Echilibrul sau plinatatea mintii traduc cel mai bine conceptul de mindfulness. Peste Ocean, programele de mindfulness pentru copii, organizate la scoala, sunt cunoscute.

Pentru Romania mindfulness este inca o noutate. Dezvoltata de Jon Kabat-Zinn, tehnica mindfulness-ului te invata cum sa castigi control asupra mintii si a emotiilor. Iar copiii invata prin aceste meditatii usoare cum sa-si calmeze corpul si mintea cu ajutorul respiratiei: fie ca sunt nervosi, suparati ori obositi.

Daca vrei sa stii ce este mindfulness-ul si de ce ar trebui sa-l inveti si pe copil, acest articol si recomandarile de carti de la final speram sa-ti fie de ajutor.

Ce parinte nu si-ar dori ca sa primeasca din partea copilului o cerere sau o rugaminte formulata in cuvinte, in loc de o criza de plans si de nervi?

Crizele de plans la copii, acele tantrums, sunt provocate de faptul ca cel mic inca nu stie cum sa-si gestioneze emotiile si cum sa le exprime. Episoadele debuteaza pe la varsta de doi ani si se diminueaza in jurul varstei de 4 ani. Insa, chiar daca dispar, nu inseamna ca el a invatat sa-si gestioneze emotiile perfect. Nici noi, ca adulti, nu reusim acest lucru.

Astfel ca, atunci cand copilul creste sprijinul parintilor in gestionarea si intelegerea emotiilor, a gandurilor si a sentimentelor trebuie sa fie chiar mai puternic. Tehnica mindfulness pentru copii poate fi o solutie. Avantajul este ca, odata deprinsa, tehnica mindfulness ii va fi de ajutor toata viata.

In cartea “Raising Happiness”, doctorul Christine Carter aminteste, la un moment dat, despre un studiu legat despre efectele a ceea ce americanii numesc: “mindful parenting”. Iar rezultatele acelui studiu au aratat ca parintii care practicau tehnica mindfulness se bucurau mult mai mult de relatia cu copilul si de parenting, in general.

Insa, si mai importanta a fost concluzia referitoare la copii. Chiar daca parintii nu ii invatasera efectiv tehnica mindfulness, doar din exemplul pe care-l ofereau, copiii lor erau mult mai comunicativi, mai calmi, se purtau mai frumos si erau mai putin agresivi

La ce varsta poti sa-l inveti pe copil tehnica mindfulness?

Inainte sa-l inveti concret, incepe sa practici tu mindfulness. Vei vedea ca schimbarea ta se va vedea si asupra lui. Varsta indicata este de la 9-10 ani.

Atunci cand ai decis sa-l inveti pe copil mindfulness, alege o activitate care stii ca va rezona cu el. Ideea este sa-l faci sa fie atent, sa se linisteasca, dar intr-un mod care sa aiba sens pentru el.

Tehnicile mindfulness, bazate pe invataturile budiste, ii invata pe copii meditatie. Insa, nu vorbim despre meditatia clasica, pentru ca aceasta este foarte dificila pentru copii. Avantajul tehnicii mindfulness este ca o poti aplica in cotidianul tau, asupra oricarui lucru.

Poti aplica tehnica stafidei (aluna sau un alt fruct). Aceasta este unul dintre primii pasi pe care ii face si un adult care se initiaza in mindfulness.

1. Copilul sa stea confortabil in scaun.

2. Pune-i in mana o stafida.

3. Spune-i sa se uite atent la ea, sa o examineze.

4.  Roaga-l sa-ti spuna ce vede: textura, culoarea, marimea, daca este moale sau tare.

5. Acum, copilul sa apropie stafida de nas. Cum miroase?

6. Mai uitati-va inca odata la ea: cum pare in mana? Este mica sau mare? Pare sa fie usor sa mancat sau greu?

7. Spune-i copilului sa puna stafida in gura, dar sa nu o manance inca.

8. Ce textura are? Este moale sau tare?

9. Spune-i sa o mestece de 3 ori, dupa care sa se opreasca.

10. Roaga-l sa-ti descrie aroma stafidei.

11. Roaga-l sa fie constient de ceea ce simte atunci cand mananca stafida.

12. Spune-i sa mai stea putin linistit, sa respire usor.

 

Dar ce faci daca ai un copil mofturos la mancare si stii ca acest exercitiu nu i se potriveste? 

