De cele mai multe ori, ai o idee destul de clara despre cauzele care iti tin copilul treaz pana tarziu in noapte sau care il impiedica sa doarma linistit pana dimineata. Insa, nu toti „hotii de somn” sunt usor de recunoscut.

Stresul este principalul factor care perturbeaza somnul, pe termen scurt, considera majoritatea expertilor in somnologie. Totodata, insa, factorii biologici si stilul de viata afecteaza considerabil calitatea somnului, in special in cazul copiilor si al adolescentilor.

Multe dintre obiceiurile referitoate la rutina de somn sunt influentate de o lipsa de intelegere a importantei somnului. Acest lucru, combinat cu un stil de viata aglomerat si o viata sociala activa, duce la o apreciere si mai scazuta a somnului.

Dr. Mihaela Oros, coordonator al Centrului de Somnologie Pediatrica Regina Maria, a prezentat, miercuri, 14 iunie, in cadrul seminarului „Ai grija de somnul copilului tau!”, organizat de Ella Congress & Events, care sunt acele obiceiuri care influenteaza negativ somnul copiilor de toate varstele.

 

Obiceiurile care afecteaza calitatea somnului copilului si adolescentului:

 

1. Ore de somn neregulate in timpul saptamanii si in weekend. Este un obicei care deregleaza ceasul intern al organismului (ritmul circadian). Atunci cand copilul se trezeste tarziu duminica, poate avea un inceput de saptamana mai greu la scoala.

2. Supraincarcare senzoriala/multitasking. Schimbarea atentiei de la teme la tehnologie, la retelele de socializare si din nou la teme conduce la o activitate haotica si ineficienta a creierului. Seara, creierul nu mai reuseste sa se relaxeze si sa induca organismului acea stare de somnolenta de care are nevoie copilul pentru a adormi.

3. Folosirea dispozitivelor electronice prea aproape de ora de culcare. Lumina albastra emisa de dispozitivele electronice inhiba secretia de melatonina, hormonul care ne ajuta sa adormim.

[mc4wp_form id=”11298″]

4. Pregatirea temelor seara tarziu. Creierul obosit lucreaza mai lent si ineficient. Din aceasta cauza, adolescentul va petrece mai mult timp decat de obicei pentru a-si face temele. Astfel, va intarzia si mai mult ora de culcare.

5. Practicarea exercitilor fizice prea aproape de ora de culcare. Acest obicei creste temperatura corpului si nivelul de cortizol, ceea ce intarzie ora de culcare. Copilul se va simti plin de energie si va adormi cu dificultate. Incurajeaza copilul sa duca o viata activa, insa explica-i ca este indicat sa-si faca execitiile cu cel putin 2-3 ore inainte de ora obisnuita de culcare.

6. Folosirea patului pentru mai multe activitati. Patul trebuie folosit numai pentru dormit, deoarece, astfel, organismul se obisnuieste sa intre in starea necesara pentru a adormi ori de cate ori copilul se va aseza in pat. Utilizarea tehnologiei si realizarea altor activitati (mancat, citit, privitul la televizor) din pat transmite creierului mesaje mixte si confuze. Expertii iti recomanda sa-ti inveti copilul sa practice toate aceste activitati in alte camere si sa mearga in dormitor numai atunci cand este pregatit pentru somn.

7. Consumul de stimulente dupa-amiaza tarziu sau seara. Cofeina, bauturile energizante sau alcoolul au un impact puternic asupra calitatii somnului si nu sunt recomandate la o ora apropiata de ora de culcare.

 

6 motive pentru care copilul ar trebui sa adoarma inainte de ora 9 seara

Somatizarea la copii: Bolile ca raspuns la situatiile de stres

 

Multi adolescenti prefera sa stea treji pana noaptea tarziu si se trezesc cu greu dimineata devreme. Nu e de mirare ca aproximativ 80% dintre adolescenti nu dorm suficient, dupa cum arata statisticile Fundatiei Nationale a Somnului din Statele Unite ale Americii.

De cate ore de somn are nevoie un adolescent

Fiecare persoana are nevoie de un anumit numar de ore de somn pentru a-si indeplini sarcinile din timpul zilei. Necesarul de somn variaza de la o persoana la alta, iar copiii si adolescentii au nevoie de mai multe ore de somn decat adultii deoarece sunt in plin proces de crestere.

Cei mai multi adolescenti au nevoie de aproximativ 9 ore de somn pe noapte, intre 9 ore si 9 ore si 45 de minute, in functie de varsta pentru a-si mentine un nivel optim de vigilenta pe timpul zilei. Insa putini dintre ei beneficiaza de un somn odihnitor, spun specialistii.

Fiecare persoana are un „ceas” intern care influenteaza temperatura corpului, ciclurile de somn, pofta de mancare si schimbarile hormonale. Procesele biologice si psihologice care urmeaza ciclul acestui „ceas” intern de 24 de ore formeaza ritmul circadian. 

Insa, odata cu debutul pubertatii, „ceasul” intern al adolescentilor incepe sa se modifice, perturband programul de somn si orele la care adolescentii se simt somnorosi. In plus, hormonul asociat somnului, melatonina, este secretat tot mai tarziu in timpul serii.

Alti factori care perturba somnul adolescentilor sunt schimbari hormonale, programul foarte incarcat, viata sociala activa si intelegerea gresita a importantei somnului.

 

Somnul bebelusului. 5 probleme de somn ale bebelusilor si solutiile acestora

Copilul nu vrea sa doarma? 28 de scuze pe care copiii le folosesc sa amane ora de somn la infinit

De cat somn au nevoie copiii, in functie de varsta

 

Potrivit specialistilor in somnologie pediatrica, copiii au nevoi diferite in ceea ce priveste numarul de ore de somn, in functie de varsta pe care o au:

  • Infant: 14-15 ore
  • Copii mici (1-3 ani): 12-14 ore
  • Prescolari (3-6 ani): 11-13 ore
  • Scolari (7 – 11 ani): 10-11 ore
  • Adolescenti: 9 -10 ore

Dr. Mihaela Oros s-a implicat in dezvoltarea ramurei de somnologie pediatrica in Romania si in supraspecializarea medicilor in acest domeniu si a fondat Asociatia pentru Tulburarile de Somn la Copii si Adolescenti, care isi propune sa educe si sa asigure accesul medicilor la informatii valide si de ultima ora. De asemenea, Mihaela Oros a dezvoltat laboratoare de studiu al somnului la copii si a initiat prima cercetare din tara noastra privind prevalenta problemelor respiratorii in timpul somnului la copii si adolescenti. S-a dovedit ca 1 din 10 copii sunt la risc de a dezvolta  o tulburare de respiratie in timpul somnului, dintre care forma cea mai severa este apneea obstructiva in somn.

 

Sursa foto: Pixabay

Aboneaza-te GRATUIT

si primesti articole exclusive, solutii eficiente si reduceri la toate cursurile si produsele noastre!

Nu iti trimitem SPAM-uri si avem mare grija de adresa ta. Te poti dezabona oricand. Powered by ConvertKit