Astazi, dupa cativa ani de lucru cu mine in sedinte individuale, in cursuri de vindecare emotionala si in mai multe formari profesionale, stau linistita in fata laptopului cu o cana de ceai langa mine, caci sunt impacata cu emotiile mele. Chiar daca simt furie sau tristete, nu mai incerc sa le reprim si nici sa le dau o importanta colosala.

Dar, nu a fost dintotdeauna asa. Am crescut, poate la fel ca tine, intr-un mediu in care exprimarea emotiilor era permisa doar foarte putin sau nu era permisa deloc. Frazele auzite in copilarie imi suna si acum in urechi: „Nu mai plange ca nu te doare asa tare. Iti trece pana te-oi marita” sau „Dupa ras vine plans.”

Copilul care eram am invatat ca nu e bine sa-ti exprimi suferinta si tristetea si ca nu e bine sa-ti exprimi nici bucuria. Si asta am invatat multi dintre noi in copilarie si, fara sa stim cum e mai bine, de multe ori, fara sa ne dam seama, le transmitem copiilor nostri exact ce am primit si noi de la parinti. Ceea ce te asigur din start ca este cat se poate de firesc, pentru ca sunt convinsa ca, daca ai sti exact ce sa faci ca sa-i asiguri copilului tau/copiilor tai o sanatate emotionala si o inteligenta emotionala mai bune, nu am nici cea mai mica indoiala ca ai face acel lucru.

Copilul ca o oglinda. Legatura dintre neincrederea in sine a parintelui si nefericirea copilului

Din secretele unei mame cu multi copii: 7 trucuri cum sa-ti pastrezi rabdarea in situatii limita

Duminica, am fost spectator la editia din acest an a unui spectacol gratuit la care anul trecut am fost si eu pe scena. La finalul unuia dintre cursurile pe care le-am urmat cu trainerul, coach-ul si terapeutul Gratian Sonu, unul dintre cei mai dragi mentori ai mei, oamenii obisnuiti isi integreaza emotiile, isi depasesc blocajele si isi descatuseaza creativitatea cantand, dansand, jucand in piese de teatru sau in alte momente artistice pe scena, in fata unui public de peste 600 de persoane.

Pentru ca am urmat si eu cursul si, pentru ca, anul trecut pe vremea asta, am dansat si eu pe scena, eu STIU ca se poate. Nu am niciun dubiu ca fiecare persoana isi poate descatusa creativitatea si poate fi mai fericita.

Exista, insa, o conditie de baza pentru a porni pe acest drum, caci aceste lucruri nu sunt posibile atunci cand emotiile sunt blocate.

Duminica, pe scena, pe parcursul spectacolului, Gratian Sonu a explicat intr-un mod simplu care este mecanismul prin care oamenii se blocheaza, dar si cum se pot debloca. Si abia astept sa impartasesc aceasta informatie cu tine!

 

Cele 3 emotii care ii blocheaza pe oameni

 

Potrivit lui Gratian Sonu, care este expert in dezvoltarea inteligentei emotionale, cele 3 emotii blocante sunt: teama, furia si tristetea. De regula, oamenii simt una singura dintre aceste emotii, sau poate doua. Este suficient pentru a se simti in blocaj. Si, spune Gratian, atunci cand majoritatea oamenilor vin la el cu dorinta de a-i invata sa-si gestioneze emotiile, vor de fapt sa-si reprime acea unica emotie pe care o simt, fie ca este teama, furia sau tristetea.

Insa, ceea ce le scapa din vedere multor persoane este faptul ca, atunci cand pui capac peste o emotie, pui capac, de fapt, peste intreaga paleta emotionala. Si atunci persoana care face eforturi sa-si tina furia sub control sau sa-si reprime teama observa ca nu poate simti nici bucurie, nici entuziasm, nici fericire.

Cum sa-l ajuti pe copil sa-si exprime emotiile

Copilul nu vrea sa citeasca? 8 sugestii cum sa-l faci sa puna mana pe carte

Solutia despre care vorbeste Gratian este urmatoarea: „Da-ti voie sa simti acea unica emotie pe care vrei s-o reprimi si apoi vor veni la tine si surorile ei, celelalte emotii”.

Si, daca tu, personal, te afli intr-o situatie in care incerci sa fugi de o anumita emotie a ta, de teama de a nu suferi, poate ca te-ar ajuta sa stii ca teama de suferinta este mai fioroasa si mai greu de dus decat suferinta insasi. Si, stiind asta acum, chiar iti poti indrepta atentia in interior, catre acea emotie de care iti este teama si de care vrei sa scapi. Si, pe masura ce te apropii de ea, poti observa ca, in ciuda aparentelor, ea are o intentie buna pentru tine, vrea sa iti aduca ceva sau sa te protejeze de ceva. Dintotdeauna te-a protejat sau te-a ajutat intr-un fel, insa nu puteai sa vezi asta. Acum, pentru ca te-ai intalnit cu ea, ii poti spune „Bun venit!” si vei simti care este mesajul ei pozitiv.

