Alimentatia este unul dintre cele mai importante aspecte atunci cand vine vorba de ingrijirea copilului si de starea sa generala de bine. Un copil hranit cu mancare sanatoasa este mai sanatos, mai plin de energie, mai optimist si a fost demonstrat ca are o calitate a vietii superioara.

Un lucru care scapa, insa, din vedere multor parinti este modul in care este organizat programul alimentar. Desi, la o prima vedere, nu pare atat de important comparativ cu ceea ce contine mancarea cu care iti hranesti copilul, este de o importanta majora. Sunt multe greseli pe care le parintii le fac fara sa isi dea seama, iar alimentatia copiilor are de suferit.

Pentru unii parinti mesele arata in felul urmator: ei gatesc, copilul refuza. Parintii incep sa ii roage pe copii sa manance, sa ii mituiasca sau sa ii ameninte si eventual, fortati, copiii se ating de mancare.

Când copilul nu mănâncă. Cele mai frecvente greșeli ale părinților

Copil incapatanat? Cum supravietuiesti etapei lui “NU”: “Nu vreau sa merg!”, “Nu vreau asta!”, “Nu mananc”, “Nu vreau bluza”, “Nu dorm”

Pentru a evita situatiile neplacute in care nu reusesti sa il convingi pe copil sa manance din mancarea sanatoasa pe care ai pregatit-o pentru el, este necesar sa gandesti programul alimentar ca pe un sistem al intregii familii.

Iata care sunt 6 lucruri pe care trebuie sa le stiti tu si copilul tau despre programul alimentar:

1. Fiecare este responsabil pentru ceea ce mananca

Acest lucru este important de inteles pentru copilul tau in mod special, iar pentru tine, ca parinte, este necesar sa intelegi ca nu este nevoie sa te rogi de copilul tau sa manance. Atunci cand unui copil ii este foame, spune. Daca refuza sa manance in acel moment, respecta asta si intreaba-l care este problema. Daca nu ii este foame si nu doreste sa manance, nu te ruga de el sa manance fortat.

Mancatul fortat poate conduce la diverse tulburari fizice si psihice pe termen lung care se vor manifesta mai ales in perioada de adolescenta si la varsta adulta.

2. Fiecare alege ce mananca

Pentru a evita momentele in care copilul refuza categoric mancarea si nu puteti sari peste acea masa, este recomandat sa ii oferi mai multe variante din care poate alege. Atunci cand copilului  i se impune un singur fel de mancare, sansele sunt foarte mari sa refuze sa manance, insa daca ii dai de ales din mai multe variante, sansele sa manance sunt mai mari, fix pentru ca a fost decizia lui.

3. Respectati preferintele fiecarui membru al familiei

Dupa cum stim ca gusturile nu se discuta, este important ca preferintele alimentare ale fiecarui membru sa fie respectate si servite la masa, indiferent care sunt acestea. Ce poti sa faci tu este sa cauti preferinta comuna tuturor si, atunci cand gatiti, sa fie prezent macar un tip de mancare care place tuturor membrilor familiei, mai ales copilului.

Copilul refuza sa manance? Iata o solutie sigura ca sa-l faci sa guste mancarea

Cum sa convingi un copil mofturos sa manance. 7 recomandari utile

4. Faceti un meniu diversificat

Aici este important pentru copil sa inteleaga ca, desi ii place un fel de mancare foarte mult, nu inseamna ca trebuie mancat la fiecare masa. Pentru tine, ca parinte, poate fi utila metoda rotatiei, prin care iti setezi ca o mancare sa fie gatita o data pe saptamana si in rest variezi si eviti ca doua zile la rand sa ai acelasi meniu.

5. Gustarile preferate nu sunt pentru fiecare zi

In acest caz, copiii trebuie sa inteleaga ca nu in fiecare zi vor gasi in meniu mancarurile pe care le iubesc cel mai mult, iar pentru parinti este important de inteles ca de ei depinde daca cei mici se vor obisnui cu mancarea preferata in fiecare zi sau nu.

6. Faceti cu randul la mancarea preferata

Acest lucru este in responsabilitatea parintelui, mai ales cand exista mai mult de un copil in familie. Acestia trebuie sa invete sa respecte faptul ca fiecare are drepturi egale si ca, daca intr-o seara s-a gatit mancarea preferata a unuia dintre ei, urmatoarea seara se va gati mancarea preferata a altuia dintre fratii si surorile lui.

Programul alimentar este esential pentru o viata sanatoasa a intregii familii si la fel de important este sa mancati impreuna ori de cate ori aveti ocazia.

 

Sursa foto: www.unsplash.com