Acest articol este un Guest Post

Ca să vă puteti da seama dacă limbajul copilului este normal dezvoltat, trebuie să știți ce este normal să se întâmple la fiecare vârstă. Iată aici un rezumat al dezvoltarii copilului din punct de vedere comunicație și limbaj.

Dezvoltarea limbajului la copii de 3 – 5 luni

Copilul îmbină formele de comunicare nonverbală (expresii faciale, zâmbete, gesturi) cu cele de comunicare verbală: el folosește sunete specifice în urma stimulării cu obiecte plăcute sau atunci când în câmpul său vizual apar figuri familiare. Începe să gângurească.

Cu toate că sunetele pe care el le emite sunt aparent la fel de difuze ca înainte de această vârstă, ele exprimă de fapt o stare a copilașului dumneavoastră (poate fi o stare de confort sau de disconfort, dar poate fi și o cerință). Treptat, aceste sunete încep să se diferențieze și să capete anumite semnificații, semnalizând fie senzatia de foame, fie cea de sete, lipsa de confort sau bucuria.

Dezvoltarea limbajului la copii de 5-6 luni

Este etapa “lalațiunii” când copilul unește sunetele din etapa anterioară în diferite silabe pe care le exprima repetitiv (ta, ma, pa). În următoarele luni, sunetele pe care le emite el sunt tot mai asemanatoare cuvintelor pe care le aude. În cazul în care, în familie, copilului i se vorbește constant, fiind mereu antrenat în procesul de comunicare, progresele în achiziția și ințelegerea vorbirii vor fi usor observabile. Desigur, dezvoltarea limbajului copilului este în strânsă legatură și cu capacitatea lui de a imita ceea ce spune adultul.

Dezvoltarea limbajului la copii de  12-15 luni

Copilul începe să rostească primele cuvinte (“mama”, “tata”), lucru care îi permite o mai bună relaționare cu ceilalți. În aceasta perioadă, își dorește tare mult să se facă înțeles, motiv pentru care își folosește mimica, vocea, gesturile pentru a exprima ceea ce dorește.

Dezvoltarea limbajului la copii de 15 luni – 2 ani

Începe să foloseascp cuvinte simple pentru a substitui propoziții (de exemplu, spune “sus” pentru a exprima dorința de a fi ridicat în brațe).

Dezvoltarea limbajului la copii de  2 – 3 ani

Performanțele lingvistice se îmbunătățesc rapid. Copilul emite propoziții complete și, în general, corecte din punct de vedere gramatical. Astfel, în perioada 2-3 ani, vorbirea copilului se dezvoltă intens, iar vocabularul sau poate ajunge chiar la 1000 cuvinte spre sfârșitul acestei perioade. Din acest moment, copilul își poate exprima mai bine trebuințele și dorințele și se face tot mai ușor înțeles.

Dezvoltarea limbajului la copii de  2 – 2 1/2 ani

Poate denumi majoritatea obiectelor familiare, poate identifica animale sau obiecte în funcție de sunetul pe care ele îl fac, poate denumi cel puțin două imagini ale obiectelor, folosește cel putin 50 de cuvinte și poate denumi cel puțin 8 obiecte identificate dupa conturul lor desenat.

El înțelege deja sensul lui “uite!” și poate identifica șase părți ale corpului. La această vârstă, copilul salută persoanele familiare printr-un cuvant sau un gest, poate pune întrebări simple (de exemplu, “Ce faci?”, “Unde pleci?”) și întrebări de tipul “Da/Nu”, utilizând o intonație corespunzatoare.

De asemenea, el folosește expresii de două cuvinte pentru a indica posesia (de exemplu, “Rochia mamei mele” și “Mașina mea”), acțiunea (“A găsit jucăria”) și absența (“Bunica a plecat”, “Nu mai este apă”).

