5 greșeli ale părinților care întârzie ora de culcare a copiilor

Seara, timpul zboară cât ai clipi. Abia reușești să te descurci cu cina, spălatul vaselor, alte treburi prin casă, printre care abia reușești să schimbi două vorbe cu partenerul sau cu cineva la telefon, că vine ora de culcare. Care oră de culcare foarte mulți copii o percep drept oră de joacă și, chiar dacă s-au trezit devreme, manifestă o energie debordantă!

elefant.ro

Poate că ai aplicat deja joaca împreună, amenințarea că nu-i mai citești sau că îl lași să adoarmă singur dacă nu se potolește, tonul ridicat însă nu crezi că acestea sunt metode potrivite pentru o educație echilibrată și pentru o seară frumoasă care să asigure un somn odihnitor tuturor, și ție, și copilului.

Îți sună cunoscut? Bine ai venit în rândul părinților care au nevoie să intervină puțin pentru a repara ce nu funcționează în programul de seară, astfel încât, de acum încolo, serile voastre să fie plăcute și să pregătească un somn de calitate!

De foarte multe ori, pentru a obține acest rezultat, este suficient ca părinții să elimine greșelile pe care le fac și care tensionează atmosfera seara sau care nu le permit celor mici să intre în starea de relaxare.

De aceea, îți propun să trecem în revistă cele mai frecvente greșeli pe care le fac părinții și care întârzie ora de culcare:

answear.ro

1. Nu construiesc sau nu întrețin un ritual de culcare

Ritualul de culcare este un set de activități care se repetă în fiecare seară și pe care copilul le asociază cu pregătirea pentru somn. Adevărul este că mulți părinți știu că cei mici au nevoie de ritualuri de culcare, reușesc să creeze ritualuri potrivite de culcare, însă nu reușesc să le întrețină apoi. Pentru a reuși, ai nevoie să consideri organizarea somnului copilului o prioritate și să îți organizezi programul și activitățile în așa fel încât să nu fie afectat ritualul de culcare. Și merită să investești timp și efort, deoarece un ritual de culcare bine organizat și întreținut zi de zi își va face singur treaba de relaxare a copilului și de pregătire pentru somn.

2. Le permit copiilor să stea seara în fața ecranelor

Indiferent că este vorba despre televizor, telefon, tabletă sau laptop, lumina albastră a ecranelor afectează somnul copiilor într-o măsură mult mai mare decât pe al adulților, după cum au observat specialiștii în somnul copiilor. Lumina albastră crește starea de alertă și influențează secreția de melatonină, hormonul responsabil cu reglarea ciclurilor de somn și trezire. De aceea, un copil nu ar trebui să stea în fața unui ecran cu cel puțin 2 ore, dacă nu chiar 3 ore, înainte de somn. Dacă este prea mult pentru familia ta, începe prin a opri ecranul cu 15 minute mai devreme, apoi, când vă obișnuiți, mută ora de închidere cu încă 15 minute mai devreme până când ajungi la rezultatul dorit. Vei vedea diferența în starea copilului, ceea ce te va motiva să reușești.

 

3. Activități nepotrivite înainte de somn

Cu aproximativ o oră înainte de culcare, e ideal să fie sistate activitățile care agită copilul sau care îl suprastimulează. Pentru a evita nevoia copilului de a-și consuma energia fix înainte de culcare, ai grijă să aibă suficiente ocazii de a face acest lucru pe timpul zilei, ideal în aer liber.

4. Discuții neplăcute care îi dau copilului o stare emoțională proastă

Oricât de mult ți-ai dori să-i explici copilului anumite lucruri și doar seara ai răgazul să o faci, evită discuțiile neplăcute înainte de culcare, mai ales dacă îi adresezi critici, nemulțumiri sau dacă ceea ce îi spui îi face să se simtă rușinat, neîncrezător, trist sau neputincios. Seara, atât resursele tale emoționale și de energie sunt pe terminat, cât și ale lui și e greu de crezut că veți găsi soluții bune la subiecte dificile exact atunci. Însă, starea emoțională negativă și gândurile grele ar putea afecta somnul copilului.

