5 pași pentru a-l ajuta pe copil să evite traumele

În articolul precedent am vorbit despre emoțiile traumatizante pentru copii, printre acestea numărându-se și cele legate de stresul acomodării la creșă, grădiniță, școală sau în alte situații noi.

elefant.ro

Vrem să ne ferim copiii de traume deoarece un copil traumatizat pășește în viață din start cu un mare minus: interpretează realitatea prin prisma propriilor răni, se simte neputincios, neajutorat și lipsit de speranță.

Pentru că în copilăria noastră cei mai mulți dintre părinți nu se preocupau de echilibrul nostru emoțional, ci doar să fim bine din punct de vedere fiziologic, numeroase situații stresante s-au transformat în traume pe care le descoperim târziu, și încercăm să le vindecăm lucrând cu noi în cursuri, în terapie – fiecare cum simte și cum poate.

Cert este că, știind ce se poate întâmpla, nu ne dorim ca ai noștri copii să treacă și ei prin traume care să le influențeze viețile și pe care să fie nevoie să le vindece timp de ani de zile, când vor fi adulți.

Ne dorim să creștem copiii liberi de stres, liberi de traume, fericiți, încrezători și capabili să facă alegeri bune și să ia decizii pe care să și le asume.

Vrem să avem copii puternici, cu o personalitate construită pe o bază sănătoasă, capabili să fie stăpânii propriilor vieți.

answear.ro

Și chiar putem face asta!

 

Cum ne ajutăm copiii să gestioneze stresul și emoțiile dificile

 

Înainte de toate, să facem diferența între stres și traumă. Stresul are efecte pe termen scurt care dispar odată cu dispariția factorului de stres. În schimb, vorbim despre traumă atunci când efectele negative se manifestă pe termen lung, inclusiv după dispariția factorului de stres. Totodată, un factor de stres, repetat pe termen lung, devine de cele mai multe ori un factor traumatizant.

Cu cât copilul este mai mic și mai puțin experimentat în gestionarea emoțiilor și a situațiilor stresante, cu atât probabilitatea de a fi traumatizat este mai mare.

Acest risc crește în lipsa unui adult pe care copilul să-l simtă aproape și care să-i ofere susținere. De aceea este atât de important ca noi, părinții, să știm ce avem de făcut în situațiile de risc.

Cele mai frecvente surse de traume pentru copii sunt: accidentele și căderile, procedurile medicale și chirurgicale, pierderile, moartea unui membru al familiei sau divorțul, acte de violență fizică sau verbală, schimbările din mediu, dezastre naturale etc.

Așadar, întrebarea este ce facem atunci când apare o situație stesantă care naște în copil o anumită suferință pentru ca aceasta să nu se permanentizeze și să nu devină o traumă?

 

5 pași pentru a-l ajuta pe copil să evite traumele

 

1. Observă-ți în permanență copilul pentru a depista la timp schimbările de comportament care denotă dezechilibrarea lui emoțională. Aceste schimbări se pot manifesta ca: tulburări de somn, tulburări ale poftei de mâncare, indispoziție, apatie, copilul plânge mult și este trist su devine agresiv și nu ascultă pe nimeni etc.

 

2. Vorbește cu el despre schimbarea prin care trece, despre situația stresantă. Nu contează dacă are 7 ani sau 7 luni, copilul înțelege mesajul pe care vrei să i-l transmiți și are nevoie de susținerea ta pentru a face față situațiilor dificile cu care se confruntă pentru prima dată. Și ori de câte ori are nevoie de suportul tău. Vorbitul este un act terapeutic și, fie că vorbește și copilul și repetă aceeași poveste de zeci de ori, fie că doar te ascultă, discuția este vindecătoare. Nu ascunderea sub preș.

Din păcate, însă, atunci când părintele însuși nu reușește să-și gestioneze propriile emoții, nu va reuși nici să-și ajute copilul să și le gestioneze pe ale lui. Și va prefera să evite subiectul care îl depășește.

 

3. Ajută-l să-și descopere emoțiile. O emoție neplăcută își pierde din putere atunci când este scoasă la lumină. În acel moment ea nu mai este o suferință în surdină, o durere sufletească, ci este o emoție concretă, care a apărut ca o consecință a unui anumit eveniment. Poate fi vorba despre furie, teamă, vinovăție, neputință, rușine, nedreptate etc. Odată descoperită și numită emoția, putem vedea cum a apărut. În acest fel, copilul învață să descopere emoțiile pe care le simte și cauzele care le-au generat.

 

4. Ajută-l să-și accepte trăirile, oricare ar fi ele. Spune-i și transmite-i prin gesturi (îmbrățișări, mângăieri) că este normal să simtă frică sau furie sau vinovăție sau orice altă emoție simte. Faptul că are aceste trăiri nu înseamnă că nu este puternic. Dimpotrivă, este nevoie de o putere interioară mai mare pentru a privi în interiorul tău, pentru a descoperi ce emoție generează suferința, pentru a o scoate la lumină și a îi accepta existența. Marea majoritate a oamenilor se luptă cu propriile emoții zi de zi, ani la rândul. Unii ajung să nu mai simtă nimic, alții ajung să somatizeze. Un părinte care nu își acceptă propriile emoții nu își va putea ajuta copilul să și le accepte pe ale lui.

