7 moduri în care izolarea pandemiei i-a lovit pe copii

Specialiștii includ copiii și adolescenții în linia întâi a categoriilor sociale cu cel mai mare risc de a fi afectate de izolarea socială:

“În timp ce toți oamenii sunt supuși unor riscuri psihologice atunci când sunt ținuți în izolare, cei mai vulnerabili în aceste situații sunt copiii și adolescenții, adulții în vârstă, grupurile minoritare, cei din grupurile socio-economice de jos, femeile și persoanele cu probleme mentale preexistente”, arată un studiu publicat în 2009 de specialiștii Perrin, P. C., McCabe, O. L., Everly, G. S., & Links, J. M. referitor la pregătirea pentru o pandemie de gripă.

Un alt studiu realizat îm 2017 arată că cei mici percep panica și anxietatea la fel ca adulții, însă nu o exprimă la fel, ci o ascund mai bine, dându-le părinților falsa senzație că sunt puternici și își vor reveni de la sine.

Iată 7 lucruri care s-au schimbat pentru copii și adolescenți odată cu izolarea socială și cu trecerea învățământului pe online și cum anume au fost afectați copiii de aceste schimbări:

  1. De regulă, schimbările majore care intervin în viața unei persoane o fac să simtă teamă, anxietate și nesiguranță. Atunci când persoana găsește sprijin în alte persoane apropiate sau la specialiști, depășește mai ușor dificultățile și se adaptează mai ușor schimbărilor. Însă, în cazul recentei izolări, atât copiii, cât și părinții au fost puși în situația de a gestiona emoții de frică, nesiguranță, anxietate, incertitudine. Mulți dintre părinții care ar fi trebuit să le transmită copiilor siguranță și încredere nu puteau să facă acest lucru, din cauză că nici ei nu le simțeau.
  2. În mod obișnuit, copiii au multă energie, pe care și-o consumau la grădiniță, la școală, în activitățile și jocurile cu colegii, precum și în cele extrașcolare, inclusiv sportive. Odată cu instituirea stării de urgență, copiii au fost izolați la domiciliu, neavând posibilitatea de a face suficientă mișcare. Acest lucru a tensionat în multe familii relațiile dintre copii și părinți, pentru că un copil nu poate sta cuminte când are energie neconsumată. În familiile unde certurile au fost mai frecvente, încrederea în sine a copiilor a avut de suferit în mod special.
  3. Mutarea învățământului în mediul virtual reprezintă o altă provocare pentru copii. Ei au fost puși în situația de a învăța platforme noi, noi metode de lucru și de comunicare. Însă, acest lucru a însemnat petrecerea unui timp extrem de mare în fața ecranelor. Iar după teme sau școala online, copilul cere să se joace tot pe ecrane, pentru că așa se relaxa și înainte de pandemie sau pentru că poate e singura formă de socializare cu alți copii pe care o mai are acum. Prezența prea mare în mediul virtual duce la stări de nervozitate, la scăderea atenției și la scăderea performanțelor academice. Așadar, mai puține lucruri care să susțină încrederea copiilor în forțele proprii.
  4. Lipsa de socializare față în față cu alți copii i-a lovit puternic în special pe copiii singuri la părinți. În același timp, în familiile cu mai mulți copii, s-au intensificat conflictele dintre frați, pe fondul luptei pentru atenția și iubirea părinților. 
  5. Întreruperea cursurilor și a activităților extrașcolare înseamnă că cei mici nu mai au posibilitatea de a-și vedea progresele în domeniile respective, erodând încrederea lor în sine. 
  6. Faptul că mulți părinți au lucrat sau continuă să lucreze de acasă în această perioadă a generat situații dificile în care copiii, obișnuiți ca acasă să petreacă timp cu părinții lor, au fost puși în situația de a cere atenție și de a fi refuzați din cauza jobului părinților. Numeroși copii s-au simțit respinși și furioși în aceste condiții.
  7. Izolarea socială le-a creat copiilor goluri în dezvoltare. Știm că una este să ții pasul cu o materie zi de zi, lecție de lecție și cu totul altceva este să lipsești o lună de la școală și să fie nevoie să recuperezi. Nu e deloc ușor și încrederea în sine este afectată.

În aceste condiții, Specialiștii avertizează că situația prin care trecem este traumatizantă pentru copii și e important să o luăm în serios, mai ales că cei mici procesează traumele mai greu decât adulții. 

În niciun caz nu vreau să te sperii, până la urmă, și eu sunt în aceeași situație – am un copil care stă mai mult în fața ecranelor decât ar fi indicat pentru vârsta lui de 7 ani și care comunică extrem de puțin cu alți copii, online, evident.

