Zilele trecute, am primit un mesaj din partea Irinei, una dintre cititoarele noastre si mamica unei fetite de 7 ani. Pornind de la acest mesaj, am redactat un articol care, speram noi, sa fie un raspuns pentru parintii care inteleg foarte bine despre ce ne scrie Irina.

“Va urmaresc articolele…si sunt interesata, daca m-ati putea ajuta, cu o metoda sau mai multe prin care imi pot ajuta fetita sa citesca mai usor. E in clasa I si citeste, dar destul de greu…citeste pe litere si apoi leaga cuvantul. Daca as avea un indrumator si as reusi sa o ajut ar fi minunat…Multumesc.”


A invata sa citesti incepe cu mult timp inainte ca si copiii sa intre la scoala. Cei care au experiente de alfabetizare stimulatoare inca de la nastere au un avantaj in dezvoltarea vocabularului, intelegerea obiectivelor citirii si dezvolta o constientizare a conceptelor de imprimare si de alfabetizare .

Din cercetarile stiintifice se stie ca cititul este o activitate bazata pe limbaj. Cititul nu se dezvolta in mod natural si, pentru multi copii, decodarea specifica, recunoasterea cuvintelor si a competentelor de intelegere a citirii, trebuie sa fie predate in mod direct si sistematic. De asemenea, prescolarii beneficiaza semnificativ din faptul ca li se citeste.

Dovezi substantiale arata ca multi copii din clasele 1 si a- 2-a vor avea nevoie de instruire explicita pentru a dezvolta constientizarea fonem*-ului necesar, fonetica, abilitati de ortografie si de intelegere a citirii. Dar, pentru acesti copii, acest lucru nu va fi suficient.

(*fonem, conform dexonline.ro – este cea mai mica unitate sonora a limbii, care are functiunea de a diferentia cuvintele intre ele, precum si formele gramaticale ale aceluiasi cuvant)

Pentru copiii care au dificultati de invatare in a citi, fiecare dintre aceste competente fundamentale ar trebui sa fie predate si integrate in formate de citire textuala pentru a asigura un nivel suficient de fluenta, automatism si intelegere.

Parintele este primul si cel mai bun profesor – copiii dezvolta abilitati de limbaj ascultand si imitandu-si parintii. Cu cat parintii vorbesc mai mult cu copiii lor, cu atat mai mare va fi dezvoltarea limbajului lor. Copilul trebuie sa invete literele, combinatiile de litere si modul cum acestea se insiruie pentru a forma cuvintele. Aceasta este ceea ce se numeste decodare.

5 strategii care dezvolta motivatia scolara a copilului tau
Vrei sa ai mai multa rabdare cu copilul? 8 sfaturi rapide sa fii o mama zen

Sa citim copiilor – parintii trebuie sa patreaca timp cu copiii lor pentru a le citi zilnic. Astfel, le crestem interesul pentru carti si pentru citit. Trebuie ca citirea sa fie realizata intr-o maniera care sa duca la entuziasm si curiozitate din partea copilului. De asemenea, pentru o mai buna intelegere parintele trebuie sa vorbeasca despre ceea ce s-a citit.

Daca nu exista probleme de baza (intarzieri de vorbire / limbaj, insuficienta de procesare auditiva si vizuala, inteligenta sub medie etc.), copiii ar trebui sa dezvolte abilitatile de decodare nu mai tarziu de varsta de 6 ani. Dezvoltarea abilitatii de citire incepe prin invatarea literelor alfabetului. Recunoasterea literelor se continua pana cand copilul este pregatit sa treaca la etapa invatarii citirii.

O alta etapa importanta care trebuie achizitionata inainte de citire este constientizarea fonemica. Acest lucru se refera la recunoasterea copilului ca, atunci cand spune sau aude un cuvant, acesta este alcatuit din sunete separate. Studiile recente au aratat ca rimele ii ajuta pe copiii la constientizarea fonemica.

Unii copiii pot avea dificultati specifice de invatare – de exemplu, probleme cu perceperea vizuala si auditiva, cu memoria de lucru si viteza de procesare, intarziere in dezvoltarea limbajului. Daca cititul copilului este sub nivelul clasei se recomanda o discutie cu consilierul educational, pentru a se face o evaluare psiho-educationala si a se determina daca copilul sufera de dificultati de invatare.
Unii copii pot suferi de dislexie – o tulburare ce necesita realizarea unui program cuprinzator de citire, suport si instruire.

“Cum ar fi fost daca…”. Cum sa-ti ajuti copilul sa aiba mai putine regrete cu un atelier de Expresivitatea Vorbirii

Unii copii pot avea un stil de invatare care nu coincide cu metodele de invatare folosite in clasa.

Metoda cea mai buna pentru dislexie si problemele de citire- consta intr-un program multi senzorial (vizual, auditiv, kinestezic, tactil) si intr-un training intensiv bazat pe constientizarea fonemica si fonetica.