Peste 70% dintre copiii de 14 ani se simt singuri si nesprijiniti la scoala. Tocmai de aceea asistam si la scaderea performantei scolare a elevilor romani. Iar urmarea este si mai trista: cei care sunt acum elevi si liceeni ajung in piata muncii din ce in ce mai slab pregatiti.

Aceasta este concluzia la care a ajuns profesorul Lucian Ciolan, decan al Facultatii de Psihologie si Stiintele Edu­catiei din cadrul Universitatii din Bucuresti, dupa afisarea rezultatelor evaluarii internationale PISA. Si in acest an, Romania a ocupat un loc codas la evaluarea PISA (The Programme for International Student Assessment). Astfel ca, pe scala generala de stiinta, Romania a ocupat pozitia 48 din 70 de tari participante, conform Mediafax.ro

„Pentru realizarea evaluarilor internationale PISA, unde iesim prost de ani de zile in clasament, se analizeaza  o serie de indicatori calitativi de care nu a vorbit nimeni. Rezultatele arata ca acesti copii sunt demotivati la varsta de 14 ani. Peste 70% dintre ei se simt singuri si nesprijiniti la scoala, iar mai tarziu apar semne de depresie. Noi spunem ca ei nu invata, ca profesorii nu sunt buni, ca nu ii sprijina familiile, insa principala cauza tre­buie cautata in interiorul lor, ci nu in exterior“, a spus profesorul universitar doctor Lucian Ciolan pentru Mediafax.

Copiii cred ca trebuie sa citeasca din obligatie, de aceea evita cartile. Solutii de la 5 pedagogi astfel incat copilul sa iubeasca lectura

Si nu doar la testele PISA performanta ele­vilor romani este scazuta. Decizia de introducere a ca­merelor video in timpul examenului de bacalaureat incepand cu anul 2011 a dat peste cap toate statisticile, rata de promovare a acestui examen aflandu-se in mod constant la 50-60%, fata de 80-90%, cat era inainte de acest an.

Ce este de facut? Cum putem creste motivatia scolara a copiilor?

Iata cele 5 strategii puternice care il vor ajuta pe copilul tau sa-si dezvolte si sa-si mentina motivatia scolara:

1. Stabilirea scopurilor. Stabilirea scopurilor optimizeaza motivatia pentru invatare si presupune urmatorul demers:

  • Definirea clara si cat mai exacta a scopului/obiectivului (de exemplu, „Vreau sa invat mai bine la matematica”)
  • Identificarea unor strategii (comportamente) care sa permita atingerea scopului.( de exemplu, Fac exercitii suplimentare la matematica, citesc teoria, merg la ore suplimentare)
  • Realizarea unui plan pentru atingerea scopului. In care sa se specifice succesiunea comportamentelor necesare atingerii acestuia
  • Implementarea planului si evaluarea progreselor.

 

2. Managementul timpului se refera la un set de strategii care permite utilizarea optima a timpului de studiu. Astfel, este necesara:

  • Analiza modului de utilizare a timpului ( care sunt principalele activitati pe care copilul le realizeaza in decursul unei zile, cum sunt ele distribuite)
  • Dezvoltarea unui sistem de management al timpului (de exemplu, Programarea activitatilor zilnice sub forma unui orar, realizarea unor activitati de studiu in avans, realizarea activitatilor mai putin placute inaintea celor placute, pauze de 5-10 minute la fiecare ora de studiu, stabilirea obiectivelor de studiu).

 

3. Controlul distractorilor. Reprezinta o strategie de management al mediului de invatare, care vizeaza identificarea si eliminarea surselor ce pot fi responsabile de dificultatile de concentrare.

De exemplu, stbilirea unui spatiu adecvat de lucru, controlul nivelului de zgomot, programarea activitatilor de studiu dupa masa de pranz si/sau dupa somn, pentru a preveni oboseala, alternarea materiilor pentru a evita plictiseala, identificarea unor surse de informatie care pot constitui o mana de ajutor in invatare.

 

4. Strategiile de invatare sunt definite ca un set de abilitati care permit organizarea, intelegerea si reactualizarea materialului. Aceste strategii se diferentiaza in:

  • Strategii care faciliteaza elaborarea si intelegerea materialului (realizarea de analogii intre cunostintele noi si cele vechi, realizarea de comparatii si identificarea asemanarilor/deosebirilor intre conceptele invatate, monitorizarea prin intrebari – ce am citit – o definitie, o clasificare, un exemplu?, „am inteles la ce se refera problema?)
  • Strategii de organizare a materialului de invatat (identificarea ideilor principale, sumarizarea, reprezentarea materialului sub forma de harta, grafic, matrice, retea, tabel)

Pentru ca strategiile de invatare sa fie cat mai eficiente, este indicat sa se identifice stilul de invatare dominant al copilului – vizual, auditiv, kinestezic.

 

5. Managementul reactiilor emotionale si al efortului. Starile emotionale influenteaza frecvent deciziile cu privire la implicarea, respectiv evitarea/amanarea sarcinilor de invatare sau la cantitatea de efort depusa pentru realizarea acestora.

Asa-numitul „monolog interior” influenteaza motivatia copilului fie in sens pozitiv, fie in sens negativ. Astfel, copilul trebuie ajutat sa ientifice monologul interior, ce isi spune atunci cand reusese/nu reuseste sa obtina un succes, pentru a inlocui afirmatiile cu caracter negativ („eu nu pot”, „colegul meu e mai destept”) cu unele pozitive, care sa creasca nivelul motivatiei.

 

 

Aboneaza-te GRATUIT

si primesti articole exclusive, solutii eficiente si reduceri la toate cursurile si produsele noastre!

Nu iti trimitem SPAM-uri si avem mare grija de adresa ta. Te poti dezabona oricand. Powered by ConvertKit