Cu totii simtim emotii, este firesc si natural sa se intample asta. Insa, daca majoritatea persoanelor se bucura atunci cand simt emotii pozitive si le „vaneaza”, nu acelasi lucru se intampla si cu emotiile percepute drept negative.

Foarte multi parinti si-ar dori sa nu simta furie, enervare, suparare, stres, teama, incordare etc. Ei cred ca, daca nu ar simti aceste emotii, relatiile lor cu copiii, precum si cu celelalte persoane, ar fi mai frumoase si ar putea lua decizii mai bune.

In realitate, insa, aceste emotii exista, le simtim si ceea ce putem face este sa invatam sa le gestionam. Gestionarea presupune, in primul rand sa nu le reprimam, ci sa le exprimam. Desigur, si tipetele sunt un mod de a exprima emotia de furie si de enervare. Este, insa, un mod de exprimare a emotiilor care naste vinovatie si noi frustrari, pe langa faptul ca sufera si celalalt. Asadar, nu ne ajuta.

Un mod sanatos de a ne exprima emotiile negative este sa vorbim calm despre ceea ce simtim. Si vreau sa-ti spun acum ca, recent, intr-o discutie, am descoperit care este cel mai sanatos mod de a exprima verbal emotiile negative.

Pana de curand, chiar si eu spuneam „Sunt suparata” sau „Sunt furioasa”. Si acest lucru il recomandam si parintilor care imi vorbeau despre problema lipsei de rabdare si care se exprima mai degraba prin tipete. Aceasta modalitate de exprimare a emotiilor negative este, desigur, mai buna decat a tipa la copil sau a-l lovi. Insa, pana de curand, nu eram constienta de un posibil efect negativ.

12 tehnici prin care sa pui bazele unei inteligente emotionale solide la copii

„Nu mai rezist!” De unde luam rabdarea de care avem nevoie cu copiii

Asadar, atunci cand o persoana spune des, poate chiar zilnic „Sunt furioasa”, „Sunt nervoasa”, „Sunt stresata” etc., poate ajunge, la un moment dat, sa se identifice cu acea emotie. Faptul ca, in vorbire, cuvantul „sunt”, care este menit sa defineasca persoana, este pronuntat alaturi de aceasta emotie ii transmite creierului semnalul ca persoana se defineste prin acea emotie.

Bineinteles, este nevoie ca acest lucru sa fie repetat pentru a se produce identificarea. Asta inseamna ca, daca ti se intampla sa spui din cand in cand ca esti furioasa sau ca esti suparata, nu se va intampla nimic grav.

Si atunci, cum este mai bine sa ne exprimam verbal aceste emotii? Si poti alege sa faci distinctia dintre tine ca persoana si emotia pe care o simti si sa vorbesti exact despre ceea ce simt: „Simt furie”, „Simt o emotie de tristete”, „Simt o stare de stres” etc. Avand in vedere acest lucru, e important sa folosim in vocabularul nostru cat mai des cuvantul „simt”. Ne va ajuta atat pe noi sa ne identificam propriile noastre emotii si ii va ajuta si pe copii sa invete de la noi cum sa-si exprime emotiile si cum sa si le gestioneze.

 

Despre acest subiect vorbesc si in video-ul de mai jos pe care te invit sa-l vizionezi:

 

 

Sursa foto: Pixabay

 

produse bebe
carti copii

CARTI DE PARENTING

CARTI copii

fdf