Daca ai un copil vizual, atunci te-ar ajuta urmatorul exercitiu: un glob de sticla cu zapada inauntru. Sau, mai bine, poti face chiar tu unul, intr-un borcan cu filet, apa distilata, glicerina si mult sclipici.

Iata cum decurge acest exercitiu de meditatie pentru copii:

Cu globul de zapada langa voi, roaga-l pe copil sa-si aminteasca un moment in care a fost foarte suparat.

Intreaba-l cum se simtea atunci si ce-i venea sa faca (in cazul in care nu s-a exteriorizat).

Roaga-l sa agite globul cu zapada sau cu sclipici.

Lasa-l sa observe si spune-i ca, atunci cand este suparat, asa arata mintea si inima lui, la fel de agiatate.

Dar el poate calma acele ganduri nervoase si corpul agitat.

Spune-i sa inspire si sa expire, sa fie cat mai constient de acest exercitiu de respiratie, in timp ce se uita cum fulgii sau sclipiciul se linistesc.

Continuati acest exercitiu pana cand tot sclipiciul se depune.

Spune-i copilului ca este normal sa se simta uneori suparat sau nervos. Insa, ceea ce este important ramane modul in care raspundem la suparare.

Astfel ca, atunci cand va mai fi suparat, sa respire usor si sa se gandeasca la globul sau de zapada. Astfel, in loc sa mai loveasca pe cineva, ori sale adreseze cuvinte urate, el se va linisti mai repede si va putea comunica pentru a spune ce anume l-a deranjat.

Mindfulness pentru copii. Cum sa mai inveti un copil mic sa mediteze

Meditatia si controlul respiratiei pot fi invatate de un copil mai mare. Insa, un copil mai mic nu este la fel de constient. Astfel ca are nevoie de putin ajutor. Iata o idee: roaga-l sa se aseze pe spate si pune-i o jucarie de plus pe burtica. Jocul va fi sa ridice si sa lase in jos jucaria, respirand.

Poti sa-l mai inveti pe copilul mic cu ajutorul unei flori si a unei solutii de facut baloane de sapun: inspiram mirosul florii, iar expiratia puternica va face baloane.

Nu forta copilul!

Scopul mindfulness-ului este sa ajungi intr-un echilibru cu mintea si emotiile, cu scopul de a fi mai calm. Mindfulness nu poate fi o pedeapsa si nu ii poti impune copilului exercitiile, daca acesta nu le vrea.

Cu totii ne dorim de la copiii nostri sa ne dea atentie, sa ne asculte, sa ne ceara frumos, sa inteleaga atunci cand sunt refuzati, sa nu aiba crize de nervi (tantrums). Si putem incerca, usor, cu ajutorul tehnicilor de mindfulness sa-l invatam pe copil cum sa-si obtina singur linistea si sa-si recastige echilibrul. Dar nu toti copiii sunt dispusi sa faca astfel de exercitii.

Recomandarea este sa nu insisti si sa mai lasi o perioada pana cand vei incerca din nou. Invata tu inainte si descopera care sunt metodele pe care le ai la dispozitie si apoi, in functie de personalitatea copilului tau, alege acele exercitii care-i vor starni interesul si-l vor face cooperant.

 

Iata si doua carti ce te-ar putea ajuta:
Click pe poza sau pe titlu pentru mai multe detalii

mindfulness pe intelesul tuturorMindfulness pe intelesul tuturor,
de Bhante Henepola Gunaratana
mindfulness pentru parintiMindfulness pentru parinti,
de Jon Kabat-Zinn

CITESTE SI:

Mindfulness pentru copii: 4 exercitii de meditatie pentru copii mai calmi si mai putin impulsivi

Cat de usor este sa faci exercitii de meditatie pentru copii, atunci cand habar nu ai despre ce este mindfulness-ul sau meditatia. Zilele trecute am avut ocazia sa merg alaturi de alti jurnalisti si bloggeri romani la Bordeaux, ocazie cu care am descoperit un oras super, pe care vi-l recomand cu toata increderea. Ca sa nu mai vorbim, ca se afla la doar doua ore de paradisul ce poarta numele de

