7 lucruri pe care le fac părinții ai căror copii sunt motivați să învețe. Oana Moraru dezvăluie ingredientul de bază al unei minți eficiente și motivate

După aproximativ 30 de ani de lucru cu copiii, studiu și experimentarea a numeroase modalități de motivare, consultantul educațional și fondatoarea școlii private Helikon, Oana Moraru, vorbește despre ingredientul de bază pentru un copil motivat să învețe.
„După ce am testat aproape 30 de ani pe copii de toate felurile metode atractive de predare și lecții experimentale cu cel mai înalt posibil grad de motivație, gamificare, miză, rol și aprecieri – sunt din ce în ce mai convinsă că ingredientul de bază al unei minți eficiente și motivate este modul în care familia a programat neuro-lingvistic onoarea treburilor bine făcute”, scrie Oana Moraru, într-o postare pe contul său de Facebook.
Potrivit specialistului, „unii copii vin pur și simplu setați să facă cel puțin jumătate de drum, către învățare. Alții trebuie scoși din nemișcare, împinși, atrași, gratificați, fascinați întru efortul învățării”.
Iată câteva lucruri pe care, potrivit Oanei Moraru, le fac familiile ai căror copii au reflexul de a se angaja în propria învățare:
1. Au așteptări nenegociabile în raport cu efortul și energia contribuției fiecărui membru al familiei la viața comună; copiii lor nu sunt numai serviți și ajutați, ci obișnuiți să facă ei înșiși lucruri pentru celălalt, să se pună în serviciul familiei cumva
2. Nu sunt mereu asistaţi când dau de greu; sunt lăsați să insiste, să mai încerce, să se străduiască singuri
3. Ascultă empatic, oglindesc emoțiile copilului, fără să își piardă puterea de a-i ridica și inspira către stări sufletești luminoase; mențin optimism și bună dispoziție
4. Verifică, ajută, lucrează adesea cot la cot cu copilul; dau importanță vieții lui școlare cu o oarecare solemnitate și bucurie, fără să cicălească, să amenințe, să învinovățească
5. Mențin în casă, constant, discuții despre idei și fenomene generale ale lumii, în echilibru cu discuțiile uzuale despre oameni și întâmplări punctuale ale vieții de zi cu zi
6. Apreciază în prezent, cu încredere, viitoare calități posibile ale copilului, în lumina cărora acesta aspiră deja să devină
7. Au un stil de leadership bazat mai puțin pe reguli și consecințe, și mai mult pe o putere personală inerentă, autentică, regală (adică blândă, dar fără negocieri, condiționări, explicații și justificări de sine)
În continuare, Oana Moraru spune că, pentru a susține aspectele menționate mai sus pentru copil, este nevoie de multă muncă interioară adultă către:
- potolirea vocii critice interioare
- conștientizarea proiecțiilor alarmiste despre ratarea copilului
- liniștirea reflexelor de a compara și a temerii de a rămâne cumva în urmă, față de alții
- calmarea sindromului ”se poate și mai bine”, care îi transmite automat celui mic că evoluția personală este un fel de zbatere, autodovedire și imposibilă ieșire din eternă insuficiență
- un fel anume de a fi onest cu tine, de a-ți spune adevărul, de a te simți întreg pe dinăuntru
Sursa foto: Pixabay