Pentru mine, personal, relatia cu munca este una cu totul speciala. Cine ma cunoaste stie ca sunt o persoana foarte responsabila si cu o capacitate extraordinara de munca. Profit de ocazia de astazi, cand o parte din tarile lumii sarbatoresc Ziua Internationala a Muncii pentru a impartasi lectiile pe care le-am invatat eu, pe parcursul ultimilor 15 ani in care am lucrat la job, pe cont propriu si ca antreprenor.

Am spus ca relatia mea cu munca este una speciala, deoarece, la un moment dat in trecut, cand m-am confruntat cu niste schimbari dureroase in viata personala, am ales sa ma retrag in munca. Desigur, intentia mea inconstienta a fost sa evit suferinta pe care mi-o provocau acele schimbari. Insa, din pacate, asa cum de multe ori procedeaza oamenii, nu am stiut sa pun o limita, astfel incat am ajuns sa lucrez prea mult. Si rezultatele oricum nu ma multumeau.

A trecut timpul, mi-am intemeiat o familie, am devenit mama si am inceput sa lucrez pe cont propriu, dupa care am pus bazele propriei firme.

Abia astepti sa adoarma copilul ca sa faci altceva, apoi te simti vinovata ca nu stai suficient cu el. Solutia care te scoate din suferinta

Top cele mai ravnite activitati ale mamicilor ocupate. Cum am reusit sa citesc fara sa-mi consume timp

In tot acest timp si mai ales in ultimii 5 ani de cand sunt mama si am fost pusa in situatia de a-mi regandi prioritatile, am invatat cateva lectii importante pentru mine pentru ca ma ajuta sa pastrez echilibrul intre activitatea profesionala si familie (uneori la limita, e adevarat) si ma ajuta sa obtin rezultate mai bune.

 

9 unelte care ma ajuta sa fiu eficienta in ceea ce fac:

 

1. Rezultatele pe care le obtii depind mai putin de cantitatea de munca depusa (orele investite), cat de calitatea ei (modul in care te simti, inspiratia pe care o ai). Poti lucra 10 ore cu rezultate proaste si poti lucra 4 ore cu rezultate mult mai bune. De aceea, este esential sa faci lucruri care iti aduc bucurie si care te umplu de energie. Poate ca este vorba de un sport, de iesirile in natura, la aer curat, de lectura unei carti bune sau de un hobby creativ, – tu stii cel mai bine ce te relaxeaza si iti reumple bateriile. Fa o lista a acestor activitati si include-le in programul tau saptamanal sau chiar zilnic. Vei vedea imediat diferenta!

 

2. Fa astfel incat sa te bucuri de ceea ce faci chiar in timp ce faci. Suna bine sa faci ce-ti place, insa stim cu totii ca este imposibil ca mereu sa faci exclusiv ce iti place. Chiar si in activitatile care iti plac sunt elemente pe care le faci pentru ca trebuie sau care te plictisesc. Ce e de facut? In mod sigur, frustrarea ca faci ceva neplacut nu te ajuta. Frustrarea genereaza stres si stresul inseamna producerea unor hormoni care iti reduc eficienta. Pe fond de stres, creierul unei persoane functioneaza la capacitate redusa. Pentru a functiona la capacitate maxima, avem nevoie de hormonii fericirii si ai bucuriei. Si vestea buna este ca ii putem genera chiar noi, atunci cand avem nevoie. Cum anume? Solutia la care am ajuns este sa ne bucuram de ceea ce facem. Discutam saptamana trecuta cu un prieten despre acest subiect si iata ce mi-a spus: „Credinta mea este ca, daca am ajuns sa fac un anumit task, inseamna ca el are o lectie valoroasa pentru mine si eu urmeaza sa o descopar”. Asadar, intrebarea pe care sa ti-o pui cand incepi sa lucrezi este: „Cum pot face sa-mi placa ceea ce fac? Ce am de invatat din asta?” Nu astepta un raspuns imediat, caci raspunsul poate veni pe parcurs, in timp ce faci.

Cum castiga timp mamicile eficiente. 9 idei care iti vor elibera timp pentru copii si familie

Esti un parinte ocupat? 5 momente din zi cand poti sa practici mindfulness

 

3. Prioritizeaza activitatile pe care le ai de facut. In lipsa unei prioritizari, risti sa te ocupi doar de urgente si sa neglijezi lucrurile importante care iti aduc cu adevarat satisfactie. Eu am un proiect principal la care lucrez si pe langa el, desigur, rezolv si alte lucruri urgente care apar.

 

4. Stabileste-ti termene limite pentru anumite taskuri. Eu estimez cam cat cred ca mi-ar lua o anumita activitate si imi pun alarma la telefon. Facand asta, ma mobilizez mai mult decat daca nu asa face-o sa ma concentrez si sa fac acel lucru fara sa fiu sustrasa de alte detalii.

 

5. Ca sa ramai focusata pe ceea ce faci, fara a te lasa distrasa de un email sau de o notificare, inainte de a incepe lucrul la un anumit task poti aplica o solutie care, in cazul meu, face o mare diferenta: inainte de a incepe, inchid ochii, inspir adanc de cateva ori concentrandu-ma pe respiratie, ma relaxez usor si imi stabilesc intentia/scopul activitatii. Apoi, deschid ochii si ma apuc de treaba. Daca am setat si un termen limita, atunci reusesc foarte usor sa-mi mentin concentrarea.

 

6. Foarte mult timp se pierde din cauza intreruperilor. Pentru a evita intreruperile in timp ce fac o activitate, eu inchid Facebookul si emailul, notificarile pe telefon sunt toate dezactivate din start si nici nu raspund la telefon.

21 de metode propuse de Laura Markham prin care te poti conecta cu copilul chiar astazi

Despre tantrum. 6 greseli ale parintilor care prelungesc crizele de furie ale copilului

 

7. Cheama inspiratia facand. Uneori, imi este greu sa incep un lucru. Atunci, incep sa il fac usor, lejer. Este de preferat sa fac asta decat sa-l tot aman. O solutie buna pe care am aflat-o de la unul dintre mentorii mei Marius Simion (il gasesti pe site-ul sau nlpmania.ro) este sa-ti imaginezi ca deja lucrezi de ceva timp si esti in stare de flux si treaba merge atat de bine!… Imediat te vei conecta la acea stare de flux si vei incepe usor sa lucrezi.

 

8. Incepe-ti ziua cu ceva placut. Contrar recomandarii sa incepi „mancand broasca”, adica facand cel mai greu lucru, recomandarea pe care am aflat-o de la Cristina Soldan, trainer la Scoala de Coaching Pleiade, a carei cursanta sunt si eu in aceasta perioada la cursul de Master Coaching, este sa-ti incepi ziua cu ceva placut care sa stimuleze organismul sa secrete hormonii fericirii si ai bucuriei. Astfel, vei pune un inceput bun acelei zile si vei avea o energie pozitiva care iti va alimenta toate actiunile ulterioare.

 

9. Fa lucrurile cat mai incet posibil. Da da, ai citit bine: scrie „mai incet”, nu „mai repede”. E o solutie contraintuitiva pe care am aflat-o de la un alt mentor de-al meu, Daniel Zarnescu. Aplicand-o, mi-am dat seama de sensul ei profund: facand lucrurile incet, te focusezi pe ele si reusesti sa fii foarte prezenta, ceea ce inseamna ca toate resursele tale te vor ajuta sa indeplinesti acel task. Citeste un articol in care Daniel prezinta 10 arme care te ajuta sa lupti cu lipsa de productivitate: AICI.

„Sunt obosita si il bruschez, copilul ma loveste, apoi vrea in brate. Nu pot sa-l iau si simt ca il pierd”

Transforma situatiile tensionate cu copilul in glume. 22 de fraze fermecate

La finalul celor spuse, mai adaug un detaliu esential care, cred eu, face diferenta si aduce echilibrul intre job si familie. Este vorba de starea de prezenta pe care putem decide sa o avem sau putem sa lasam lucrurile sa fie de la sine, adica sa ne lasam prada gandurilor.

Atunci cand sunt 100% prezenta in ceea ce fac, ma simt implinita, fie ca lucrez, fie ca sunt cu familia. Insa, atunci cand nu sunt prezenta, am un sentiment de frustrare cand lucrez ca nu fac ce cred ca ar fi bine sa fac in relatia cu copilul sau cu familia si cand sunt cu ei, ma gandesc la lucrurile neterminate de la job sau la ce schimbari sa mai fac in activitatea mea profesionala. Este o cale sigura catre extenuare si catre un sentiment de neimplinire care poate fi evitata fiind atente mereu la ceea ce facem in momentul de fata. Atunci, voi sti ca am dat 100% in ceea ce fac acum, indiferent ce fac si nu voi mai avea niciun motiv sa-mi reprosez mai tarziu ceva legat de asta.

 

Draga mamica ambitioasa, ce strategiile si solutii aplici pentru a fi productiva si eficienta?

 

Sursa foto: Pixabay
produse bebe
carti copii

CARTI DE PARENTING

CARTI copii