Daca in urma cu o luna eram spuneam ca nu prea am timp, acum programul meu s-a aglomerat si mai mult. Activitatea mea este fragmentata si aveam deseori senzatia ca am facut de toate si nimic. Noroc de rezultate, care veneau sa confirme faptul ca, totusi, nu pierdeam timpul pe lucruri neimportante.

De cateva saptamani, insa, resursa timpului este la fel de valoroasa si rara ca diamantele violet. Am ales sa nu ma las coplesita, ori sa ma resemnez in aceasta situatie. Asa ca am inceput sa caut solutii concrete.

Pentru mine, serviciul si celelalte proiecte imi consuma 70% din resursa de timpul zilnic.
Apoi, mai am drumurile zilnice (acasa – gradinita – birou – cumparaturi – gradinita – doctorat) care imi ocupa 15% din timp.
Iar apoi mai este resursa de timp petrecuta acasa (joaca – gatit – casa organizata, cu ordine sau calcat etc), ce imi ocupa ultimele 15 procente in timpul saptamanii.

Acum cand scriu aceste randuri realizez ca timp pentru mine nu prea mai am.

Programul fiecaruia este diferit. Programul meu se schimba de la un sezon la altul, pentru ca vin proiecte noi (de lunga sau de mai scurta durata), se intampla lucruri noi, poate chiar si ora de trezire se mai modifica. Tocmai de aceea ma gasesc intr-o continua cautare de solutii la provocarile actuale.

Astazi, dupa ce l-am lasat pe Luca la gradinita, am dat peste un citat cu care rezonez in acest moment: “Daca ceva este important pentru tine , vei gasi o cale. Daca nu, atunci vei gasi o scuza.”

Ce ma linisteste este faptul ca nu ma las complesita si ma observ a fi proactiva in gasirea de solutii. De foarte mare ajutor mi-au fost principiile de baza de time management, insa, nu teoriile de business, ci acel time management pentru mamici. Pentru ca programul unei mamici este mult mai complicat si ridica mult mai multe provocari.

Cum iti spuneam, am inceput sa caut solutii adaptate noului meu program. Pentru urmatorii trei ani voi avea doctoratul. Apoi, cine stie? Nu vreau sa ma opreasca scuza legata de lipsa timpului si nici sa vad in triada birou – casa – copil/sot o scuza ca nu pot (incerca macar!) sa fac lucruri bune pentru mine.

Astfel, indiferent care sunt motivele pentru care programul tau este plin si simti ca nu ai timp, iata cateva recomandari care sa te ajute:

1. Pregateste mai multa mancare in avans. Poate sa iti para contraproductiv sa petreci o seara intreaga sa pregatesti de mancare pentru intreaga saptamana, insa, vei vedea ca nu este. Si vei vedea ca mananci mai sanatos atunci cand ai totul planuit / pregatit. In acelasi timp, iti vei organiza bugetul mai bine, pentru ca vei gasi si noi idei de meniuri pornind de la acelasi preparat.

Un exemplu: pregatesti supa de galuste. Pune mai multe legume la fiert. O parte din ele le poti lasa in supa, cu celelalte poti face piftelute de legume la cuptor. Fierbe si mai multa carne. Cu o parte din carne poti pregati ceva rapid la cuptor. Sau poti pregati in tot acest timp si un pilaf sau orez cu o parte din supa.

Daca ti se pare dificil, fa un pas mai mic: stabileste un meniu pentru intreaga saptamana si asigura-te ca ai toate ingredientele in casa. Iti va mai fi de ajutor ca seara sa pregatesti tot ce se poate pentru cina de a doua zi: poti curata cartofii si ii poti lasa intr-un bol cu apa. Carnea poate fi spalata, lasata la marinat sau cu alte condimente la frigider. Astfel, cand ajungi acasa, doar sa scoti tava si sa pui totul la cuptor.

Calitatile paranormale ale mamelor. 15 motive ca sa fii mandra de tine!

18 selfie-uri care surprind viata unei mame care “sta acasa” cu copilul. Pe cat de amuzante, pe atat de adevarate

Mai este de ajutor sa gatesti 2-3 portii in plus si sa le pui la congelator. Poate fi o solutie de urgenta, intr-o zi a saptamanii cand stii ca ajungi tarziu si nu ai timp de gatit. Astfel, scoti preparatul de la cogelator, il pui in cuptorul cu microunde si cina este pregatita. Poate fi o solutie de folosit de 1-2 ori pe luna, cel putin pentru adulti.

