Daca vrei sa ai un copil puternic cu sanse mari sa aiba succes ca adolescent si, mai apoi, ca adult, atunci trebuie sa stii ca are nevoie de mai multa inteligenta emotionala. In acest articol ti-am pregatit cele mai simple trei tehnici prin care sa cresti inteligenta emotionala la copii.

Intr-adevar, reusita tine si de IQ, de coeficientul de inteligenta. Insa, acesta fi dezvoltat pana pe la varsta de 12 ani. Dupa aceasta varsta, daca “muschiul mintii” – creierul – nu are deprinderea de a fi pus la lucru, IQ-ul nu se mai dezvolta. Iar a fi mai inteligent, cu un IQ mai mare, nu inseamna neaparat si o viata mai buna.

Inteligenta emotionala, insa, este singura care poate fi dezvoltata intreaga viata! Iar de aceasta tine succesul in viata. De ce? Pentru ca de inteligenta emotionala va depinde abilitatea copilului de a lega prietenii, de a se adapta situatiilor noi, de a face fata presiunii de la scoala, din societate, apoi de la serviciu, de a nu claca in fata esecului, de a depasi dezamagirile, de a se mobiliza singur, de a fi autodidact, de a-si atinge adevaratul potential academic.

Psihologul american Jeffrey Bernstein, ale carui abilitati in managementul relatiilor si in coaching sunt recunoscute in SUA, precizeaza ca un nivel scazut de inteligenta emotionala la copii se observa din lipsa abilitatii de a se linisti, de la numeroase crize de plans si de la lipsa abilitatii de a-si rezolva singur problemele. Iar explicatia este simpla: nu isi poate controla impulsul, nu isi poate defini sentimentele, nu isi poate gestiona emotiile, nu este empatic. Toate acestea limiteaza copilul.

Pentru a intelege mai bine inteligenta emotionala la copii, iata cele 5 elemente pe care aceasta se bazeaza:

  1. Constiinta de sine – cunoasterea emotiilor si numirea corecta a sentimentelor atunci cand acestea se produc (furie, tristete, dezamagire, fericire etc)
  2. Managementul emotiilor – odata recunoscute aceste emotii, ce faci cu ele? Te lasi controlat de ele sau le gestionezi? Gestionarea emotiilor ajuta copilul sa le faca fata cu usurinta, sa le accepte si sa le raspunda intr-un mod adecvat. O buna gestiune a emotiilor elimina crizele de plans, timiditatea excesiva, izolarea etc
  3. Auto-motivarea – chiar daca pare dificil, ori trebuie sa renunte la ceva mai comod sau relaxat, abilitatea de a se ridica, mobiliza si de a folosi resursele proprii spre atingerea scopului este cea care face diferenta intre cei ce au succes si cei care se chinuie intreaga viata. Este mai usor sa te uiti la TV decat sa urmezi un curs de perfectionare. Si este mai usor sa pierzi vremea, decat sa exersezi, sa te antrenezi, sa citesti etc. Oricat de mult ar sta un parinte cu gura pe copil, sa invete, sa se antreneze, sa repete etc, daca nu exista auto-motivare, daca in familie nu se sustine competitivitatea sanatoasa (despre care am scris AICI), atunci copilul, doar impins de la spate, nu isi va atinge potentialul.
  4. Empatia – sa poata recunoaste si accepta sentimentele altora
  5. Gestionarea relatiilor – de la negociere, la rezolvarea conflictelor si prieteniile banale, o buna gestionare a relatiilor este un bun indicator in ceea ce priveste relationarea si integrarea in societate.

Cum sa cresti un copil rezistent emotional. 20 de tehnici simple si de efect

Leadership pentru copii. 8 tehnici prin care ii poti invata sa devina lideri

Chiar daca stii ca nu ai un copil imatur din punct de vedere emotional – cu atat mai mult cu cat copilul tau are dificultati – iti propun trei tehnici simple pentru a creste inteligenta emotionala a copilului, inspirate din experienta lui Jeffrey Bernstein, care este si autorul cartilor:

 si

Iata, astfel trei tehnici simple pentru a creste inteligenta emotionala la copii si pe care le poti aplica chiar de acum:

1. Antreneaza-l pentru a-l invata sa-si dea seama cand este stresat 

Ca adult, si tu trebuie sa realizezi ca stresul nu poate fi izolat din viata ta. Nu poti sa-l elimini definitiv. Tocmai de aceea, nu iti poti proteja copilul de factorii de stres, oricat de mult ai dori. Cu atat mai mult cu cat copilul creste si va avea tot mai multe spre 100% situatii in care va trebui sa se descurce singur.

Astfel, chiar daca nu poti tine stresul la distanta, poti ajuta copilul sa-i faca fata! Iar primul pas este sa-l inveti pe copil ce fel de stres simte. Cum? Este foarte simplu. Cum stresul este un element la care suntem expusi zilnic, ii arati copilului cum reactioneaza corpul tau in astfel de situatii. Apoi, il intrebi despre cum reactioneaza propriul sau corp atunci cand este in situatii stresante. Ajuta-l sa constientizeze ce se intampla cu el la nivel fizic.

Cu adolescentii este mai simplu. Pentru copiii mici, explicatiile sunt mai provocatoare pentru parinti, intrucat trebuie sa foloseasca un limbaj pe care acestia sa-l inteleaga. O explicatie pentru ei poate fi aceasta: “Uite, corpul meu este agitat. Inima imi bate mai tare. Este ca si cum corpul meu ar vrea sa planga”.

Iar ca intrebari ajutatoare ai putea folosi:
“Cum se simte corpul tau cand esti stresat?”
“Stomacul sau muschii te dor, ori simti incordare?”
“Pumnii ti se inclesteaza?”
“Iti incordezi maxilarul?”
“Respiratia este mai intensa?”

Nu putem controla emotiile la care suntem supusi, dar putem controla modul in care reactionam la aceste emotii. Tocmai de aceea trebuie constientizat momentul de stres, pentru a trece la etapa a doua.

Citeste despre urmatoarele doua tehnici pe pagina urmatoare…