Oana Moraru: Am ajuns să-i hipnotizăm pe copii să fie neatenți

Ce depinde de noi, ca părinți, să ne ajutăm copiii să aibă succes în viață? Ce este important să le transmitem pentru ca ei să fie determinați să lupte pentru visele lor?

elefant.ro

Consultantul educațional Oana Moraru a susținut, sâmbătă, 6 aprilie, o prezentare cu tema „Copil echilibrat, adult de succes”, în cadrul conferinței Educare, desfășurată la Hotel Sheraton din București, în cadrul căreia și-a prezentat propria sa abordare în privința acestui subiect.

 

Gândirea părinților se transformă în realitatea copiilor lor

 

Potrivit Oanei Moraru, ceea ce gândesc părinții despre viitorul copiilor lor tinde să devină realitatea lor din viitor. „Ceea ce gândim se transformă în vise în copiii noștri. Cum menținem noi starea sufletească personală și de relație cu ei le configurează capacitatea lor de a visa, la propriu și la figurat”, afirmă consultantul educațional.

Potrivit acesteia, noi, părinții avem această putere de a ne gândi cu frică și cu pesimism la viitorul copiilor noștri sau de a ne schimba gândurile și emoțiile imaginându-ne ceva frumos, optimist și pozitiv despre ei.

answear.ro

Din acest punct de vedere, este esențial ce gânduri și ce vise au părinții referitor la viitorul copiilor lor „și unde se plasează pe spectrul acesta între optimism și frică: cât de multă teamă le e pentru copii”.

Noi toți venim dintr-o paradigmă a părinților noștri, având la bază felul în care am fost educați. Astfel, spune Oana Moraru, măsura succesului e invers proporțională cu cantitatea de frică în sistem, pe care o dăm copiilor noștri și de blocaj pe care îl proiectăm fără să vrem. Părintele se autocritică, fără să vrea, blochează energia care poate să-i dea copilului pe termen lung puterea de reușită. Avem teama că lumea e periculoasă”.

Părinții trebuie să știe că felul în care reacționează în diferite situații tensionate: atunci când copiii lor plâng, când se julesc, când îi înțeapă țânțarul, sau când îi spune prietenul că nu se joacă astăzi cu el, felul în care își modelează pe chip reacțiile determină fundamental modul în care ajung ei să creadă în puterea lor de a-și schimba viața, lumea și pe ei înșiși.

Conform specialistului citat, există 2 abordări opuse pe care le pot alege părinții referitor la copiii lor: un mindset pe care îl transmitem de foarte mici, care sună aproximativ așa: „Lumea din jur, oamenii, Universul reprezintă un atac posibil în viața ta. Ferește-te” sau există mindsetul „Lumea, oamenii, copacii, bordurile sunt resursele noastre de viață, ne mai și ciocnim de ele, dar le primim cu foarte mare bucurie în viața noastră. Sunt ale noastre, ca jaloanele printre care navigăm, fiindcă drumul drept ne-ar plictisi sau nu ne-ar face să creștem”.

Și părinții care nu au setată în ei partea aceasta energetică de încredere, curaj și bucurie că există o forță care ne susține pe toți și o energie care trimite copiii să se realizeze și că e prietenoasă și că e bună, important e să o simțim, să o auzim și să ne aliniem cu ea, nu au cum să fie decât părinții cu frica în sistem care văd succesul ca un dat din coate prin viață, ca o nevoie permanentă de a te uita peste umeri să vezi dacă nu e cineva mai bun decât tine care să-ți ia locul.

Așadar, „să exersăm starea de optimism și de bucurie, chiar dacă copilul a luat 5 la teză măcar 10 minute pe zi”, ne sfătuiește Oana Moraru.

 

Ce trebuie să știi dacă ai copil preșcolar

 

În anii preșcolari e fundamental ca cel mic să aibă la grădiniță o persoană către care face transfer de atașament. „Nu poți lăsa copilul la o educatoare de care îi este frică, pentru că face ravagii acest lucru. Cu educatoarea trebuie să ai o relație directă, nu una instituțională și de vină reciprocă. Trebuie să vă fie prietenă de cafea dacă vreți”, explică expertul.

În grădiniță, dincolo de joacă, de partea senzorială și de mirare a vieții, e nevoie de multă stimulare a limbajului și a gândirii logico-matematice prin joc și activități. Atunci se formează bazele și apetitul pentru cunoașterea logică. Iar inteligența lingvistică și logica matematică sunt vârfurile de lance ale GPS-ului rațional cu care navigăm prin viață, precizează Oana Moraru.

 

Sfaturi de la Oana Moraru pentru părinții copiilor din clasele primare

 

În clasele primare, e fundamental ca învățătorul să fie persoana de care copilul este legat prin același tip de atașament ca față de mamă și educatoare. „Dacă ai o învățătoare care țipă la tine, care te umilește, care te arde la note ca să te îndârjească, ai încurcat-o. Nu de aici vine dorința copilului de a face mai mult și de a ieși din zona lui de control”, afirmă consultantul educațional.

În clasele primare, copiii au nevoie să fie scoși din zona de control, să fie foarte apreciați public pentru ce gândesc, ce efort fac, ce realizează, ce soluții dau, cu tot cu încercări și greșeli. „Nu ai voie să-i umilești public pentru mai puțină productivitate a minții. În timpul școlii primare, se formează pentru tot restul vieții complexe de inferioritate sau de superioritate, că sunt la fel de grave”, precizează Oana Moraru.

