Viata copiilor moderni este foarte diferita de a noastra. Copiii nostri sunt supusi unei cantitati cu mult mai mari de stimuli exteriori, mai multor impresii si senzatii: de la activitati extrascolare si distractive si pana la telefon, calculator si tableta. In plus, de multe ori, copiii din ziua de astazi sunt supusi si mai multor cerinte din partea parintilor si a profesorilor.

In aceste conditii, multi copii ajung sa traiasca intr-un stres continuu chiar de la varste mici. Problema este ca stresul copiilor nu este atat de usor de detectat. De exemplu, un adult care observa la el simptomele stresului (insomnie, dureri de cap, stari de anxietate, alergii, accese emotionale, abuz de alcool sau tutun etc.) poate cere ajutor sau poate face schimbari in viata sa pentru a se detensiona. Copilul, insa, nu intelege ce se intampla cu el si nu stie cum sa scape de dispozitia proasta. Din acest motiv, parintii trebuie sa stie sa recunoasca semnele stresului la copiii lor, chiar si la cei foarte mici, pentru a-i ajuta sa depaseasca aceasta stare dificila.

De ce sa-ti inveti copilul tehnica mindfulness

Gestul mic prin care am înțeles că pot fi o mamă bună

Iata cele 10 semne prin care iti poti da seama ca cel mic este stresat si ce sa faci cand observi aceste semnale:

1. Regresul

Se spune ca un copil regreseaza atunci cand revine la moduri de comportament specifice unei varste mai mici, de exemplu: incepe sa-si suga degetul, plange cand pleaca mama, face pipi in pat, vrea mai multa atentie etc.

Ce sa faci: In niciun caz nu-l impiedica pe copil sa „regreseze”. El are nevoie in acest moment sa te simta aproape, sa-l imbratisezi, sa-l mangai, sa-l linistesti. Fii aproape de copil, acorda-i mai mult timp si atentie si aceasta perioada de regres va trece de la sine.

2. Fricile

Daca un copil obisnuit devine brusc foarte fricos, inseamna ca, cel mai probabil, copilul e stresat. Este cazul sa te ingrijorezi daca cel mic inchide toate usile, daca verifica mereu daca usa locuintei este incuiata si daca aprinde luminile peste tot. Sau daca ii este frica nu numai de o incapere intunecata, ci si de un tablou de pe perete, de zgomotul de pe scari sau, dimpotriva, de prea multa liniste.

Ce sa faci: Implica-l pe copil sa se joace si sa deseneze. Ambele activitati au un efect puternic de detensionare. Mai mult decat atat, in timpul jocului si in timpul desenului, poti afla chiar sursa acelei frici. Asculta cu atentie ce spune copilul in timp ce se joaca cu jucariile.

„11 lucruri pe care as vrea ca toti parintii sa le stie”. Sfaturi de viata de la un pediatru celebru

Copilul e stresat? Reteta din 7 puncte care il va readuce in echilibru

3. Agresivitatea

Daca observi ca micutul, care era de obicei linistit si prietenos, a inceput dintr-o data sa vorbeasca urat, sa raspunda pe un ton agresiv, sa loveasca, sa arunce jucariile si cartile, sa-i atace pe cei din jur, sa stii ca este vorba de o manifestare a stresului.

Ce sa faci: Specialistii nu recomanda interzicerea manifestarii agresivitatii, ci mai degraba transformarea acestei emotii in alte forme constructive, cum ar fi sa invete sa-si apere punctul de vedere sau sa analizati impreuna situatia. Cauta o modalitate constructiva de manifestare a energiei pe care o acumuleaza copilul: un sport activ, jocuri cu ceilalti copii, o bataie cu perne etc.

„Oare sunt un parinte bun? Am facut bine?” Daca si tu te mai intrebi asta uneori, atunci afla raspunsul

4. Dispozitia proasta

Copilul poate fi suparacios fara un motiv aparent, poate incepe sa planga usor din orice motiv, sau, dimpotriva, devine foarte agresiv. In cazul preadolescentilor si adolescentilor, pot aparea isterii frecvente sau stari depresive care dureaza zile intregi sau chiar saptamani. Acestea ar trebui sa-i puna pe ganduri pe parinti.

Ce sa faci: Organizeaza un context placut in cadrul caruia copilul sa se deschida emotional si poarta o discutie sincera cu copilul. Afla ce anume il ingrijoreaza. Ajuta-l sa-si inteleaga si sa-si exprime emotiile intr-un mod constructiv. Apreciaza-i chiar si cele mai mici realizari din acest punct de vedere. Urmareste-i si orele de somn, ce activitati are in timpul zilei, daca nu cumva este supraincarcat, cum se alimenteaza etc.

Citeste, pe  pagina urmatoare, celelalte 6 simtome ale stresului la copii si ce sa faci in fiecare caz in parte pentru ca cel mic sa-si depaseasca emotiile negative. 

Aboneaza-te GRATUIT

si primesti articole exclusive, solutii eficiente si reduceri la toate cursurile si produsele noastre!

Powered by ConvertKit