5. Amenințările și șantajul pentru a obține calmarea copilului

Chiar dacă se străduiesc să-și educe copiii cu blândețe și iubire necondiționată, numeroși părinți ajung, serile, să-și amenințe și să-și șantajeze copiii: “Dacă nu te liniștești acum, nu-ți mai citesc povestea!” Sau “Dacă nu te pui acum în pat, te lasi să adormi singur/ă în seara asta”.

Intenția părintelui este să impună anumite limite, din teama ca pregătirea de culcare să nu dureze excesiv de mult, afectând somnul tuturor membrilor familiei. Este o frică justificată. În același timp, dacă ai aplicat această metodă, cu siguranță ai observat că asta nu face decât să prelungească toată nebunia, de multe ori se poate ajunge la scandal, plânsete și urlete, care, e clar, nu contribuie deloc la un somn odihnitor nici pentru copil, nici pentru tine, care, după ce adoarme copilul, ai sentimente de vinovăție.

De aceea, recomandarea mea este ca, orice s-ar întâmpla, să renunți la a-l șantaja pe copil cu privarea de activitățile care îi plac. Mai ales dacă dorești să-i placă să citească, poți să-ți asumi din start că îi vei citi obligatoriu în fiecare seară. Iar pentru a-l determina pe copil să se liniștească și să vină alături de tine ca să-i citești poți folosi alte metode blânde (folosindu-te de jucăriile copilului, sau vorbindu-i despre personajele din cartea pe care urmează să o citiți etc.)

Pe măsură ce elimini aceste greșeli, vei observa că serile devin mai liniștite și somnul tău și al copilului este de calitate.

Iată alte câteva articole pe care ți le recomand pentru seri plăcute și somn bun în familie:

Ritualuri de culcare. Ce sa faci cand copilul nu vrea sa doarma

40 de intrebari de pus sub perna. Cum sa intri in lumea copilului tau

Copilul refuza sa doarma la pranz in timpul vacantei? 3 secrete care iti vor fi de ajutor

Ora de culcare = ora de lupta? Cum sa-ti ajuti copilul sa adoarma mai repede cand ritualul de culcare nu ajuta

Cum sa-l convingi pe cel mic sa doarma la pranz. Importanta somnului de dupa-amiaza la copiii de pana in 3 ani

8 lucruri pe care le faci si care afecteaza somnul copilului

Copilul nu doarme? 6 greseli frecvente care pot afecta calitatea somnului copilului tau

Somnul bebelusului. 6 recomandari pentru a stabili o rutina favorabila

Cat de important este somnul copiilor si cum ii putem ajuta sa doarma mai bine?

Sursa foto: Pexels

Aboneaza-te GRATUIT

si primesti articole exclusive, solutii eficiente si reduceri la toate cursurile si produsele noastre!

Nu iti trimitem SPAM-uri si avem mare grija de adresa ta. Te poti dezabona oricand. Powered by ConvertKit

Taguri

Ana Bâtcă

Sunt Ana Bâtcă, cofondator Centrul de Parenting și mama unui băiețel născut în 2013. Misiunea mea este să sprijin părinții să aibă o comunicare mai bună și relații mai frumoase cu copiii lor. În ceea ce fac, mă ajută formările mele în Coaching, Master Coaching, Formator, NLP Practitioner, NLP Master, precum și experiența de peste 800 de ore de lucru cu oamenii în ședințe individuale și de grup.

Articole similare

Utilizăm fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența Dumneavoastra pe site-ul nostru. Am actualizat politicile pentru a integra în acestea modificările specificate de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Va rugam sa cititi modul in care CentruldeParenting.ro prelucreaza datele cu caracte personal. Prin continuarea navigării pe site-ul nostru confirmati acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de prelucrare a datelor. Datele Dumneavoastra pot fi oricand sterse urmand instructiunile din document. Mai multe informatii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close