Nevoia noastră de a-i compara și de a-i pune în competiție până la vârsta de 12 ani este o nevoie bolnavă, de oameni care nu ne-am pus în ordine prioritățile și ideile simple despre cum evoluează omul”, spune aceasta .

Conform specialistului, copiii în clasele 1-4 au voie să facă în interiorul clasei multe activități pe modul competiție, dar fără măsurare critică a rateurilor sau sărbătorire extraordinară a câștigurilor. Doar cu aprecieri și descrieri ale comportamentului: „Bravo”, „Bună reușită”, „Uite cât te-ai încordat”, „Uite ce bine ți-a ieșit”.

Totodată, părinții trebuie să știe că, în intervalul claselor 1-4, neatenția copiilor la examen e generalizată: „Toți copiii greșesc la lucruri simple, reușesc lucruri complicate și există în lucrările lor de tip examen o fluctuație permanentă, care se stabilizează după 24 de ani, la ieșirea din adolescență. Copilul la 8-9-10 ani nu știe să fie păzitorul propriei minți. Nu e că nu vrea, că nu e atent, nu e că vrea să vă supere pe voi, să vă scoate din sărite”.

Din acest motiv, „trebuie să avem răbdare în ciclul primar să capitalizăm suficiente momente de succes și împlinire și să nu le mai dăm mesajul „Greșești din neatenție”, „Ești neatent”, „Dacă ai fi mai sârguincios, ar fi mai bine”. Am ajuns să-i hipnotizăm să fie neatenți.”

Oana Moraru mai avertizează că, în clasele 1-4, concursurile școlare academice individuale sunt „o nenorocire” pentru pentru setarea mindsetului pentru reușită, deoarece „îi bagă în frică și rușine de mici”.

Ce este foarte important este ca părinții să exerseze și să manifeste cu copiii lor o atitudine de blândețe, optimism și încredere în copii. E nevoie să facem un efort special în acest sens, în condițiile în care generația noastră de părinți nu am exersat această atitudine.

În plus, „neapărat învățătoarea și părinții trebuie să formeze deprinderi de ordine, organizare și autocontrol în ceea ce fac. Și, odată cu acestea, trebuie să existe elemente de wow, de surpriză și încântare în fiecare zi”, adaugă Oana Moraru.

 

De ce să ții cont dacă ești părinte de copii la gimnaziu sau liceu

 

La ciclul gimnazial și liceu, continuă să fie foarte importantă partea asta de wow, de fantastic, de hai să ne minunăm că găsim lucruri.

„Principala suferință a ocpiilor de liceu nu este că materia este grea, ci că profesorilor nu le pasă și că sunt foarte devitalizați și că nu se mai bucură că sunt acolo”, spune consultantul educațional.

După 12 ani, dacă este satisfăcută nevoia copiilor de a dezbate, de a lucra împreună în echipă, de a face cercetări, ei pot să învețe și pentru test, memorând și materia.

Un alt aspect important este copilul să facă diferența între muncă și distracție. „Când îl trimiți la școală sau la ateliere, nu îl trimiți la distracție. Atenție mare cum setăm la nivelul limbajului felul în care această generație de copii onorează munca pe care o au de făcut. Părinții transmit mesaje mixte: pe de o parte duritate și frică de ratare, pe de o parte distrează-te. Pe de o parte citește problema de vreo 7-8 ori, pe de altă parte, eu timp de 7 ani nici banana nu l-am lăsat să și-o desfacă singur. Pe de o parte străduiește-te și vreau să te văd și eu cu o carte în mână că vrei să lucrezi în plus, pe de altă parte în primii ani de formare jumătate din propoziții de fapt voi le-ați completat”, explică Oana Moraru.

 

Calea spre succes

 

În acest context, „calea către succes vine dintr-o putere interioară, dintr-un izvor de energie care se așează ca o căptușeală internă în primii ani de viață, din relația cu părinții. Foarte importante sunt optimismul și energia”, spune expertul citat.

Ea mai spune: „Exersați în tăcere proiecțiile luminoase și starea de încredere și bucurie că, dincolo de voi, părinții e ceva mai puternic care îi susține și îi face să crească”.

 

Sursa foto: Facebook Oana Moraru

 

Aboneaza-te GRATUIT

si primesti articole exclusive, solutii eficiente si reduceri la toate cursurile si produsele noastre!

Nu iti trimitem SPAM-uri si avem mare grija de adresa ta. Te poti dezabona oricand. Powered by ConvertKit

Taguri

Ana Vioreanu

Sunt Ana Vioreanu, cofondator Centrul de Parenting si si mama unui baietel nascut in 2013. Misiunea mea este sa sprijin parintii sa aiba o comunicare mai buna si relatii mai frumoase cu copiii lor. In ceea ce fac, ma ajuta formarile mele in Coaching, Master Coaching, Formator, NLP Practitioner, NLP Master, precum si experienta de peste 600 de ore de lucru cu oamenii in sedinte individuale si de grup.

Articole similare

Utilizăm fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența Dumneavoastra pe site-ul nostru. Am actualizat politicile pentru a integra în acestea modificările specificate de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Va rugam sa cititi modul in care CentruldeParenting.ro prelucreaza datele cu caracte personal. Prin continuarea navigării pe site-ul nostru confirmati acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de prelucrare a datelor. Datele Dumneavoastra pot fi oricand sterse urmand instructiunile din document. Mai multe informatii

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close