2. Lista! Iti spuneam ca activitatea mea la birou este destul de fragmentata si am lucruri diferite pe care trebuie sa le fac de la o zi la alta. Acum scriu acest articol, apoi vom trimite un Newsletter interesant (daca esti printre cei 20.000 de abonati ai nostri stii ca scriem un articol exclusiv o data pe saptamana), dupa care ma asteapta cateva facturi pe care sa le emit, un raport ce imi mananca cateva 3-4 ore la fiecare inceput de luna. Mai am 2 ore alocate documentarii pentru doctorat, iar pe seara trebuie sa fug la cursuri.

In toata aceasta nebunie de program ma ajuta foarte mult sa le am pe toat adaugate intr-o lista. Folosesc Google Calendar, pentru ca imi permite sa imi organizez atat programul meu personal (plateste factura, fa cumparaturile), cat si activitatea de la birou. O data la doua saptamani mi-am trecut si 1 ora la salon.

Ma simt foarte relaxata si organizata, pentru ca, in ciuda faptului ca am multe lucruri de facut, nu mai am stresul ca am uitat, nu se mai aglomereaza. Nu task-urile ma controleaza, ci eu sunt in control. Si, vazandu-le pe toate organizate si trecute in calendar, am si alta perceptie a reusitelor mele, oricat de mici.

3. Rutina de dimineata. Sunt printre cei care apasa dau snooze la telefon de 5-7-10 ori, cred. Degeaba pun telefonul 6.30, ca sa am timp de mine, ca tot la 7.00 ma dau jos din pat si apoi mai am 40 de minute pana sa ies cu Luca din casa. Am ajuns sa accept cum sunt, nevoia mea de somn, greutatea cu care ma trezesc. Dar nu este suficient sa imi accept felul de a fi. Am folosit totul in avantajul meu si m-am adaptat. Astfel, pregatesc totul de seara:

  • las casa pusa la punct
  • spal farfuriile
  • aranjez pernele de pe canapea
  • strang jucariile
  • sterg pantofii
  • pregatesc hainele mele si le las la indemana
  • pregatesc hainele lui Luca si cele doua bluze din care sa aleaga
  • imi pun tot ce am nevoie in geanta, totul cat mai la indemana, pe hol.
  • fac dusul, poate o masca de fata

Si am mai gasit un lucru care m-a ajutat: mi-am lasat o trusa de machiaj de voiaj la birou. Sunt aceleasi produse pe care le am si acasa, doar ca sunt puse in recipiente mici si ma asteapta cuminti la birou. Cat despre pudra si machiaj, am un set mic, primit cadou, tot de voiaj, care se face util tot la birou. Astfel, dimineata nu mai stresez ca nu am timp sa imi aplic in liniste machiajul, ci o fac la birou, cat se face si cafeaua.

Nici nu vrei sa stii cat de relaxata ma simt stiind ca am solutii si planuri B pentru micile lucruri care ne fac intreaga zi mai frumoasa!

Hai sa iti spun si despre alte lucruri care m-au ajutat pe mine, mamica ocupata, sa ma organizez mai bine:

4. Am invatat sa ma concentrez mai bine. Din momentul in care esti mamica devii un maestru al multitasking-ului, poti lucra si in galagie, poti face mult mai multe lucruri decat inainte. Acorda o atentie in plus pe parte de concentrare si vei vedea ca vei reusi sa faci lucrurile mai repede si la fel de bine (sau si mai bine).

Daca scrii pe blogul tau, noteaza-ti mereu idei de subiecte si articole (pe o agenda, pe un SMS pe care sa ti-l trimiti tot tie). Astfel, cand te asezi sa scrii, ideea este chiar in fata ta. Seteaza-ti un timp (deadline) si anticipeaza ce activitate iti va lua mai mult timp. Astfel, iti vei organiza in mod concret programul. Si, oricat de buna ar fi parerea ta despre cat de bine te poti organiza, nu iti umple fiecare minut din calendar. Sigur vor fi lucruri pe care nu le poti anticipa (urgentele altora, ce ai mai uitat tu sa faci, un telefon neasteptat care sa iti fure 10-15 minute fara sa-ti dai macar seama).

Atunci cand faci un lucru, nu te intrerupe sa vezi ce se mai intampla pe Facebook, nu deschide e-mail-ul daca nu ai nevoie. Nu raspunde la toate SMS-urile, mesajele pe chat in prima secunda cand le-ai primit (daca nu sunt urgente si daca nu sunt de la sot / copii). Concentreaza-te 45 de minute pe un lucru, iar restul de 15 minute sa fie pentru o pauza sau pentru lucruri mici, neimportante.