 

5. Învață-l cum să-și gestioneze emoțiile. Odată acceptate emoțiile, ele vor înceta să se lupte pentru a se manifesta la suprafață, adică în comportamentul copilului. Spune-i copilului că este firesc să simtă emoții, că emoțiile vin și pleacă și că ceea ce rămâne este esența lui puternică de persoană încrezătoare, curajoasă, liberă și fericită. Spune-i că este în siguranță acum. Situațiile pot fi foarte diferite și e important să ții cont de fiecare în parte, ajutându-ți copilul prin întrebări și prin sugestii să găsească soluțiile potrivite pentru el care să-l ajute să se simtă din ce în ce mai bine. Asigură-l că îi ești alături și că îi vei fi alături cât timp va avea nevoie.

 

În tot acest proces, copilul are nevoie de tine ca de un ghid echilibrat, pregătit să-l conțină și să-l susțină. Pentru aceasta, este nevoie în primul rând ca tu să fii împăcată cu emoțiile tale, să nu fii copleșită de ceea ce i se întâmplă copilului și să fii disponibilă emoțional.

Deci, ca părinți, avem nevoie de echilibru emoțional nu doar pentru noi, ci și pentru copiii noștri. Dacă până să devii mamă poate nu știai cât de mult te influențează emoțiile și rănile din copilărie sau nu le dădeai o mare importanță, acum este esențial să știi să-ți gestionezi emoțiile, să fii calmă, centrată și echilibrată.

Dacă simți nevoia de susținere în procesul de împăcare cu propriile tale emoții, în procesul de vindecare a rănilor sufletești care încă mai dor, astfel încât să fii cel mai bun ghid emoțional pentru copilul tău, te invit cu drag să participi la Maratonul Emoțiilor.

 

Iată informațiile esențiale despre Maratonul Emoțiilor:

 

  • Este un program foarte ușor de urmat de către părinții ocupați: se desfășoară online, pe un grup secret de Facebook: intri să citești informațiile și să răspunzi când ai timp
  • În doar 4 săptămâni (23 septembrie – 20 octombrie 2019), afli informațiile și tehnicile esențiale care să te ajute să-ți depășești anumite blocaje și să-ți autoreglezi propriile emoții, fără să fie nevoie să citești zeci de cărți sau să vizionezi ore de înregistrări
  • Maxim 30 de participanți
  • 24 de misiuni la care primești feedback permanent. Concret, eu postez dimineața o temă (misiune), tu aplici și postezi răspunsul tău. Eu îți citesc cu atenție răspunsul și revin cu feedback, care poate fi o întrebare, o conștientizare, o sugestie sau o validare, dacă ai reușit din prima! La finalul programului, vei simți o transformare puternică a modului în care privești trecutul tău, conflictele, stresul, emoțiile copilului și viața în general
  • Suport din partea mea pe tot parcursul celor 4 săptămâni, astfel încât să mă asigur că obții rezultate
  • Atmosfera din grupul de părinți te susține și te pune în acțiune. Împreună, e mult mai ușor decât singură!
  • La final, primești un ebook cu toate misiunile Maratonului, pentru a putea reveni la ele oricând simți nevoia
  • BONUS 1: Ebook „Minighid din 5 pași pentru autoreglarea emoțiilor părinților”
  • BONUS 2: Interviu cu psihologul Gaspar Gyorgy despre cum să creștem copii echilibrați emoțional
  • BONUS 3: Poți relua Maratonul gratuit, oricând la o ediție ulterioară, pentru a rezolva alte provocări sau pur și simplu pentru a-ți reîmprospăta cunoștințele
  • BONUS 4: Odată ce urmezi Maratonul, beneficiezi de un discount de 10% la orice alt program online sau offline organizat de Centrul de Parenting

 

Te invit să intri să vezi pagina de prezentare și să te înscrii dacă simți că ți se potrivește:

Maratonul Emoțiilor

 

 

 

Aboneaza-te GRATUIT

si primesti articole exclusive, solutii eficiente si reduceri la toate cursurile si produsele noastre!

Nu iti trimitem SPAM-uri si avem mare grija de adresa ta. Te poti dezabona oricand. Powered by ConvertKit

Taguri

Ana Bâtcă

Sunt Ana Bâtcă, cofondator Centrul de Parenting și mama unui băiețel născut în 2013. Misiunea mea este să sprijin părinții să aibă o comunicare mai bună și relații mai frumoase cu copiii lor. În ceea ce fac, mă ajută formările mele în Coaching, Master Coaching, Formator, NLP Practitioner, NLP Master, precum și experiența de peste 800 de ore de lucru cu oamenii în ședințe individuale și de grup.

Articole similare

Utilizăm fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența Dumneavoastra pe site-ul nostru. Am actualizat politicile pentru a integra în acestea modificările specificate de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Va rugam sa cititi modul in care CentruldeParenting.ro prelucreaza datele cu caracte personal. Prin continuarea navigării pe site-ul nostru confirmati acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de prelucrare a datelor. Datele Dumneavoastra pot fi oricand sterse urmand instructiunile din document. Mai multe informatii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close