Acest articol este un Guest Post

„Stiu ca parintii mei ma iubesc foarte mult. Uneori, insa, am impresia ca ma iubesc doar pentru ca sunt cea mai desteapta din clasa, ca am doar note de 10 si am castigat atatea concursuri. Mama si tata imi spun mereu „te iubesc”, si totusi eu ma simt inconfortabil sa le vorbesc despre ceea ce simt, despre neputintele mele si despre luptele din spatele victoriilor”. (Maria, 14 ani)

De cate ori te-ai intrebat, oare cum simte si percepe copilul meu mesajul meu de iubire? De cate ori iubirea mea a venit la pachet cu unele conditii?

De curand, sunt mamica de scolar si vreau sa-ti marturisesc ca de multe ori m-am surprins cum, fara sa vreau, incep sa directionez iubirea si dragostea ce i-o port catre rezultate si realizari. Probabil din cauza nesigurantei economice a acestor vremuri moderne, poate din cauza faptului ca societatea e centrata din ce in ce mai mult pe competitie, poate din cauza convingerilor pe care le-am mostenit in materie de iubire, am ajuns sa cred ca abordarea de tipul: „fii atent”, „raspunde la ora”, „ridica mana”, „cat ai lucrat azi”, „esti destept, tu poti” – il va impulsiona si motiva sa munceasca mai mult si sa aiba succes.

In acelasi timp, am avut norocul sa o intalnesc pe Maria. Un copil minunat care a apelat la sedintele de psihoterapie pentru ca nu are incredere in ea, desi toti o vad ca „fiind perfecta”. Si atunci, m-am intrebat: „Eu cum ii transmit iubirea copilului meu?” Nu mi-ar ajunge cuvintele sa descriu gandurile, sentimentele si reprosurile ce mi-au traversat mintea si sufletul. Dupa ce am reflectat la acest subiect, am inteles ca tot ce imi doresc este ca stima de sine a fiului meu sa nu devina execesiv de dependenta de efortul lui de realizare.

Si pentru ca imi iubesc nespus copilul, aleg in locul iubirii de rezultate, iubirea de valori. Desigur, lucrurile cu adevarat importante in viata, trebuie castigate, fie ca vorbim despre valori precum increderea, respectul si responsabilitatea, ori despre lucruri concrete precum cariera sau rezultatele academice. Iubirea pentru valori stimuleaza dezvoltarea valorilor pozitive, a conduitei in spiritul etic si favorizeaza cresterea sanatoasa si asumata. Incurajad eforturile depuse de copiii nostri, ii invatam sa-si depaseasca limitele, sa-si stabileasca obiective si sa se automotiveze in a le atinge. Le vom transmite astfel, copiilor nostri, mesaje despre valori si aptitudini de viata care le vor sustine aspiratiile academice, sportive sau artistice – spre exemplu, munca, disciplina, organizare, bune aptitudini deczionale, gestionarea timpului, rabdare si perseverenta.

Copiii crescuti in spiritul iubirii pentru rezultate vor atinge, probabil, un nivel oarecare oarecare de succes, dar cu siguranta exista posibilitatea ca acesti copii sa rateze toate acele valori adevarate care-i definesc pe oamenii de succes. E bine sa stim ca, iubirea pentru rezultate depaseste puterea de control a copiilor: ei nu pot controla intotdeauna capacitatea de a se ridica la inaltimea asteptarilor parintilor si atunci increderea lor in sine, motivatia si determinarea pot fi afectate. Pe de alta parte, punand accent pe valori cand le vorbim despre succes, copiii au puterea de a alege intre a actiona intr-o maniera care le va aduce beneficiile aferente, si, respectiv a nu actiona si suporta consecintele. In cazul iubirii centrate pe rezultate, copiii vor percepe ca nevoile parintilor sunt cele mai importante si, astfel ,pot aparea conflicte, ce pot genera resentimente si impotrivire din partea lor. Pe de alta parte, parintii, neconstientizand ca apeleaza la o forma nesanatoasa de iubire conditionata, se vor supara pe copiii lor, pe care ii percep ca fiind nerecunoscatori pentru eforturile lor parintesti. Rezultatul final al acestui conflict este ca cei mici isi vor sabota propriile eforturi. De asemenea, exista riscul ca ei sa ajunga sa se iubeasca pe ei insisi doar in masura in care se ridica la inaltimea propriilor asteptari – de acum asumate – si se devalorizeaza atunci cand nu reusesc ceva. Copiii crescuti cu iubire pentru valori deprind acest tip de dragoste, fiind capabili sa se iubeasca pe sine indiferent de realizari.

In final, te invit sa reflectezi la mesajele de iubire pe care le trasmiti copilului, raspunzandu-ti la cateva intrebari:
Cum ii va modela acest mesaj opinia despre sine copilului meu?. Se va simtit el iubit? In siguranta? Valoros?
Dragostea mea ii modeleaza perceptia asupra lumii in care traieste: este perceputa lumea de el ca fiind sigura, primitoare? Se simte sustinut si incurajat?

Retine! Mesajele tale despre iubire pun bazele formarii copiilor in spiritul valorilor, atitudinilor si convingerilor educative care ii vor ghida in a deveni niste persoane bune, atente si responsabile.

Rutine si ritualuri de iubire:

Formule cheie inainte de culcare – „ te iubesc…eeeenormmm”, „ te iubesc cat universul”, „te iubesc cat e pamantul de mare” – sunt doar cateva exemple.
Limbajul semnelor de iubire – stabiliti un semn al vostru care sa stiti ca inseamna „te iubesc” .
Mesaje de iubire – realizati impreuna plicuri cu mesaje de iubire si umpleti-le.
Joaca-te jocuri precum: „Alearga si imbratiseaza”; „Danseaza si imbratiseaza”; „Sari intr-un picior si imbratiseaza”; „Mergi de-a busilea si imbratiseaza” si multe alte variatiuni pe aceasi tema…


carmen vieru

Buna! Sunt Carmen Vieru, cofondatoare www.trainyourmind.ro. Psihologia este pentru mine o experienta prin care am crescut ca om si m-am validat ca profesionist. Cred cu tarie ca fiecare om este o sursa nesecata de resurse si vitalitate, si in capacitatea fiecaruia de a-si gasi propriile repere si solutii. Munca mea este o experienta de suflet si ma consider privilegiata si bucuroasa sa-i insotesc pe ceilalti in drumul lor catre descoperirea de sine.
Pentru a oferi servicii de consiliere psihologica si psihoterapie, am facut urmatorul demers de specializare:

  • Psiholog cu drept de libera practica, acreditat de Colegiul Psihologilor din Romania. Specialitatea: Psihoterapie experientiala si a unificarii centrata pe adult-copil-cuplu-familie.
  • Absolventa a Universitatii din Bucuresti, Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei, specializarile Psihologie si Pedagogie.
  • D. in “Psihodiagnoza, Consiliere si Psihoterapie Experentiala a Unificarii Centrata pe Adult-Copil-Cuplu-Familie” in cadrul Universitatii din Bucuresti.
  • Stagiu de studiu si de practica de specialitate in Roma, “Centro Italiano per L`Aprendimento Permanente”.
  • Stagiu de practica si studiu in Bratislava, Senec. – in cadrul proiectului „I vote against Violence”!
  • Formare NLP Practitioner

Site: www.trainyourmind.ro


Aboneaza-te GRATUIT

si primesti articole exclusive, solutii eficiente si reduceri la toate cursurile si produsele noastre!

Nu iti trimitem SPAM-uri si avem mare grija de adresa ta. Te poti dezabona oricand. Powered by ConvertKit