Acest articol este un Guest Post.

Noul Cod Penal, articolul 207.
(1) Constrangerea unei persoane sa dea, sa faca, sa nu faca sau sa sufere ceva, in scopul de a dobandi in mod injust un folos nepatrimonial, pentru sine ori pentru altul, se pedepseste cu inchisoarea de la unu la 5 ani.
(2) Cu aceeasi pedeapsa se sanctioneaza amenintarea cu darea in vileag a unei fapte reale sau imaginare, compromitatoare pentru persoana amenintata ori pentru un membru de familie al acesteia, in scopul prevazut in alin. (1).
(3) Daca faptele prevăzute în alin. (1) şi alin. (2) au fost comise in scopul de a dobandi in mod injust un folos patrimonial, pentru sine sau pentru altul, pedeapsa este inchisoarea de la 2 la 7 ani.

Incep acest articol cu prevederile legale referitoare la santaj. Ce treaba or fi avand scoala, meditatiile si santajul? Cati dintre dumneavostra ati auzit cazuri sau ati fost chiar dumneavoastra intr-o situatie ca cea descrisa in cele ce urmeaza?

Note mici la materia X, parintele disperat, merge la scoala unde aude o bine-cunoscuta replica: “Copilul e destept, daca-l aduceti la meditatii la mine se rezolva. Daca nu, nu stiu ce sa zic, e posibil chiar sa ramana corigent, sa nu intre in BAC”…etc. Sau sa fie acest mesaj transmis direct elevului, ori prin colegi intermediari care fac deja meditatii cu acelasi cadru didactic.

Ceea ce tocmai v-am descris este santaj dupa carte. Cum reactionati la acest tip de santaj?

Majoritatea parintilor face ce spune profesorul: il înscrie pe copil la meditatii la profesorul respectiv. Rezultatul:
1.      O sumă de bani cheltuita degeaba. Un profesor care aplica astfel de metode nu va avea interes sa-l invete carte pe copil, ci doar sa va ia banii.
2.      Un examen (bacalaureatul) ratat. Pentru ca facea meditatii la profesorul de la clasa, copilului i-au crescut notele, v-ati amagit ca a invatat materie si va izbeste realitatea cand se afiseaza rezultatele.
3.      Cel mai grav dintre toate, avand consecinte pe termen lung, tocmai v-ati invatat copilul ca trebuie sa taca, sa accepte abuzuri, sa mituiasca, sa gaseasca scurtaturi chiar ilegale pentru a reusi, sa minta, ca nu e nimeni sa-l apere etc.

Ce e corect de facut nu e usor, nu e comod si nu e la indemana oricui. Dar, sigur, e eficient, moral, etic, legal si, mai important decat toate, sigur copilul dumneavoastra va fi castigat pe termen scurt si lung.

Mergeti cu elevul intr-un loc unde meditatiile se fac legal si solicitati o evaluare a nivelului de cunostinte. Incepeti cateva sedinte pentru a vedea capacitatea elevului de a asimila materia, de a lucra pentru a acoperi lipsurile. Daca profesorul de aici va spune ca problema nu este la copil, ca pricepe si invata, atunci va sfatuiesc sa continuati pregatirea in acest fel.

Pentru ca, cel mai probabil, la clasa vor continua amenintarile, faceti reclamatiile necesare in ordinea ierarhica. Nu lasati lucrurile asa. Nici dumneavoastra si nici copilul nu veti avea de castigat.

In anul scolar 2014-2015 am avut un astfel de caz in Centrul de Meditatii si Dezvoltare Personala. Doi frati, in acelasi liceul, avand acelasi profesor de matematica, despre care se stia ca practica de ani buni meditatiile constranse. Acesta intreba la ore pe care dintre frati sa-i lase corigenti. A pus note “din burta” in catalog, antedatate, cu doua zile inainte de incheierea anului scolar pentru a iesi media de corigenta. Pe unul dintre ei l-a lasat corigent, desi in toate testarile date la noi se vedea ca nivelul de cunostinte era peste nota 6. A avut norocul unor parinti care l-au sustinut, alaturi de noi, si peste vara a continuat pregatirea, ajungand la nivel de 9.

A reusit doar el si inca un alt elev din cei opt cati lasase profesorul respectiv, pentru ca examenul s-a dat cu o comisie din care profesorul nu a facut parte. Ceilalti au trecut la reexaminare, pentru ca atunci a fost profesorul caruia i-au plătit meditatiile. Dar la bacalaureat ce vor face?

Intre timp, cei doi frati s-au mutat la alt liceu, unde le este mai bine. Anul acesta, elevul mentionat este in clasa a XII-a, se pregateste la noi pentru BAC si are confortul emotional de a invata pentru examen in loc sa stea cu frica de a nu intra in examen.

Voi ce decizie ati lua intr-o astfel de situatie?


 

violeta nita centrul de meditatiiSunt Violeta Nita, manager general Centrul de Meditatii si Dezvoltare Personala din Bucuresti. Centrul, deschis cu fonduri europene, functioneaza din septembrie 2013 si se adreseaza atat elevilor care au nevoie de sprijin pentru a recupera materia scolara neinteleasa, de a se pregati pentru examene, dar si adultilor care au iesit de pe bancile scolii si care vor sa promoveze examenul de bacalaureat. Am deschis Centrul de Meditatii si Dezvoltare Personala pentru ca vreau sa ajut tinerii si sa contribui la dezvoltarea lor ca oameni.
Site: centruldemeditatii.ro