Cum sa pastrezi echilibrul dintre nevoile tale si nevoile copilului. 3 secrete de la o mama scriitoare

14 + 1 sfaturi practice care te vor ajuta sa fii o mama mai putin obosita pana maine

5. Evita multitasking-ul. Stiu ca am spus mai devreme ca este o abilitate pe care ti-o perfectionezi ca mamica ocupata, insa, evita sa faci mai multe lucruri in acelasi timp! Pentru ca te distrag, nu te lasa sa te concentrezi asa cum trebuie si iti consuma energie.

6. Asteapta-te sa neasteptat. O lista si un program organizat nu trebuie sa te faca rigida. Tocmai de aceea iti spuneam sa nu iti programezi fiecare minut al zilei, pentru ca sigur nu vei face totul. Asa ca stabileste 3-4 prioritati pe care neaparat sa le faci. Lasa la fiecare o marja suplimentara de 15-20 de minute. Iar pentru fiecare nou inceput de zi incepe cu “30 de minute de recuperare” – in idee sa iti aloci timp dimineata sa termini ce nu ai reusit cu o zi inainte, fara ca programul sa iti fie dat peste cap. Lucruri neasteptate se intampla zilnic! Fie ca vorbim despre casa, copii sau job.

7. Deleaga tot ce poti. Priveste in jur si incepe sa ai mai multa incredere in copii si sot. Este evident ca nu vor face lucrurile la fel ca tine. Dar nici tu nu faci lucrurile ca ei. Invata sa delegi tot ceea ce se poate, tinand cont de varsta copiilor, de programul sotului. Astfel, nu il vei ruga pe sot sa faca si cumparaturile pentru cina, daca el vine de la serviciu la ora 19.00, iar masa trebuie sa fie gata la ora 19.00.

Ai mai multa incredere in copii si invata sa-i implici in treburile gospodaresti. Nu trebuie sa le faci tu singura pe toate dar nici ei nu vor anticipa sa faca lucruri daca tu nu ii rogi / atribui responsabilitati.

Daca ai copii mici, ii poti ruga sa puna masa si sa isi stranga farfuria.

Daca ai copii mari, mergeti impreuna la cumparaturi si impartiti lista pe jumatate. El sa cumpere lactatele (iaurtul, laptele etc – pentru ca le cunoaste ambalajul), iar tu cumperi fructele, legumele, carnea etc. Astfel, castigati timp, copilul este implicat direct in decizii.

Esti mama si lucrezi? Top 10 solutii care te ajuta sa impaci reusit jobul cu familia

8. Ofera copiilor (si sotului) instructiuni clare, precise. Copiii mici nu pot retine foarte multe informatii atunci cand spuse deodata. Astfel, ai grija ca in fiecare fraza sa se gaseasca cel mult doua instructiuni:
Descalta-te si spala-te apoi pe maini
Pune la masa servetele, apoi furculita si cutit.

Evita ironiile: crezi ca poti tranti usa mai tare? crezi ca poti taia legumele mai incet de atat?

Asa cum iti recomand sa nu compari copiii intre ei (copilul tau fata de colegi de gradinita / scoala / prieteni  sau fratii intre ei), este recomandat sa nu iti compari sotul cu sotii prietenelor tale.

Concentreaza-te sa transmiti mesaje pozitive, in loc sa critici eforturile sau rezultatele copilului / sotului.

9. Organizeaza mai bine mancatorii de timpDaca ai de platit facturi, opteaza pentru plata online. Daca tot esti online, fa-ti si cumparaturile, ori cauta rapid cateva retete si noteaza-ti toate ingredientele de care ai nevoie. Adauga in calendar si zilele de nastere si stabileste cu cateva zile inainte un moment in care sa mergi sa cumperi cadou.

Iar daca mergi la ghiseu sa faci platile, combina cu alte lucruri pe care le ai de facut in zona: cumparaturi, ori de cumparat pentru copii o bluza / pantalon etc

 10. Invata sa spui NU

Nu trebuie sa fii perfecta, nu trebuie sa le faci pe toate, nu trebuie sa accepti toate urgentele altora, nu trebuie sa fii tu cea responsabila daca fiul tau si-a uitat rucsacul acasa (prima oara il poti duce, dar datile viitoare va trebui sa se descurce singur, ceea ce, de altfel, il va responsabiliza si il va lasa sa inteleaga faptul ca mami nu este acolo sa-si dea planurile peste cap doar pentru ca el nu a fost atent si a uitat).

Care sunt cele mai mari provocari ale tale, ca mamica ocupata?

 

Aboneaza-te GRATUIT

si primesti articole exclusive, solutii eficiente si reduceri la toate cursurile si produsele noastre!

Nu iti trimitem SPAM-uri si avem mare grija de adresa ta. Te poti dezabona oricand. Powered by ConvertKit