Maria Montessori, una dintre cele mai importante personalitati din marea renovare a educatiei copilului, a stiut, prin simpla observare, ca este nevoie de o schimbare in ceea ce priveste educatia timpurie.

Astfel, a inlocuit forma traditionala de educatie si de crestere a copilului cu o noua metoda care pune accentul pe dezvoltarea independentei si pe o interventie redusa a adultilor, astfel incat copiii sa-si poata exprima si dezvolta talentele native.

Metoda ei de educatie este considerata chiar si acum diferita, revolutionara. Imagineaza-ti cum era vazuta la inceputul anilor 1900, cand Maria Montessori a initiat-o!

Insa, Maria Montessori a stiu ca va da rezultate. Asa cum a stiut ca va deveni si medic. Pana la ea, Facultatea de Medicina din Italia era dedicata exclusiv barbatilor.

Prima tentativa de admitere a fost respinsa, insa, Maria Montessori i-ar fi spus unuia dintre medicii din comisia de admitere: Eu stiu ca voi fi medic. Insusi Papa a intervenit, atunci, pentru a o sustine. Iar pe 10 iulie 1896 a devenit prima femeie care a absolvit medicina in Italia.

Dupa ani intregi in care a studiat medicina, apoi, dupa o experienta indelungata de lucru cu copii cu tulburari si cu orfani. Apoi, cand a observat ca metodele ei dau rezultate, si-a extins filosofia si a inceput sa lucreze si cu copii normali.

Metoda ei este revolutionara prin insasi simplitatea ei, pentru ca accentul se pune pe activitatati senzoriale, manuale, care stimuleaza copilul. Apoi, adultul este doar un ghid, nu persoana care dicteaza si controleaza activitatea.

Insa, hai sa vedem impreuna, pe larg, cele mai importante 11 principii ale educatiei Montessori.

Indiferent daca vrei sa aplici metoda Montessori in educatia copilului tau, ori un mix de metode si sa adaptezi ceea ce crezi ca se potriveste mai bine, sunt sigura ca aceste 11 chei din educatia Montessori iti vor fi de ajutor:

personalitati-montessori-celebritati-cine1. Intr-un mediu Montessori, totul gandit pentru copil

Mobilierul, mediul ambiental, totul este adaptat special pentru copil si nu invers. Mesele sunt pentru inaltimea copilului, la fel si scaunele, mobilierul pe care sunt aranjate cuburile, tavitele, instrumentele si toate celelalte materiale. Astfel, copilul poate avea acces usor, in mod natural.

Pentru ca mediul face si el parte din metoda, el este adaptat psihologic pentru nevoile copilului. In mediul clasic, organizarea spatiului se facea dupa nevoile educatorului.

Ordinea este foarte importanta. Copilul este liber sa isi aleaga materialul de lucru, sa il aduca la masa, insa, dupa ce a terminat, il va pune la loc in aceeasi stare in care l-a luat, inainte de a alege un alt material. Aceasta activitate de organizare, o regula a spatiulu ce este respectata de toata lumea, il ajuta pe copil sa-si organizeze propria minte.

Cantitatea de materiale este si ea limitata. Se tine cont de cantitatea de obiecte pe care un copil o foloseste in realitate. Un mediu aerisit, cu totul la locul sau il ajuta pe copil sa localizeze cu usurinta materialele cu care doreste sa lucreze. Copilul trebuie sa recunoasca toate obiectele si sa stie locul fiecaruia dintre ele.

Cum sa aplici metoda Montessori la tine acasa. Sfaturi de la o mama care face homeschooling

Cele mai bune activitati Montessori pentru copiii de pana in 2 ani

2. In metoda Montessori nu vorbim despre uniformitate, ci despre respectul catre fiecare copil in parte

In mediul clasic se promova uniformitatea (toti copiii sa faca acelasi lucru in acelasi timp, de la toti copiii se asteptau aceleasi rezultate bune la toate activitatile).

In Montessori, personalitatea fiecarui copil este respectata si acceptata. Educatorul accepta capacitatea fiecarui copil de a fi spontan si alege o anumita activitate, precum si capacitatea fiecaruia de a sta concentrat pe o activitate.

Pentru ca, in timp ce unii copii au mai multa rabdare cu anumite activitati, altii au mai putina rabdare. De asemenea, capacitatea fiecaruia de concentrare este diferita.

Unui copil care este de obicei activ trebuie sa i se ofere spatiu de miscare. Principiul este sa tratezi copilul asa cum si tu ai vrea sa fii tratat de cei din jur: sa te accepte asa cum esti.

In acelasi timp, educatorii stiu ca sunt diferente si intre fetite si baieti. In timp ce fetitelor le plac activitatile repetitive, statice (sa coloreze) si chiar au abilitatea de concentrare mai mare (sa coloreze fara sa depaseasca linia de contur), baietii nu au aceeasi rabdare de a face lucruri pasive.

Top 15 carti Montessori pentru 2016 care nu trebuie sa-ti lipseasca

Ei coloreaza rapid, desenul lor este dezordonat si neingrijit, nu tin cont de liniile de contur si prefera mai mult o activitate dinamica (ori schimba rapid materialele de lucru).

Citeste pe pagina urmatoare alte 9 principii – cheie indispensabile aplicarii metodei Montessori acasa