are rost sa i se aduca aminte, sa se rusineze.
  • Oferiti sansa copilului sa se adapteze usor! Mai ales daca aveti aceasta optiune, mergeti la gradinita cu copilul si mai ramaneti pe hol o perioada, astfel incat copilul sa stie ca poate sa iasa la voi. Veti vedea ca in 2-3 zile nici nu va mai fi nevoie sa iasa pe hol, pentru ca va capata tot mai multa incredere in el sa ramana singur, cu ceilalti copii.
  • Incurajati copilul sa aleaga o jucarie / carte / paturica preferata, pe care sa o ia la gradinita sau la scoala. Astfel, cand i se face dor de voi si, mai ales, la ora somnului de pranz – al doilea cel mai sensibil moment al zilei – o ine in brate obiectul familiar. Incercati sa aveti doua astfel de obiecte. Mai cumparati una, astfel incat daca o pierde sa aveti cu ce sa o inlocuiti. Copilul intelege daca se pierde o jucarie, insa, in aceasta perioada, cand, oricum este sensibil, daca isi alege o jucarie pentru a merge la gradinita, atunci sa va asigurati ca pana se acomodeaza, sa nu se piarda obiectul cu pricina.
  • Pe drum spre gradinita sau spre scoala evitati sa-i tineti morala, sa-i spuneti cum sa se joace, cum sa vorbeasca, cum sa se comporte etc. Acele 20 -40 de minute pana la gradinita sa fie dedicate discutiilor vesele, pe subiecte simple si neutre. Este momentul in care copilul are nevoie de calmul si siguranta voastra, de mangaierile voastre. Starniti copilului curiozitate fata de ceea ce va face in clasa, iar cu copilul mai mare puteti stabili ce veti face seara, cand va reintalniti acasa.
  • Nu ridicularizati copilul daca plange. Si nu rezolvati problema daca ii aratati alt copil de langa el care nu plange. Copilul are nevoie de empatie, nu de ratiune, exemplificare sau alte argumente care voua vi se par logice. Fiti empatic si intelegator: “Stiu ca iti este greu”
  • Nu plecati fara sa va luati ramas-bun de la copil. El trebuie sa stie de la voi ca va veti intoarce si trebuie sa ii dati un reper pe care il intelege: “vin sa te iau dupa masa de pranz” sau “vin sa te iau dupa ce te trezesti”.
  • Dupa-amiaza, cand va reintalniti, nu il asaltati cu intrebari. Copilul va povesti, dar in ritmul sau si, pentru ca lucrurile sunt noi, sigur nu va retine din primele zile tot ce a facut.
  • Initiati un joc nou, pe drumul de la scoala spre casa: “Ce ti-a placut cel mai mult astazi? Dar mai putin”. Si povestiti amandoi despre ziua voastra.
  • Incepeti sa oferiti timp special pentru ascultare. Seara, cand ajungeti acasa, ascultati-l cu adevarat. Acest exercitiu pe care il veti face de acum, din primele zile de gradinita, il veti continua pana cand copilul va merge la liceu. Va intra in obiceiul vostru si va fi bine. Pentru ca, maine-poimaine, va treziti ca aveti un adolescent la masa, despre care nu stiti prea multe lucruri, pentru ca nu i-ati dat sansa sa vada ca va pasa de programul lui, de activitatile sale marunte, sa vorbeasca deschis despre ce il framanta.
  • Vorbiti copilului despre prietenie, cat de frumos este la gradinita, dar cat de distractiv poate fi, impreuna cu un prieten.
  • Cum majoritatea parintilor au conturi pe retele de socializare, initiati un grup privat pe Facebook, dedicat doar parintilor din grupa. Astfel, va cunoasteti intre voi si sunteti la curent cu ceea ce se intampla prin clasa. Dar, cel mai important in aceste prime zile de acomodare, lansati invitatia unei iesiri in parc sau la un muzeu. Sigur se vor gasi 2-3 parinti care vor merge. Iar in grupuri mici copiii se simt in largul lor, se deschid mult mai usor. Astfel, ii creati un moment ideal de a-si face un prieten nou. Astfel, acomodarea va fi mult mai usoara, stiind ca in clasa il asteapta cel mai bun prieten.
  • Cititi carti cu povesti legate de gradinita sau de scoala. Copilul se va simti mult mai bine atunci cand va intelege ca nu este singurul care trece prin aceste experiente. Aventurile prin care trece personajul cartii, solutiile pe care acesta le gaseste si finalul optimist si vesel il vor ajuta sa aiba mai multa incredere in el.
  • Sa ne jucam de-a scoala sau gradinita. Folositi papusi sau jucarii de plus pentru a da viata unor situatii cu care el se confrunta la gradinita, mai ales momentul despartirii de dimineata si vedeti ce solutii gaseste pentru a-si incuraja animalutele.
  • Dupa ce a citit articolul nostru, una dintre cititoare ne-a atras atentia asupra unui aspect foarte important. Am uitat sa precizam ca parintele trebuie sa ofere copilului sansa unei adaptari treptate, iar parintele trebuie incurajat de educatoare sa petreaca alaturi de copil cateva ore pe zi, in clasa cu copilul.

    Iata ce ne-a spus Iustina, stabilita in Germania de cativa ani, mama unei fetite care abia a inceput sa mearga la cresa: “Perioada de acomodare a copilului institutionalizat ( fie ca este vorba de cresa sau gradinita) trebuie realizata cu ajutorul unui parinte. De exemplu in Germania perioada de acomodare a unui copil la cresa/ gradinita dureaza minim 2 saptamani, perioada in care mama sau tata merg cu copilul si raman cu copilul acolo, aratandu-i ca pot avea incredere in educatoare, ca e in siguranta sa doarma acolo, dar mai ales ca nu ii abandoneaza. Copilul va simti siguranta alaturi de un parinte si va intelege ca gradinita/ cresa face parte de acum din viata lui si ca este un lucru minunat sa mergi acolo si sa te joci cu alti copii in siguranta. De aceea eu propun sa militam impreuna ca si la noi in tara sa existe aceasta perioada de acomodare a copilul, fie cresa sau gradinita, impreuna cu un parinte. In perioada de acomodare, nu este nevoie sa mergi cu copilul 8 ore de zi, ci treptat pana va ajunge copilul sa stea singur tot programul.

    De asemenea stiu ca este greu sa iti iei un concediu de 2 saptamani, dar consider ca propiul copil merita tot si mai ales daca putem sa ii usuram perioada de acomodare de ce sa nu facem tot ce putem?