Unul dintre subiectele care au captat atentia cercetatorilor a fost numarul crescut de cazuri de copii diagnosticati cu autism si cu deficit de atentie si hiperactivitate (ADHD). Premisele de la care s-a pornit in studiile facute pe acest domeniu au fost ca, in conditiile de dezvoltare, creierul uman se adapteaza mediului in care traieste in functie de particularitatile acestuia.

Atunci cand devii parinte, incepi sa observi ca exista amenintari in toate partile, chiar si acolo unde nu observai inainte existenta vreunui pericol, insa unele dintre pericolele foarte mari nu sunt intotdeauna evidente. Spre exemplu, toate gadgeturile pe care le folosim pot parea benefice si foarte practice, insa, in realitate, ele ascund un mare pericol atat pentru adulti, dar mai ales in ceea ce ii priveste pe copii.

10 intrebari esentiale despre autism la care raspund experti de top in domeniu

Expert norvegian la București: „Părinții copiilor cu autism trebuie să devină co-terapeuții copiilor”

Timp de 6 ani, un psihiatru roman a fost martorul unei cresteri izbitoare a numarului de copii diagnosticati cu una dintre tulburarile spectrului autist. Cauza nu era cunoscuta, insa ceea ce a observat psihiatrul a fost ca acei copii cu diagnostic petreceau cel putin 4 ore pe zi expusi in fata unui ecran, indiferent daca acesta era al televizorului, al telefonului sau al tabletei.

Copiii care sufera de o tulburare din spectrul autist au dificultati foarte mari in a comunica cu cei din jur si in a crea relatii cu acestia. Ei pot avea interese foarte limitate si fixe si comportamente repetitive considerate in afara parametrilor normali, precum vizionarea repetata a aceluiasi clip video, numararea si altele. Parintii incep sa se ingrijoreze cand vad ca aceste aspecte devin bariere reale in calea functionarii normale si a relationarii adecvate si atunci cauta sa inteleaga ce este in neregula cu copiii lor.

Medicul psihiatru si-a dorit sa observe efectul pe care il are privarea de expunere in fata ecranului asupra copiilor diagnosticati. Acesta le-a recomandat parintilor sa ii scoata pe copii mai mult pe afara si sa petreaca mai mult timp cu ei fata in fata jucandu-se, citind, invatand lucruri noi si sa ii invete usor cu interactiunea cu alti copii de varsta lor. Rezultatul a fost unul foarte interesant, deoarece simptomele pe care copiii respectivi le aveau au scazut considerabil, iar unii dintre copii s-au vindecat complet. Astfel, s-a descoperit ca 90% dintre copiii aflati in studiu au, de fapt, ceea ce medicul numeste “Autism virtual”.

In Romania, in momentul de fata, tratamentul pentru orice tulburare din spectrul autismului presupune sistarea expunerii la orice aparat digital, iar recomandarea cea mai importanta este ca cei mici sa fie feriti de aceasta expunere nociva, deoarece poate conduce cu usurinta la diverse tulburari precum autismul si ADHD-ul.

Ceea ce li se intampla copiilor care sunt uitati in fata ecranelor este explicat ulterior in si mai multe studii conduse in strainatate. Acesti copii sunt privati de acele activitati care sunt menite sa le dezvolte abilitatile sociale si capacitatile de a se adapta in lumea in care traim. Atunci cand copiii se joaca cu ceilalti copii de varsta lor “de-a magazinul”, “de-a restaurantul”, “de-a super eroul”, “Prinselea” etc. acestia deprind acele abilitati de care au nevoie si care le satisfac nevoile sociale cu care orice om se naste.

Important este sa nu il lasi pe copil sa se obisnuiasca cu un cadru rece, virtual si, mai rau de atat, sa fie expus unor modele negative care sunt prezentate in media in mod agasant. Atunci cand nu esti atenta la ce face copilul tau cand il lasi pe telefon sau pe tableta, pot aparea surprize neplacute precum reclame pe care acesta poate apasa fara sa stie ce anume se afla acolo sau jocuri care nu sunt potrivite pentru varsta lui si care, in mod sigur, il vor afecta negativ.

ADHD, anxietate si alte 6 afectiuni care se pot asocia cu autismul

Copilul cu ADHD invata mai usor cu aceste 9 aplicatii

Mai mult de atat, unul dintre simptomele specifice autismului este reprezentat de dificultatile de limbaj pe care copiii le intampina si care pot fi cu usurinta datorate faptului ca cei expusi mult prea mult timp ecranelor sunt privati de invatarea poeziilor, repetarea acestora, ascultarea parintilor citindu-le povesti, sunt privati de cantecelele invatate si repetate alaturi de parinti sau de alti copii la joaca. Toate acestea sunt menite sa ajute la dezvoltarea naturala a limbajului. Aceste activitati sunt necesare pentru o dezvoltare normala si naturala a limbajului si a abilitatilor sociale si nu mai este o surpriza cand vedem ca acei copii privati de aceste lucruri dezvolta diverse tulburari.

Este adevarat ca autismul nu poate fi redus doar la expunerea prelungita la aparatele digitale, insa a fost deja demonstrat in numeroase studii ca exista o foarte puternica legatura intre acest aspect si aparitia sau agravarea tulburarii. Prin urmare, ceea ce este recomandat pentru toti parintii este sa ii fereasca pe cei mici de pericole si sa petreaca timp cat mai mult cu ei fata in fata si la locul de joaca.