De foarte multe ori auzim ca nu este bine sa fii sensibil sau sa te lasi vulnerabil pentru ca atunci sunt sanse mai mari sa suferi. Mai mult, o persoana sensibila este deseori confundata cu o persoana slaba si i se spune „sa nu mai fie asa de sensibila pentru ca oamenii pot profita de asta” sau ca „in viata trebuie sa fii puternic, altfel nu faci fata”.

Primul lucru pe care il vom face in randurile ce urmeaza va fi sa demitizam acest concept de putere corelata cu o lipsa a sensibilitatii. Sa fii sensibil inseamna, conform Dictionarului Explicativ Roman „sa ai capacitate de reacție afectivă; intensitate afectivă; emotivitate, afectivitate”.

Prin urmare, sensibilitatea este ceva ce toata lumea are, este naturala si nu presupune in niciun fel lipsa puterii unei persoane de a face fata incercarilor vietii. Sa ii spui unui copil sa nu mai fie „asa sensibil” este ca si cum i-ai spune sa nu mai fie „asa om”. Sau sanatos mental. O lipsa de sensibilitate sugereaza prezenta patologiei in sfera psihica, asa ca nu este de dorit.

12 tehnici prin care sa pui bazele unei inteligente emotionale solide la copii

6 motive de ce sa cresti inteligenta morala a copilului tau

Oamenii inteleg, de multe ori, ca a fi puternic inseamna a nu plange, a nu suferi prea mult in urma unui eveniment, trecerea rapida peste sentimentele neplacute si tot asa. Insa acest lucru este fals si periculos in acelasi timp.

Sa treci printr-un eveniment dureros sau poate chiar traumatizant presupune sa ai si sa simti o gama variata de emotii negative, iar vindecarea poate dura mai mult sau mai putin, depinzand de la om la om, iar asta este perfect normal.

Un om sanatos este un om puternic. Iar o abordare sanatoasa in astfel de conditii este sa iti simti emotiile si sa te adaptezi in functie de acestea. Emotiile exista in fiecare dintre noi, iar puterea este data de ceea ce alegem sa facem cu ele si nu de cat si cum le simtim.

Un om puternic este omul care isi gestioneaza sanatos trairile si isi acorda timpul necesar pentru a face asta. Iar la final, acesta va fi cel care se va fi vindecat si isi va putea continua viata linistit.

Putem introduce aici variabila Inteligenta Emotionala care explica mai bine cum ar trebui sa functioneze o buna reglare emotionala. Nu putem vorbi despre cum si cat putem controla emotiile si sentimentele, insa exista un control sanatos si un control toxic.

Controlul sanatos este acela in care emotiile si sentimentele sunt acceptate, intelese, traite, iar mai apoi poate interveni restructurarea cognitiva care sa genereze o alta gama de emotii.

Controlul toxic, in schimb, este acela in care o persoana incearca sa evite cu orice pret ceea ce simte si apeleaza la mecanisme de reprimare prin diverse metode (mancat emotional, alcool, droguri, etc). Un om care reprima, fuge si nu isi infrunta emotiile este mai slab decat cel care isi priveste problema in ochi si gaseste o cale de rezolvare.

Revenind la Inteligenta Emotionala, aceasta a reprezentat si inca reprezinta un concept controversat, foarte multi contestandu-i validitatea. Daca faci parte dintre cei care nu cred in existenta unei astfel de inteligente, nu este nicio problema. Edwin A. Locke (2005) a explicat intr-un articol scris de acesta ca Inteligenta Emotionala nu este un concept valid prin prisma faptului ca nu este, per se, o inteligenta. Componentele Inteligentei Emotionale sunt, in viziunea acestuia, mai degraba abilitati pe care oricine le poate deprinde si pe care le poate dezvolta dupa bunul plac.

Asadar, nu este ceva innascut care nu poate suferi modificari decat foarte greu si pe termen lung, precum IQul, ci este ceva dobandit. Edwin Locke explica, totodata, ca nu contesta continutul si eficienta componentelor IE, insa nu considera ca este corecta categorisirea acesteia drept inteligenta.

Dincolo de aceasa explicatie, greu de contraargumentat, studiile facute in ultimii zece ani au aratat ca IE emotionala joaca un rol foarte important in capacitatea unei persoane de a face fata evenimentelor negative chiar si in ceea ce priveste evenimentele traumatice.

8 metode prin care poti creste inteligenta copilului tau

Cum sa dezvolti inteligenta emotionala a copilului prin joaca

Conform lui Daniel Goleman, unul dintre cei care au abordat IE de-a lungul timpului, aceasta se imparte in patru componente si anume: capacitatea de a-ti identifica emotiile, capacitatea de a te regla emotional, capacitatea de empatiza si de a recunoaste emotiile celor din jur si, cea de-a patra, capacitatea de a gestiona in mod sanatos relatiile cu cei din jur.

Dupa o simpla observatie a acestor componente ne putem da seama ca aceste capacitati pot fi dobandite si ca fiecare poate lucra la ele in functie de cum doreste.

Prin urmare, nu exista dovezi conform carora IE emotionala nu ar aduce beneficii si un real ajutor, mai ales cand este inregistrata la nivel inalt, ci doar dovezi stiintific validate ca aceasta aduce o serie de beneficii foarte importante.

Daca iti doresti sa ai un copil puternic si care reuseste sa se adapteze cu bine momentelor dificile este indicat sa incepi sa lucrezi la inteligenta emotionala a acestuia. Indiferent daca o vei numi asa sau nu, beneficiile vor fi pe masura.

Iata, mai jos, 10 carti de inteligenta emotionala pe care ti le recomandam:

inteligenta emotionala