Zilele trecute, am gasit o postare a nutritionistului Mihaela Bilic in care vorbea despre diferenta dintre maslinele negre si cele verzi. Cum la noi se consuma multe masline in fiecare zi, Luca fiind un fan declarat (le rontaie ca atare sau pe sandvici), mi s-a parut de interes si am continuat sa citesc.

Asa am aflat mai multe despre proprietatile maslinelor si despre diferenta dintre maslinele verzi si cele negre. Iata ce spune Mihaela Bilic, nutritionist, pe pagina ei de Facebook.

 

”Am trait multă vreme cu impresia ca exista cate o specie diferita de arbori pentru fiecare culoare de maslina. Ei bine, nu mica mi-a fost mirarea cand am aflat ca maslinul e unul singur si culoarea verde, maronie sau neagra a măslinelor e determinata doar de gradul de coacere al acestora. Cu alte cuvinte, maslinele verzi sunt necoapte, iar cele negre extra-coapte.

Din punct de vedere nutritiv există diferente intre ele, cu cat sunt mai negre/coapte, cu atat sunt mai bogate in grasimi. Cele verzi, ca orice fruct crud, sunt amare, gust de care este responsabila o substanta numita oleuropeină.

Pentru a putea fi mancate, maslinele verzi trebuie tratate: se tin timp de 8-72 ore intr-o solutie alcalina de hidroxid de sodiu care neutralizeaza oleuropeina.

Apoi, indiferent daca sunt verzi sau negre, maslinele se pun in saramura (sarea are rol de conservant) sau in ulei pentru a putea fi pastrate timp indelungat.

Daca maslina verde are gust amar, considerati ca e normal si bucurati-va, oleuropeina are proprietati antioxidante, anti-inflamatorii, antimicrobiene si anticanceroase.

In schimb maslinele negre contin de 3-4 ori mai multi compusi fenolici (hidroxityrosol), deci au efect antioxidant mai puternic decat cele verzi. Si cand spun antioxidant inseamna neutralizarea radicalilor liberi responsabili de boli si imbatranire.

Iar ca mic secret, consumati maslinele ca atare, indiferent de culoare, sunt mai bogate in antioxidanti si mai sarace in calorii fata de ulei. Si tot maslinele au de 4-10 ori mai mult hidroxityrosol fata de ulei.

In final, uleiul de masline este un fel de esenta de grasime extrasa din masline, o lingura de ulei e echivalentul a 25 masline si cu siguranta o trecem usor cu vederea in timp ce mestecatul unui castronel de masline ne ia mai mult timp.

Daca tot e vara, haideti sa ne bucuram de fructul simbol al alimentatiei mediteraneene, maslina de orice culoare si in orice preparat: in salate, paste, pizza, paine, sosuri sau ca atare, rontaite pe post de aperitiv.”

 

Maslinele pot fi incluse in alimentatia copiilor incepand cu varsta de 10 – 12 luni. La inceput vor fi facute pateu, intrucat reprezinta pericol de inec.

Ele pot fi combinate cu branzica de vaca, cartofi etc. Ce este important de retinut este faptul ca, indiferent de varsta copilului, se recomanda ca maslinele sa nu fie sarate.

Iata cateva sugestii creative de prezentare a maslinelor in alimentatia copiilor:

masline

masline la copii

masline la copii

Aboneaza-te GRATUIT

si primesti articole exclusive, solutii eficiente si reduceri la toate cursurile si produsele noastre!

Nu iti trimitem SPAM-uri si avem mare grija de adresa ta. Te poti dezabona oricand. Powered by ConvertKit