Dezvoltarea limbajului la copii de 3 – 3 1/2 ani

Poate denumi majoritatea obiectelor familiare din imagini, dar manifestă și mare atenție la cuvintele noi pe care se poate întâmpla să le repete pentru sine sau să îi solicite adultului să i le repete. El poate identifica zece sau mai multe obiecte dupa conturul acestora, atunci cand i se solicită să le arate și poate identifica cinci sau mai multe obiecte, dupa funcționalitate lor (de exemplu, “Arată cu ce bei!”).

Răspunde la întrebări de tipul “Unde?” și “De ce?” și comentează asupra apariției sau dispariției persoanelor sau obiectelor. Poate cere ajutorul (“Ajută-mă!”) și poate cere permisiunea să facă ceva. La această vârstă, copilul poate participa într-o conversație scurtă, folosește adecvat timpurile verbale, negația, pronumele, dar și prepozițiile (de exemplu, “în casă”, “pe masă”, “la gradi”).

El poate folosi trei-patru cuvinte pentru a forma o propoziție în care explică ceva, își exprimă dezacordul sau face o descriere (de exemplu, “Mă doare burtica.”, “Nu vreau să dorm.”, “Câinele e rău”).

Dezvoltarea limbajului la copii de 3 1/2 – 4 ani

Poate denumi obiecte văzute în imagini în cartile pentru copii, iar in joc, foloseste voci diferite pentru persoane diferite. La aceasta varsta, copilul poate raspunde la intrebari de tipul “Da/Nu” verbal sau gestual (“Vrei bomboana?”, “Este masinuta ta?”). In conversatie, isi schimba modul de a vorbi in functie de interlocutor (vorbeste diferit cu un copil comparativ cu un adult).

Poate vorbi la telefon, ascultă ce i se spune, iar apoi răspunde. Folosește diferite cuvinte pentru a descrie însușirile jucăriilor, sau ale mâncării (aspecte ce țin de formă, mărime, culoare, textură etc.). El poate continua propozițiile începute de un adult și poate descrie ce se întâmplă sau ce vede.

În acest scop, folosește trei-patru cuvinte pentru a exprima o propoziție completă (de exemplu, “Mama a deschis fereastra.”, “Andrei face mizerie pe jos.”), foloseste întrebări de tipul “Ce?”, “Cum?”, “Unde?”. El utilizează pronumele personal “EU” și folosește corect pronumele posesive.

Dezvoltarea limbajului la copii de 4 – 4 1/2 ani

Poate defini cel putin două cuvinte simple, raspunzând la întrebări de tipul “Ce înseamnă … ?” , iar în joc sau conversație, poate relata ce a auzit că a spus cineva. El poate urma o instrucțiune dublă (de exemplu, pune paharul pe masa, apoi adu-mi mingea) și poate răspunde adecvat la întrebări de tipul “Câte sunt?” și “Care?”. Atunci când i se cere să descrie o imagine, foloseste cel putin trei elemente descriptive.

Poate răspunde corect la întrebări de tipul “Ce faci?” și “De ce?”, poate relata o poveste după imagini, descrie funcțiile obiectelor și poate răspunde la întrebări de tipul “Ce este?”, “A cui este?” și “Cine este?”. La această vîrstă, copilul poate povesti corect la timpul trecut.

Vocabularul sau s-a îmbunătățit foarte mult. Totuși, greșelile gramaticale sunt foarte numeroase. Copilul este vorbaret, pune multe întrebări și construiește fraze mai lungi. Se folosește de limbaj pentru a inventa povești nemaipomenite, al caror erou este el, dar și pentru a vorbi cu prietenii lui imaginari. El poate defini 5 cuvinte simple, solicită semnificația cuvintelor pe care nu le cunoaște, găsește rime pentru cuvinte simple. La această vârstă, copilul poate urma instrucțiuni compuse din trei cerințe, poate răspunde adecvat la întrebări referitoare la pluralul substantivelor și înțelege negația.

