7. Nu eticheta copilul in legatura cu obiceiurile sale alimentare

De multe ori, avand intentia de a-si ajuta copiii sa depaseasca anumite probleme alimentare, parintii fac presiuni inclusiv etichetandu-i: „esti grasa”, „slabanogule”, „nu mananca nimic in afara de shaorma”. Chiar si daca nu ar fi asa, pentru un copil este cu mult mai comod sa se supuna unei etichete, mai ales daca ii convine, decat sa depuna eforturi sa-ti contrazica tie convingerea. Astfel, parintele, prin atitudinea lui, poate transforma o pofta de moment a copilului intr-un mod de alimentatie pe termen lung. De aceea, etichetarile sunt atat de periculoase si pot afecta increderea in sine a copilului.

 

8. Faceti sport si cat mai mult miscare

Este de dorit ca fiecare membru al familiei sa practice cate un sport, pe masura ce varsta ii permite. Atunci cand o persoana practica miscare fizica activa, in corpul ei se secreta serotonina si endorfina, considerati „hormonii fericirii”. In plus, o persoana care isi consuma energia intr-un mod sanatos, facand un sport, va avea o pofta de mancare sanatoasa si nu se va ingrasa. Desigur, si la acest capitol, parintii sunt cele mai bune exemple pentru copii.

Copilul refuza sa manance? Iata o solutie sigura ca sa-l faci sa guste mancarea

De ce ar trebui sa ii lasam pe copii sa se joace cu mancarea?

9. Relaxeaza-te pe subiectul alimentatiei copilului

Am intalnit de multe ori parinti extrem de stresati si incordati pe subiectul alimentatiei copilului. De parca faptul ca, astazi, copilul refuza ciorba de la pranz ar insemna ca va avea toata viata carente grave de nutrienti sau, daca acum a mancat un biscuite in plus, va fi condamnat la obezitate pentru tot restul vietii. Aceste temeri ca cel mic isi face rau pe termen lung dauneaza extrem de mult procesului de vindecare a relatiei copilului cu mancarea. Asta deoarece frica ta te face sa fii incordata, stresata si extrem de atenta la tot ce face copilul legat de alimentatie. Copilul se simte constrans, obligat, fortat sa actioneze intr-un anumit fel si, in cel mai bun caz, va face ceea ce ii ceri doar pe moment si doar pentru ca tu ii ceri. Iar atunci cand va ramane singur, va actiona asa cum isi doreste de fapt.

Stii si tu ca este imposibil sa faci bine cuiva impotriva vointei lui si nu poti sa schimbi comportamentul unei persoane daca ea nu isi doreste asta. Singurele schimbari pe care le poti genera pornesc de la propria ta relaxare si acceptare a situatiei concrete. Abia apoi poti privi situatia obiectiv si vei putea gasi solutii bune pentru rezolvarea problemei.

 

10. Permite-i copilului sa se joace cu mancarea

Cand sunt mici, copiii se vor distra jucandu-se cu diferite alimente, explorand texturi, culori, forme, gusturi diferite. Apoi, se vor distra inventand diferite feluri de mancare sau preparand felurile de mancare care le plac. Important este sa-l lasi pe copil sa exploreze domeniul alimentar atat cat isi doreste, fara sa-l descurajezi, ci dimpotriva, punandu-i la dispozitie ingredientele si ustensilele de care are nevoie. Atunci cand copilul pregateste un fel de mancare sau participa la realizarea lui, sansa sa manance este cu mult mai mare.

Autodiversificarea: 7 alimente pe care bebelușul le poate mânca singur

Limita dintre ajutorul parintelui si independenta copilului. 4 sfaturi de la Laura Markham ca sa cresti un copil autonom

11. Creeaza anumite ritualuri alimentare

Puteti organiza, o data sau de cateva ori pe luna anumite ritualuri alimentare speciale. De exemplu, o zi in care pregatiti un tort sau o prajitura, sau o zi in care mancati pizza facuta acasa, sau o zi pe luna in care pregatiti mancare cu un anumit specific din strainatate. Este la latitudinea voastra, in functie de personalitatea si pasiunile fiecaruia, de a crea ritualuri alimentare care ii vor bucura pe toti membrii familiei!

 

12. Fraze pe care sa le eviti

Pentru ca cei mici sa-si formeze relatii sanatoase cu mancarea, este nevoie ca adultii sa nu ii forteze sa manance totul din farfurie si nici sa conditioneze anumite feluri de mancare de altele. Evita, asadar, fraze precum: „Trebuie sa termini totul din farfurie”, „Nu poti manca X pana nu mananci Y”. In schimb, ajuta-ti copilul sa constientizeze gradul de satietate pe care il simte intrebandu-l: „Cum se simte stomacul tau?” sau „Mai vrei sa mananci?”

 

Urmand aceste sugestii, vei evita luptele de la ora mesei si vei reusi sa cresti copii care au o relatie sanatoasa cu mancarea.

 

Credit foto: Bonnie Kittle, Unsplash

 

produse bebe
carti copii

CARTI DE PARENTING

CARTI copii

Aboneaza-te GRATUIT

si primesti articole exclusive, solutii eficiente si reduceri la toate cursurile si produsele noastre!

Nu iti trimitem SPAM-uri si avem mare grija de adresa ta. Te poti dezabona oricand. Powered by ConvertKit