Cand stai cu copilul, te gandesti aproape numai la cate ai de facut cand va adormi sau va fi plecat la scoala sau la gradinita. Poate ca te simti frustrata ca nu ai mai facut nimic pentru tine in ultima perioada: nu ai avut timp nici sa mergi la salon, nici sa citesti cateva pagini dintr-o carte, iar pe la sala nici nu mai stii de cand nu ai mai trecut. Crezi ca, daca ai avea cateva ore doar pentru tine, ai citi, ai face o baie cu spuma sau ai croseta, pentru ca te relaxeaza. Si abia astepti sa adoarma copiii si sa fie liniste.

Si se face liniste. Copiii adorm sau pleaca la scoala sau la gradinita. Ai niste timp in care, daca nu esti si tu la job, ai atatea alte urgente de rezolvat. Si, de parca acestea nu ar fi destule, mai ai si un sentiment de vinovatie ca nu petreci suficient de mult timp cu copilul, ca nu te bucuri cum ar trebui de aceasta perioada, de aceasta varsta a lui, de aceste momente care nu se vor mai repeta niciodata. Te simti vinovata ca, atunci cand esti cu copilul, iti doresti sa fii in alta parte.

Iti suna cunoscut?

Atunci cand una dintre mamicile care au participat la workshop-ul „Educatia fara tipete”, de pe 10 decembrie, a vorbit despre acest lucru, am inteles-o perfect. Am trait de atatea ori aceste situatii, doar ca nu constientizasem pe deplin acest cerc vicios, efectele si solutia.

Comunicarea cu copilul. 6 lucruri pe care sa nu le spui niciodata

22 lucruri pe care Maria Montessori ti le-ar spune azi, daca ai avea ocazia sa te intalnesti cu ea

Daca si tu simti, cel putin din cand in cand, atunci cand esti cu copilul, ca ti-ai dori sa adoarma mai repede pentru ca tu sa ai timp de alte lucruri, iar apoi, dupa ce adoarme, sa te simti vinovata ca nu ii oferi mai mult, acest articol vine cu o solutie care a ajutat mai multe mamici, inclusiv si pe mine, sa rezolve aceasta problema.

Doua roluri

In primul rand, vreau sa te asigur din start ca aceste trairi sunt absolut normale pentru o femeie care isi doreste sa fie o mama buna pentru copilul ei si, in acelasi timp, echilibrata fizic si psihic. Deci, felicitari, ai instincte sanatoase, iar acest articol te va ajuta sa te intelegi mai bine si sa aplici o solutie eficienta.

In al doilea rand, te rog sa observi ca, de fapt, aceasta contradictie este intre doua roluri diferite ale tale.

In raport cu copilul tau, gandesti si actionezi din rolul de mama. Iar din acest rol de mama, ai anumite valori (binele copilului pe termen lung, sanatatea lui fizica si emotionala, acoperirea nevoilor lui de baza, imaginea ta despre ce inseamna sa fii o mama buna etc.), anumite dorinte (de a petrece timp cu copilul intr-un mod placut, de a-i oferi si a primi afectiune si tandrete etc.). Cand esti impreuna cu copilul, esti in acest rol de mama si il manifesti cu toate atributele sale. Si, pentru ca ai toate conditiile sa te manifesti in calitate de mama, „bifezi” deja in mintea ta actiunile si manifestarile de mama si pe fundal apar anumite nemultumiri si frustrari.

Insa, acestea vin dintr-un cu totul alt rol. Este acel rol din care gandesti si actionezi in raport cu tine insati. Este acel rol pentru care valorile principale sunt binele tau, odihna ta, relaxarea ta, bucuria si fericirea ta pesonala. Daca nu ar exista, ai fi in stare sa muncesti pana la epuizare, daca nu te opreste nimeni. De aceea, cand te apropii de un anumit nivel de oboseala si stres, ceva din tine spune „Stop! Ai nevoie de o pauza!” Despre acea parte este vorba.

Vrei sa-ti imbunatatesti relatia si comunicarea cu copilul? Iata 8 lucruri pe care le poti face

„Mama, imi doresc sa te vad fericita!” Suferinta noastra vazuta prin ochii copilului

Insa, cand iei aceasta pauza, si rolul tau de persoana care are grija de tine insati se manifesta deplin, teoretic ai posibilitatea sa faci ce iti doresti, chiar daca nu faci nimic din toate astea, dar cel putin mintea ta a bifat ca nevoia de timp este indeplinita. Si se creeaza spatiu pentru a-ti aminti ca, de fapt, nu ai performat bine in rolul de mama. In acest fel, iti furi singura posibilitatea de a te bucura de o activitate placuta si relaxanta si alegi in schimb sa te simti vinovata.

Este un cerc vicios in care in nicio situatie nu te simti pe deplin fericita si implinita. Primul pas, si cel mai important, este sa constientizezi ca se intampla acest lucru. Si, stiind ca este vorba de doua roluri diferite ale tale, stii ca nevoile si prioritatile lor difera, chiar daca ambele roluri iti vor binele.

Pana si aceste emotii neplacute de frustrare si vinovatie au intentia buna de a-ti atrage atentia si de a te face sa fii din ce in ce mai buna in acele roluri.

Solutia care iti aduce echilibrul

Probabil ca iti doresti sa te simti pe deplin fericita cand esti cu copilul, fara sa astepti sa se culce sau sa plece ca sa ai timp de tine, iar cand ramai singura cu tine, iti doresti sa te bucuri de acel timp si sa nu te mai simti vinovata ca nu-i acorzi copilului suficient timp si iubire.

Iti voi descrie solutia formata din 6 pasi care m-a ajutat si pe mine personal, dar si pe alte mamici sa impace reusit cele doua roluri si sa se bucure de liniste si de pace in suflet.

10 motive pentru care relatia cu copilul este cel mai bun curs de dezvoltare personala

Tu si copilul tau puteti fi fericiti in 3 minute. Magia recunostintei

7 lucruri pe care le poti face:

1. Accepta-ti emotiile negative, fie ca este vorba de frustrare sau vinovatie. Inceteaza sa mai lupti cu ele, atunci cand apar. Gandeste-te ca fiecare are o intentie buna in spate. Gandeste-te care este intentia buna si multumeste-i emotiei ca te-a atentionat.

2. Ai grija de tine insati! Inainte sa fii mama, sotie sau profesionista, esti om. Si orice om are nevoi de baza, printre care: hrana, apa, somn, relaxare. Stii ca, pentru a obtine rezultate bune, trebuie sa ai energia de a le realiza. O masina nu poate merge fara energie (provenita din carburant sau din electricitate). Nici tu nu poti merge foarte mult cu rezervorul gol. Activitatile care simti ca te relaxeaza si te implinesc sunt carburantul tau si te umplu de energie. Fa-ti chiar acum o lista cu lucrurile care iti plac si care te fac sa te simti bine.

3. Organizeaza-te eficient. Desigur, nu te ajuta cu nimic sa ai o lista de lucruri de care te bucuri cand le faci, atata timp cat nu le si realizezi. Iar pentru asta este nevoie sa te organizezi pentru a le face loc in programul tau zilnic, saptamanal si lunar. Si, odata ce ai intentia sa te ocupi mai mult de tine, sa-ti acorzi mai mult timp si sa faci activitati care iti plac, vei constata cu surprindere ca lucrurile se aranjeaza astfel incat sa iti permita sa faci ceea ce iti doresti.

Citeste, pe pagina urmatoare a articolului, celelalte 4 sugestii care sa te ajute sa scapi de vinovatie si frustrare si sa te bucuri de fiecare moment din viata ta!