Dezvoltarea si educatia copiilor este una dintre prioritatile oamenilor. Cu toate acestea, in opinia psihologului Alexandru Plesea, educatia primita in scoala, acasa si pe strada reuseste sa le dezvolte doar inteligenta cognitiva, nu si pe cea emotionala, care este esentiala dezvoltarea in armonioasa si sanatoasa a copiilor.

Specialistul in psihologia copilului Alexandru Plesea afirma ca atat scoala, cat si familia si societatea fac 3 greseli majore, care dezechilibreaza buna dezvoltare a copilului:

  • neglijeaza dezvoltarea inteligentei emotionale inca din primii ani de scoala;
  • pun accentul aproape in exclusivitate pe stiintele reale, neglijand materiile care stimuleaz creativitatea si emotiile;
  • denatureaza conceptul de „Cei 7 ani de acasa”.

 

Iata in ce constau, mai pe larg, greselile pe care sistemul educational si parintii le fac de la inceput in educatia si cresterea copiilor:

1. Neglijeaza dezvoltarea inteligentei emotionale chiar din primii ani

„Inca din timpul gradinitei si al scolii primare, copiii sunt ghidati de sistemul de invatamant exclusiv catre partea informationala si tehnica a lucrurilor. Aceasta metoda dezvolta, intr-adevar, functiile psihice sau intelectuale si cele motorii sau instinctive, insa daca aceste functii nu sunt bine coordonate de emotii, exista riscul major ca acesti indicatori de performanta sa actioneze in cel mai bun caz, deficitar, iar in cel mai rau caz, haotic, respectiv distructiv. In sistemul romanesc nu este inclusa, cum, de altfel, este util viitorului adult, dezvoltarea functiilor emotionale, respectiv: observarea, intelegerea, toleranta, responsabilitatea proprie a starilor sentimentale (iritarea, anxietatea, timiditatea, curajul, empatia, altruismul etc.)”, explica psihologul Alexandru Plesea, intr-un comunicat de presa.

Copilul te intrerupe cand vorbesti? Iata o solutie simpla si eficienta pentru rezolvarea problemei

Cuvintele de care ne e frica, dar trebuie sa le spunem copilului. 11 mituri despre viata, demontate

2. Prea mult accent pe stiinte reale, prea putin accent pe arta

De asemenea, in sistemul educational romanesc, balanta cognitiv vs. emotional este inclinata net in favoarea inteligentei cognitive. Drept dovada sunt materiile care promoveaza stiintele reale si faptul ca materiile care incurajeaza dezvoltarea creativitatii si a spiritului artistic in randul copiilor sunt neglijate.

„Muzica, desenul, chiar si educatia civica, dirigentia, religia etc. ar trebui sa devina materii la fel de importante ca matematica, informatica, chimia sau fizica. Focusand intreaga lor educatie catre stiinte exacte riscam sa-i dezvoltam dizarmonios pe copii, sa nu stie sa-si gestioneze emotiile si, pana la urma, sa nu stie sa opereze in societatea reala, notiunile din matematica, chimie sau alte materii asemanatoare. Totul se transforma intr-un cerc vicios din care unui copil ii va fi foarte greu sa iasa. Dincolo de bagajul de cunostinte pe care vrem sa le insuseasca, telul unei societati sanatoase este sa formeze copii fericiti, care sa se bucure de viata, de cele invatate, de familie, de prieteni. Formula corecta este imbinarea armonioasa dintre inteligenta cognitiva si cea emotionala, explica psihologul Alexandru Plesea.

 

3. Ii invata pe copii sa spuna, fara sa simta, „Multumesc” si „Buna ziua”

Copiii invata prin imitare. Ii observa pe adultii din jurul lor si le imita gesturile, atitudinile si comportamentele.

„Cand ei vor vedea adulti nefericiti, vor deduce faptul ca acesta este modul corect de a trai, iar fericirea nu este un obiectiv in viata. Din nefericire, noi, adultii, ii invatam sa spuna, prin imitare, dar fara sa simta sau sa doreasca, sa spuna „Multumesc” sau „Buna ziua”. Conceptul de „Cei 7 ani de acasa” nu mai are acelasi inteles ca pe vremuri, deoarece in cei 7 ani de acasa, parintii ii educa in spiritul competitiei cu orice pret, cu idei de genul „Daca pierzi, esti un ratat” sau „Baiatul vecinei a luat note mai mari ca tine”. Respectul fata de oamenii din jur nu mai reprezinta o valoare atat de importanta pentru copiii nostri, deoarece noi, adultii, am incetat sa le mai spunem asta. Astfel, toate sugestiile pe care cei mari le dau celor mici nu fac decat sa stopeze si sa inlature posibilitatea copilului sa se implice emotional intr-un anumit aspect. Astfel, crescand, adultul va avea retineri sa-si faca asa repede prieteni, sa rada, sa se bucure ca un copil, sa treaca peste probleme, sa se bucure de orice moment, asa cum o facea cand era mic”, conchide psihologul Alexandru Plesea.

Alexandru Plesea este psihoterapeut, hipnoterapeut si trainer in programare neuro-lingvistica. A studiat natura mintii umane in Statele Unite ale Americii, Marea Britanie si Romania si de peste 10 ani organizeaza cursuri si traininguri in Romania, cu scopul de a-i face pe oameni sa afle ce posibilitati au cand isi folosesc resursele intelectuale si sa arate abilitatile pe care mintea noastra inca le are latente.

Iata cele 4 emotii care stimuleaza invatarea mai mult decat orice

Elimina tensiunile din relatia cu copilul. 10 cuvinte salvatoare

 

Sursa foto: Pixabay

 


Primeste pe e-mail, o data pe saptamana, un articol exclusiv de parenting

Un mesaj de confirmare s-a trimis in Inbox. Daca esti pe Gmail, verifica si SPAM-ul