Pana sa devin mama aveam senzatia ca duc o viata incarcata, ca nu am timp sa fac ceea ce mi-am propus, ca stau mult timp la birou, ca nu petrec suficient timp cu familia si prietenii, ca nu am timp de calatorii, de relaxat etc.

Abia dupa ce a aparut cel mic in familie am inceput sa realizez ce inseamna sa dai piept cu situatiile cu adevarat dificile. Mai ales in cazul in care suntem la primul copil, cand nu stim la ce anume sa ne asteptam, cum ar fi bine sa ne comportam, ce trebuie sa facem pentru a ii asigura celui mic confortul zilnic, si, mai presus de toate acestea sa mai avem timp si pentru noi, pentru a ne relaxa si linisti.

Suntem nevoiti sa invatam pe parcurs sa facem fata provocarilor, sa stim cand este cazul sa actionam si cand este momentul sa ne calmam si sa intram in joaca celor mici. De exemplu, conteaza foarte mult si tipul de familie in care am fost crescuti, daca atmosfera a fost una linistita, plina de voie buna, atunci si noi ca parinti vom avea tendinta de a ne manifesta asemanator cu copiii nostri, in situatiile mai dificile ne va fi mai usor sa gasim solutii, sa restabilim calmul.

Copilul e stresat? Reteta din 7 puncte care il va readuce in echilibru
Somatizarea la copii: Bolile ca raspuns la situatiile de stres

In schimb, daca mediul in care am crescut a fost unul mai strict atunci ne va fi mai greu sa facem fata momentelor mai dificile, atunci cand copiii ne supun la incercari este posibil sa nu avem reactiile cele mai potrivite.

In momentul in care constientizam ca ceva din copilaria noastra ne impiedica sa reactionam corect si sa avem sentimente eronate inseamna ca am facut un pas mare si putem sa lucram astfel incat ceea ce ni s-.a intamplat noua sa nu mai transmitem mai departe, sa nu ne mai comportam intr-o maniera neadecvata.

Iata o serie de strategii care ne vor ajuta in momentele mai dificile:

  1. Sa schimbam atentia catre altceva atunci cand ne simtim coplesiti de sentimente negative si cand suntem suparati.
  • Sa schimbam scena momentului tensionat – de exemplu, daca cei mici se cearta, iar acest lucru ne face sa ne simtim ca nu mai putem, ii vom directiona catre o alta activitate, ii vom scoate la o scurta plimbare, le vom instala un loc de joaca realizat din paturi si perne unde se pot destinde dupa bunul plac etc. ; intr-un moment tensionat putem sa ne cautam o preocupare care sa ne linisteasca, de exemplu, sa ascultam muzica ce ne place, sa bem un pahar de apa in liniste, sa plangem daca simtim ca acest lucru ne elibereaza etc.

Educarea copiilor fara tipete
Cele mai bune 7 sfaturi Montessori care sa te ghideze frumos in educatia copilului tau

  • Sa ne concentram pe respiratie – cateva momente sa respiram profund si vom simti cum ne vom relaxa. Putem face acest tip de exercitii dimineata sau ori de cate ori simtim nevoia.
  • Sa avem grija sa facem miscare – fie ca doar ne plimbam, fie ca mergem la sala, important este sa avem activitate fizica regulata, deoarece este demonstrat faptul ca exercitiile ne destreseaza si ne linistesc.
  • Sa ne imbratisam – cat mai mult posibil, pentru ca ne ajuta sa ne calmam reciproc, cei mici vor simti si ei dragostea noastra si se vor linisti si ei, mai ales in momentele mai tensionate.
  1. Sa ne eliberam de emotiile si sentimentele pe care le tot « inmagazinam » in noi pentru a ne descarca si a ne simti mai relaxati:
  • Sa discutam cu alte persoane adulte – atunci cand impartasim cu alte persoane experientele prin care trecem in cresterea copiilor ne vom simti mai linistiti, vom vedea cum stresul se elimina, mai alea cand vedem ca si altii trec prin aceleasi situatii, ajungem sa nu mai acordam asa de mare importanta lucrurilor si sa nu ne mai suparam asa de repede.
  • Sa sunam un prieten/o prietena – sa avem pe cineva aproape, care sa ne asculte si sa ne incurajeze este o solutie pentru situatiile mai dificile.
  • Sa ne manifestam emotiile si sentimentele – de exemplu, atunci cand simtim ca nu mai putem, sa nu ne abtinem din plans, le putem spune copiilor ca, uneori sunt momente cand simtim nevoia sa ne descarcam. Este un lucru bun sa ii invatam si sa le aratam copiilor ca este ok sa se manifeste in acord cu ceea ce simt, sa nu le fie teama sa isi exteriorizeze sentimentele si emotiile.
  • Sa ne amintim momente frumoase din trecut – atunci cand ne simtim coplesiti sa ne luam cateva minute si sa retraim o vacanta in care ne-am simtit relaxati, sa ne amintim momente in care radeam si glumeam cu prietenii etc.

„Mama, imi doresc sa te vad fericita!” Suferinta noastra vazuta prin ochii copilului
Alimente care favorizeaza concentrarea copiilor

  1. Sa avem grija sa indepartam stresul, sa nu il lasam sa se acumuleze si sa avem reactii neadevcate apoi:
  • Sa ne acordam pauze – cateva momente in care sa facem ceva pentru noi sunt o solutie minunata de indepartare a stresulu.
  • Sa nu ezitam sa cerem ajutorul atunci cand simtim ca nu mai putem.
  • Sa acordam timp individual pentru fiecare copil – atunci cand avem in grija mai multi copii este foarte important sa ne concentram atentia catre fiecare copil in parte, astfel vom evita situatiile in care se vor plange ca nu le acordam atentia noastra in mod egal.
  • Sa ne organizam si sa ne planificam tot ceea ce avem de indeplinit in fiecare zi.
  • Sa incercam sa delegam din activitatile care nu sunt foarte importante, dar care noua ne consuma din energie si timp.

Oricare ar fi strategiile pe care le adoptam important este ca la finalul zilei toti membrii familiei sa se simta iubiti, sa simta ca au realizat ceva pentru ei, ca au trait momente de relaxare, ca se pot baza pe ceilalti si ca, oricat de greu ar fi cateodata au mijloacele necesare de a depasi de fiecare data situatiile mai dificile.