Ce îmi doresc este să fim bine cu toții și să ne susținem copiii cât putem de bine astfel încât să reducem impactul izolării sociale asupra lor și să-i ajutăm să-și dezvolte încrederea în sine pentru a face față schimbărilor prin care trecem.

Viața tocmai ne-a arătat că cei care rezistă nu sunt cei perfecți și cu armură, ci cei adaptabili și optimiști, cei care se concentrează pe găsirea soluțiilor. Doar o persoană care are încredere în sine e capabilă să facă asta sincer. 

Dacă și tu vrei să-i fii alături copilului tău în această perioadă și nu numai, așa cum are el nevoie pentru a reuși în viață, te invit în acest program online de o săptămână:

Mini-maratonul online “Cum să educi un copil cu încredere în sine”

Cu cât mai mulți părinți înțeleg că viitorul copiilor lor depinde mult de ce fac ei astăzi, cu atât mai asumați și mai fericiți vom fi cu toții, la nivel de societate. Oricum, primul pas este să ne asumăm fiecare, noi cu noi.

Aceasta este a doua ediție a acestui program. Iată ce spune Claudia, una dintre mamele care au participat la prima ediție pe care am organizat-o în luna iulie a anului trecut:

“Mi-a plăcut foarte mult mini maratonul:

  • Pentru că a fost mini…o durată lungă m-ar fi descurajat și ar fi fost nerealizabil pentru mine în măsură completă în contextul unui program de viață încărcat
  • Pentru că Ana s-a dus la esență prin expunerile ei și misiunile date, așa încât am fost pusă în situația de face concret niște schimbări
  • Pentru că am simțit implicarea Anei în fiecare dintre cazurile/familiile noastre, ceea ce mi se pare foarte solicitant și, ca urmare, extraordinar
  • Pentru că am reușit să-mi depășesc niște bariere, să-mi conștientizez niște tipare, să-mi decantez mulțimea de informații teoretice anterioare alegându-le acum pe cele mai practice și mai utile mie și copilului meu
  • Pentru că m-a făcut să simt entuziasm și încredere în faptul că se pot obține schimbări și în cazul unor greșeli anterioare
  • Mulțumesc mult, Ana!… și da, voi recomanda cu drag și altor părinți acest mini maraton.”

Găsești aici toate informațiile și formularul de înscriere (până joi, este valabilă reducerea):

Mi-a plăcut f.mult mini maratonul:

  • Pentru că a fost mini…o durată lungă m-ar fi descurajat și ar fi fost nerealizabil pentru mine în măsură completă în contextul unui program de viață încărcat
  • Pentru că Ana s-a dus la esență prin expunerile ei și misiunile date, așa încât am fost pusă în situația de face concret niște schimbări
  • Pentru că am simțit implicarea Anei în fiecare dintre cazurile/familiile noastre, ceea ce mi se pare foarte solicitant și, ca urmare, extraordinar
  • Pentru că am reușit să-mi depășesc niște bariere, să-mi conștientizez niște tipare, să-mi decantez mulțimea de informații teoretice anterioare alegându-le acum pe cele mai practice și mai utile mie și copilului meu
  • Pentru că m-a făcut să simt entuziasm și încredere în faptul că se pot obține schimbări și în cazul unor greșeli anterioare

Mulțumesc mult, Ana!… și da, voi recomanda cu drag și altor părinți acest mini maraton.”

Găsești aici toate informațiile și formularul de înscriere (până joi, este valabilă reducerea):

Mini-maratonul online “Cum să educi un copil cu încredere în sine”

Sursa foto: Pexels

Aboneaza-te GRATUIT

si primesti articole exclusive, solutii eficiente si reduceri la toate cursurile si produsele noastre!

Nu iti trimitem SPAM-uri si avem mare grija de adresa ta. Te poti dezabona oricand. Powered by ConvertKit

Taguri

Ana Bâtcă

Sunt Ana Bâtcă, cofondator Centrul de Parenting și mama unui băiețel născut în 2013. Misiunea mea este să sprijin părinții să aibă o comunicare mai bună și relații mai frumoase cu copiii lor. În ceea ce fac, mă ajută formările mele în Coaching, Master Coaching, Formator, NLP Practitioner, NLP Master, precum și experiența de peste 800 de ore de lucru cu oamenii în ședințe individuale și de grup.

Articole similare

Utilizăm fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența Dumneavoastra pe site-ul nostru. Am actualizat politicile pentru a integra în acestea modificările specificate de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Va rugam sa cititi modul in care CentruldeParenting.ro prelucreaza datele cu caracte personal. Prin continuarea navigării pe site-ul nostru confirmati acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de prelucrare a datelor. Datele Dumneavoastra pot fi oricand sterse urmand instructiunile din document. Mai multe informatii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close