Acest articol este un Guest Post

Stim prea bine ca primii ani de viata sunt hotaratori pentru formarea abilitatilor de hranire de mai tarziu. Si in acest sens este important, bineinteles, ce mananca un copil mic. Dar este foarte important, de asemenea, cum mananca, ce atitudine are fata de mancare, ce inseamna mancarea pentru el.

Masa este moment de relaxare si de placere? Sau este babaul de la ora 12? Cu alte cuvinte, este esentiala construirea unei relatii sanatoase cu mancarea.

Sa incepem cu inceputul. Bebelusul primeste hrana la sanul mamei. Si mai primeste ceva, atat de important pentru dezvoltarea lui: iubire. Pentru el, mancarea si iubirea sunt acelasi lucru.

Pe masura ce incepe diversificarea si copilul tine in mana primele batoane de morcovi, lingurita sau canita, el capata independenta. Iar felul cum ii lasam suficient spatiu pentru a se bucura de aceasta independenta il poate ajuta sa faca singur alegeri culinare (si nu numai), acum si mai tarziu.

Iata cateva idei care pot ajuta un parinte in construirea unei relatii sanatoase cu mancarea pentru copilul sau:

1. Mancarea nu este recompensa pentru un comportament pe care-l dorim.
Mancarea este mancare si atat. Nu trebuie legata de alte activitati, comportamente, dorinte, asteptari.

2. Copilul poate si e bine sa faca alegeri culinare de la varste foarte mici.
Poate refuza marul pe care i-l da mama. Dar daca i se ofera mai multe alternative: mar, kiwi si para, este foarte probabil sa aleaga fructul dorit in acel moment. In plus, ii dă acel sentiment de independenta de care ziceam.

3. Copiii nu sunt altfel decat noi.
Asa cum noua, adultilor, nu ne plac unele mancaruri, avem preferinte, nu mancam totul din farfurie si uneori nu avem pofta de mancare, este foarte probabil ca nici copiii nostri sa nu reactioneze in mod diferit. De aceea, e bine sa nu obligam copiii in a face ceva anume legat de mancare. Scopul nostru este sa-i imprietenim cu mancarea, nu sa facem din ea o povara.

4. In construirea relatiei copilului cu mancarea, e nevoie sa fim rabdatori si perseverenti.
Incercand sa-i introducem cat mai multe ingrediente diferite si sanatoase, pentru a-i cultiva gusturile, este posibil sa fim refuzati. Dar, daca ii propunem din cand in cand acelasi aliment (fara sa simta, bineinteles, vreo presiune), avem sanse sa fie acceptat.

5. Suntem modele pentru copiii nostri. Chiar si la masa.
Nu putem manca in fata lor ceva ce nu dorim sa manance si sa le spunem ”asta nu e pentru copii”. Dincolo de cuvintele noastre, pentru ei sunt mult mai importante comportamentele noastre.


elena articolElena Ceciu este psiholog, formator, Food Psychology Coach și mamă a doi copii (de 2 și de 3 ani). Pe blogul său, Mananc-inteligent.ro, promoveză din 2010, un nou domeniu pentru România, Food Psychology (psihonutritie), din dorința de a ajuta oamenii să înțeleagă că în rezolvarea problemelor legate de mâncare este nevoie să țină seama de influența psihicului și de experiența sufletului, nu doar de numărul de calorii din farfurie. Este autoarea programului de dezvoltare personală ”(Re)Împrietenește-te cu mâncarea! Și cu tine însăți” (carte și audiobook), lansat la începutul anului.
Citeste ce mai scrie Elena pe site-ul: mananc-inteligent.ro


 

Aboneaza-te GRATUIT

si primesti articole exclusive, solutii eficiente si reduceri la toate cursurile si produsele noastre!

Nu iti trimitem SPAM-uri si avem mare grija de adresa ta. Te poti dezabona oricand. Powered by ConvertKit