Dezvoltarea limbajului la copii de 4 1/2 – 5 ani

Vocabularul ajunge în medie la 1900 cuvinte. Poate fi atras mai mult de cuvinte urâte, cu impact mare, cuvintele absurde și cele pe care le inventează. Întelege atât de bine, încat se poate folosi de același limbaj, ca și cu un adult. A asimilat noțiunile de „cel mai”, „cel mai puțin”, „mai puțin ca”, dar „același” sau „egal” sunt încă greu de înțeles pentru el.

Dezvoltarea limbajului la copii de 5 ani

Copilul poate defini 10 cuvinte simple. De asemenea, tot în această perioadă, începe să utilizeze în vorbirea lui cuvintele noi al caror sens tocmai l-a aflat. Poate răspunde la întrebări de tipul “Cât de departe?” și la întrebări referitoare la concepte temporale.

El poate oferi informații colegilor și adulților, face afirmații de tipul cauza-efect folosind expresii de genul “pentru că”/”din moment ce” (“Pot să merg la grădi pentru că nu mai sunt bolnav.”). La această vârstă, copilul folosește corect topica atunci când adresează întrebări, folosește termene de comparație și poate relata două povești cunoscute, fără ajutorul imaginilor.

Dezvoltarea limbajului la copii de  5 – 5 1/2 ani

Vorbeste cursiv și din ce în ce mai corect. Dacă mai există greșeli de pronunție, ele trebuie corectate în acest an. Copilul caută fără incetare sensul cuvintelor noi. Devine capabil să evalueze situațiile, aplicându-le calificative și nuanțând: „ușor”, „greu”, „nu știu”, „am uitat”, „mă gândesc că”. Noțiunile de cantitate sau de mărime („jumătate”, „cel mai mare”, „mai mult”, „nimic”) încep să capete sens. Îi place mult să vorbească.

Dezvoltarea limbajului la copii de 5 1/2 – 6 ani

Recunoaște mai multe litere. În curand va învăța să citească. Când i se citește o poveste, încearcă să urmărească textul, dar și să privească imaginile. Recunoaște un mare număr de cuvinte. Scrie de acum în partea de sus a foii de hârtie și de la stânga la dreapta, dar se întâmplă să scrie literele sau cifrele invers (mai ales 1,7 si 9). Socotește bine și numără cu ușurință până la 20 de obiecte, arătându-le cu degetul.

Poate, socotind pe degetele unei maini, să realizeze adunări ușoare și scăderi de genul: „Culegi două căpșuni, apoi eu îți dau alte două. Câte ai în total?”, “Ai patru bomboane și mănînci una. Cîte îți rămân?”.

Dezvoltarea limbajului la copii de 6 ani

Deși la vârsta preșcolară, vorbirea este în linii mari corectă, totuși se întâlnesc anumite tulburări de limbaj, mai ales de pronunție și de ritm, adică pronunția sunetelor “R”, S” sau anumite bâlbîieli. Acestea nu se datorează neaparat unor cauze medicale, ci se pot datora anturajului sau folosirii unei vorbiri deficitare a celor din jur. Prezența lor nu trebuie să vă sperie, ci doar să vă încurajeze în a apela la un logoped, în cazul în care fenomenele persistă.


LaviniaNeacsu
Lavinia Neacșu
a absolvit programul masteral “Terapie logopedică în procesele de comunicare şi limbaj”, Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei, Universitatea din Bucureşti, are experiență în lucrul cu copii de peste 5 ani și își desfășoară activitatea în cadrul cabinetului de logopedie-psihologie “CIP Cristina Tohănean”, Bucuresti S6.

Site: vorbestecorect.ro


Aboneaza-te GRATUIT

si primesti articole exclusive, solutii eficiente si reduceri la toate cursurile si produsele noastre!

Nu iti trimitem SPAM-uri si avem mare grija de adresa ta. Te poti dezabona oricand. Powered by ConvertKit