Adu-ti aminte de tine acum 10-20 de ani. Si compara care era nivelul de stres pe care il resimteai atunci si care este cel de acum.

In opinia psihologului Laura Maria Cojocaru, oamenii erau mai fericiti acum doua decenii fata de prezent, deoarece, in prezent, ei fac foarte multe lucruri care le consuma energia in mod inutil. In aceste conditii, factorii de stres din spatele acestor actiuni genereaza emotii tot mai puternice.

Potrivit specialistului, omul este un sistem energetic deschis, in corpul nostru existand un flux permanent de energie si substanta, cu mediul inconjurator, care se deplaseaza de la exterior catre interior si invers. Astfel, sunt anumite sentimente, emotii si actiuni care ne seaca pur si simplu de energie, iar altele care ne dau bunastare si vitalitate.

„Oamenii sunt tot mai apatici. Dorm mai putin, mananca mai prost, nu isi gestioneaza bine timpul, stau prea mult la calculator, cu ochii in telefonul mobil, lucreaza haotic, iubesc haotic, vorbesc haotic. Haosul, in genere, este mare consumator de energie, atat fizica, dar mai ales psihica. Am uitat cum este sa ne dozam energia, am uitat cum este sa ne bucuram de lucrurile marunte, am uitat sa ne relaxam, traim intr-un stres continuu pe o perioada lunga de timp. Acest lucru conduce la oboseala cronica, pierderi de memorie, anxietate, depresie si, pana la urma, toate aceste stari se somatizeaza si se transforma in boli fizice”, explica psihologul, intr-un comunicat de presa.

 

Specialistul considera ca cele 11 motive principale care ne seaca de energie sunt urmatoarele:

 

1. Alimentatia

Atunci cand vorbim despre alimentatia sanatoasa, trebuie sa avem in vedere atat alimentele pe care le consumam, cat si combinarea acestora.

„Din cauza consumului de alimente greoaie si mai ales din cauza combinarii nepotrivite dintre acestea, digestia este mai grea si duce astfel la un consum energetic mai mare. Totul porneste de la alimentatia de dimineata si cum reusim sa ne oferim energie si bunastare pentru toata ziua care se afla in fata noastra”, afirma Laura Maria Cojocaru.

10 sfaturi pentru o viata mai frumoasa de la Robin Sharma

„Mama, imi doresc sa te vad fericita!” Suferinta noastra vazuta prin ochii copilului

2. Organizarea proasta a activitatilor zilnice

„Asa cum mancam in graba, citim steril in graba, ne salutam vecinii in graba cand plecam spre serviciu, asa se intampla cu toate activitatile noastre zilnice. Nu mai facem un lucru calm, ci totul se petrece in viteza, in graba. Cand nu ne organizam bine activitatile zilnice si ne grabim in orice facem, rata de esec este tot mai mare. Cand esuam, ne enervam, cand ne enervam ne certam cu oameni, de la cearta apar despartirile, concedierile si marile drame. Daca ne-am face o lista de activitati, mai putine, dar mai clare, atunci am fi mult mai organizati si vom evita sa consumam energie inutila”, declara psihologul.

 

3. Nealternarea echilibrata a perioadelor de efort, fie el fizic sau intelectual, cu cele de relaxare

Daca nu iti programezi relaxarea in mod constient, poate aparea starea de pasivitate, chiar plictiseala.

„Lucram prea mult, ne consumam prea mult, ne concentram prea mult pe lucruri inutile si uitam sa ne mai relaxam. Cel putin o data pe saptamana, avem nevoie de o pauza totala, in care sa mergem in parc, in care putem merge la picnic, in care sa vorbim mai mult cu cei dragi sau sa plecam departe de stres, intr-un city-break”, sustine psihologul Laura Maria Cojocaru.

 

4. Angrenarea in activitati care depasesc limitele noastre de efort, asumarea prea multor responsabilitati

Iata un exemplu des intalnit: din dorinta de a demonstra sefului cat suntem de folositori, ne asuma activitati si responsabilitati tot mai mari, care exced fisa postului. „Dupa o perioada de timp, vom constata ca nu am reusit sa ne impresionam seful, din cauza ca vom fi mereu obositi si nu am performat la capacitate maxima, iar acest lucru va aduce frustrare in viata noastra, pe care o vom descarca in toate planurile vietii. Aici intervine de cele mai multe, ori lipsa de asertivitate (puterea de a spune NU atunci cand nu vrem, nu putem, nu ne face placere, nu avem timp), care duce la supraaglomerare fizica, psihica, emotionala si inevitabil, la aparitia stresului”, precizeaza specialistul.

6 secrete sa-i ajutam pe copii sa fie responsabili fara sa se simta vinovati

Vrei sa ai mai multa rabdare cu copilul? 8 sfaturi rapide sa fii o mama zen

5. Palavrageala exterioara (cu voce tare) si interioara (in gand)

„Vorbaria duce la o risipa a energiei mentale, o eficienta mai slaba in actiuni, o slaba putere a rostirii (pentru a se face ascultate si intelese, aceste persoane sunt nevoite sa foloseasca mai multe cuvinte si cu o tonalitate mai mare), ceea ce duce la un consum energetic si mai mare, intrand astfel intr-un cerc vicios. Pe de alta parte, exista tot mai multe persoane care isi fac mereu planuri in gand, vorbesc foarte mult cu sinele, iar toate acestea il vor obosi la un moment dat, pana in punctul in care o sa aiba pierderi tot mai mari de memorie, o sa uite constant unde au ramas in discurs si isi vor pierde din coerenta”, explica Laura Maria Cojocaru.

 

Citeste, pe pagina 2 a articolului, celelalte 6 cauze care ne seaca de energie pe care sa le elimini pentru a te simti in echilibru cu tine insati si cu lumea din jur: