Veganismul intalneste cea mai mare opozitie de pana acum in Italia, unde clasa politica vine cu o propunere legislativa prin care parintii care forteaza copiii la o dieta vegana pot ajunge in inchisoare.

Jurnalistii de la BBC au scris in editia de ieri ca acest proiect de lege isi doreste sa ia masuri impotiva parintilor “isi priveaza copiii de elemente esentiale unei cresteri sanatoase si echilibrate”. Acest proiect de lege apartine Elvirei Savino, membra a partitului de centru – dreapta Forza Italia, din care a facut parte si Silvio Berlusconi, fost premier al Italiei.

De ce un proiect de lege impotriva parintilor care impun copiilor o dieta vegana?

In Italia au existat mai multe cazuri in care copii hraniti cu o dieta exclusiv vegana au fost gasiti intr-o stare de sanatate deteriorata. Copiii erau subnutriti, iar autoritatile au decis sa fie luati din grija parintilor. In ultimile 18 luni mai multi copii au fost spitalizati de urgenta in spitale din Italia cu probleme de nutritie cauzata de dieta.

In acest context, initiativa lui Savino pare justificata si cu cele mai bune intentii. Insa, limbajul folosit in redactarea acestui proiect de lege controversat ridica multe intrebari:

“Nu este o problema daca persoana care face aceasta alegere este un adult informat. Problema se ridica atunci cand sunt implicati copiii. Dieta vegetariana sau vegana inseamna, insa, deficit de Zinc, Fier, Vitamina D, Vitamina B12 si Omega-3”, isi apara Savino proiectul legislativ prin care doreste sa pedepseasca parintii ce aleg o dieta vegana pentru copii lor.

Pedeapsa propusa pentru parintii care isi hranesc copiii in exces cu broccoli sau afine este extrema: cel putin 1 an de inchisoare si un maximum de 4 ani dupa gratii, atunci cand se dovedeste ca dieta a adus suferinta copilului. Pedeapsa poate urca pana la 6 ani de inchisoare atunci cand dieta este impusa unui bebelus.

Proiectul de lege al politicianului italian va ajunge in discutia Parlamentului in toamna.

Proiectul, insa, nu pare sa includa opinii si date oferite de nutritionisti sau medici. Inca din anul 2009, American Dietetic Association a scris, oficial, ca dieta vegana ESTE potrivita si pentru copii. (iar documentul il poti citit AICI). Intr-adevar, parintii sunt sfatuiti sa acorde o atentie mare in acoperirea nevoilor nutritionale, in special a vitaminei B12 (care se gaseste doar in produsele animale). Pentru ca o dieta vegetariana la copii are ca principal risc carente de proteine, fier, vitamina D sau B12.

“Oare sunt un parinte bun? Am facut bine?” Daca si tu te mai intrebi asta uneori, atunci afla raspunsul

Alimente care favorizeaza concentrarea copiilor

Cum ii invatam pe copii sa aiba un stil de viata sanatos

Suplimentul care ajuta la dezvoltarea creierului. La ce sa fii atent cand alegi produse cu acizi grasi Omega-3

Astfel, in cazurile copiilor spitalizati in Italia dupa ce parintii le-au oferit o dieta vegana, medicii spun ca, poate parintii nu au stiut cum sa suplimenteze dieta vegana a copiilor pentru ca acestia sa consume toate elementele de care au nevoie.

Ce este o dieta vegetariana si ce alimente sunt excluse

Sunt trei categorii mari de vegetarieni:

  • Lacto-ovo-vegetarienii: consuma oua, produse lactate si alimente vegetale
  • Lacto-vegetarienii: consuma produse lactate si alimente vegetale, NU si oua
  • Vegani: consuma doar alimente vegetale, NU oua sau produse lactate

La un copil, excluderea din alimentatie a oualelor si a lactatelor ridica probleme in privinta aportului de calciu si vitamina D. De asemenea, excluderea carnii din alimentatie conduce la  deficienta de fier, vitamina B12, aminoacizi si alte minerale (calciu, zinc). Rezultatul este ca cei mici sa sufere intarzieri de crestere. Insa, toate acestea pot fi compensate atunci cand parintele se informeaza si stie ce alimente suplimentare poate oferi copilului.

De exemplu, pentru a compensa deficienta de Vitamina B12 se poate oferi copilului laptele din soia imbogatit cu B12.

Pentru a compensa proteinele din carne (in special aminoacizii) este recomandata o dieta cu cerealele de grau si orez, apoi mazare, fasole, soia. O alta sursa importanta de aminoacizi sunt nucile, semintele si fructele.

Pentru Calciu se recomanda spanac, varza, fasole verde, broccoli, branza tofu.

Iar Zincul, important in dezvoltarea sistemului imunitar, si pe care se asimileaza, de obicei, din iaurt si carne, poate fi gasit usor si in orezul (brun), in cerealele integrale, in spanac si legume.