Esti un parinte ocupat? 5 momente din zi cand poti sa practici mindfulness

Esti un parinte ocupat? 5 momente din zi cand poti sa practici mindfulness

Multi parinti sunt nevoiti sa lucreze foarte mult in ziua de astazi pentru a-si intretine familiile si pentru a putea sa le ofere copiilor lor o viata mai buna decat au avut-o ei. Din pacate, un efort mai mare la job este, de cele mai multe ori, echivalent cu un grad sporit de stres, fapt ce afecteaza relatiile cu partenerul si cu copiii. Cu alte cuvinte, incercand sa asigure un trai

Ce sa il inveti pe copil despre atasamentul fata de obiective

Ce sa il inveti pe copil despre atasamentul fata de obiective

Unul dintre motivele pentru care unii oameni reusesc sa aiba succes in ceea ce isi propun este un atasament sanatos fata de obiective. Ceea ce inseamna acest lucru va fi dezbatut mai pe larg in acest articol. Atunci cand o persoana isi propune sa atinga anumite obiective apare, de regula, un atasament fata de acestea. Nu mai este cazul sa explicam de ce, mai ales ca toti avem experienta macar

A doua editie a Festivalului Familiei Zurlandia s-a incheiat

A doua editie a Festivalului Familiei Zurlandia s-a incheiat

A doua editie a Festivalului Familiei Zurlandia, desfasurat pe Domeniul Stirbey, s-a incheiat, iar Zurlandia isi ia la revedere pana anul viitor de la cei care i-au trecut pragul. Momentul care a marcat festivalul a fost intrarea in Cartea Recordurilor. Astfel, pe 16 iunie 2018, in Romania, s-a inregistrat cel mai mare numar de copii si parinti care executa, sincron, aceleasi miscari. Pe pajistea din Zurlandia, reprezentantii Guinness World Records au vazut cu ochii lor ca

7 greseli ale parintilor cu copii obraznici, furiosi, ori sfidatori. Evita sa fii unul dintre ei!

7 greseli ale parintilor cu copii obraznici, furiosi, ori sfidatori. Evita sa fii unul dintre ei!

Cand copilul este furios, ori te ignora, simti ca nu mai ai putere in fata lui, ca nu mai stii ce sa faci, ca toate eforturile tale de a-l educa, de a-l “indrepta” nu dau rezultate. In timp ce copilul, in special cel mic, inca nu are abilitatea de a-si gestiona emotiile puternice, tu poti face asta. Tocmai de aceea, tine minte ca o pedeapsa nu va indrepta nicioadata comportamentul

Cum sa te conectezi realmente cu copilul in ziua de astazi [VIDEO]

Cum sa te conectezi realmente cu copilul in ziua de astazi [VIDEO]

De cele mai multe ori, parintii incep sa constientizeze ca relatia cu copilul lor sufera atunci cand cel mic are un comportament inadecvat, sau, mai pe limbajul cunoscut, este obraznic: In timp ce spala vasele, mama ii spune baietelului sa nu umble la aragaz si cel mic, de parca nu ar auzi, insista sa apese toate butoanele si sa invarta tot ce poate invarti. In timp ce traverseaza strada, copilul

Cum functioneaza convingerile cele mai profunde?

Cum functioneaza convingerile cele mai profunde?

Unul dintre lucrurile care pe foarte multi oameni ii opresc din a fi fericiti este un set de credinte limitative despre sine si despre lume. Mai concret, sunt acele ganduri, idei fixe care ajung sa se simta “ca un dat” si pe care le simtim extrem de profund si extrem de adevarate. Nu foarte multi sunt si constienti de ele, insa asta nu ii impiedica sa sufere din cauza lor. Invata-l

O privire in trecut, la crizele de tantrum ale copilului. O speranta pentru parinti cu copii mici | FOTO

O privire in trecut, la crizele de tantrum ale copilului. O speranta pentru parinti cu copii mici | FOTO

Imi povestea zilele trecute o prietena ca baitelul ei de doi ani si jumatate a avut ultima criza de plans din caza faptului ca a inchis ea usa la sufragerie si nu l-a intrebat pe el daca doreste. Apoi, mi-a mai spus ca orice poate declansa o criza de plans isterica. M-a intrebat despre L. (acum 5 ani si jumatate) si, fara sa-mi dau seama, am mintit cand i-am spus

Aboneaza-te GRATUIT

si primesti articole exclusive, solutii eficiente si reduceri la toate cursurile si produsele noastre!

Nu iti trimitem SPAM-uri si avem mare grija de adresa ta. Te poti dezabona oricand. Powered by ConvertKit