Odata ce nu mai esti in conflict cu aceasta emotie a ta, ea poate deveni aliatul tau care sa simti realmente ca te ajuta atunci cand ai nevoie.

Am trecut prin acest proces ca sa stii exact ce se intampla, pentru ca nu iti poti ghida copilul intr-o calatorie emotionala de care tie insati iti este teama si pe care nu ai facut-o.

Top 10 sfaturi de storytelling pentru parinti. Cum sa spui o poveste de noapte buna ca la carte

Micul artist plin de imaginație. Metoda Montessori de a-l împrieteni pe copil cu arta

Cum sa-l ajuti pe copilul tau sa-si depaseasca emotiile blocante

 

Nici ca adult, si chiar stiind toate aceste lucruri, nu este inotdeauna usor sa ne recunoastem emotiile, sa le privim in fata, sa incetam sa ne mai luptam cu ele si sa le acceptam. Si, la prima vedere, am putea crede ca in cazul unui copil este si mai greu.

In realitate, insa, copiii sunt in perioada in care abia invata aceste lucruri. Si, asa cum noi am invatat in copilarie sa ne reprimam emotiile si sa fugim de ele, crezand ca sunt ceva rau sau ceva ce ne provoaca suferinta, noi avem acum ocazia sa ne invatam copiii sa-si trateze emotiile intr-un mod diferit decat am stiut noi sa le tratam.

Poate chiar ai observat la copil cum, atunci cand simte o emotie precum furia, teama sau tristetea, este foarte greu sa-l linistesti. Si nici macar nu este nevoie sa-l linistesti.

Ce fac cei mai multi dintre parinti atunci cand copilul lor simte o emotie negativa puternica? Iata cateva din reactiile multor parinti:

  • Incearca sa-i distraga atentia catre altceva („Hai sa-ti cumpar o jucarie.”)
  • Diminueaza importanta emotiei („Lasa ca nu doare chiar atat de tare.”)
  • Ii transmit copilului ca ceea ce simte este gresit („Nu merita / nu ar trebui sa suferi din cauza asta.”)
  • Aduc argumente logice care sa contrazica emotia („Tu ai facut aceasta alegere si nu ar trebui sa suferi acum.”)
  • Ii induc sentimentul de vinovatie („Un baiat nu ar trebui sa planga.”)
  • Il ameninta fortandu-l sa-si reprime emotia („Daca nu incetezi sa plangi, iti dau o palma ca sa ai un motiv sa plangi.”)
  • Il pedepsesc („Te-ai purtat urat, ai tipat, acum treci la colt.”)

 

Insa niciuna dintre actiunile de mai sus nu functioneaza si nici nu il va ajuta pe copil pe viitor. In toate exemplele de mai sus, parintele il invata pe copil fie sa fuga de emotia negativa, sa o ignore, fie sa o reprime. Pe termen lung, emotiile negative reprimate pot duce la tulburari grave si chiar la boli prin somatizare.

Cum sa-ti educi copilul cu calm si rabdare. 36 de idei care sa te ajute acum

Cum sa vorbesti cu un copil furios: 17 fraze de care copilul are mare nevoie sa i le spui

Nu insist prea mult pe ce nu facem bine, pentru ca si asa multi specialisti pun prea multa vinovatie pe umerii parintilor, care am toata convingerea ca fac cel mai bun lucru pe care stiu sa-l faca spre binele copiilor lor.

Hai sa vedem ce putem face ca parinti pentru a-i invata pe copii sa-si gestioneze emotiile intr-un mod constructiv. Pentru aceasta, poti incepe prin a-ti schimba abordarea in momentele in care copilul simte o emotie negativa puternica precum furia sau teama:

1. Arata-i empatie.

Fii alaturi de el fara sa-i dai solutii si fara sa incerci sa fugi si tu de acea emotie. Reflecta-i in cuvinte ceea ce simti ca simte: „Esti foarte furios acum, pentru ca….” si completeaza cu motivul supararii copilului. Si da-i putin timp. Chiar ii poti spune ca este in regula sa simte ceea ce simte (furia este o emotie grea pentru oricine si imagineaza-ti ce se intampla cand peste furie se suprapune si vinovatia) si ca esti alaturi de el cat timp are nevoie.

 

2. Discuta despre cele intamplate

Ajuta-l pe copil sa vorbeasca despre experienta lui. Uneori, doar vorbind despre o situatie, incepem sa o intelegem mai bine si sa o privim dintr-un alt unghi. Daca observi ca cel mic revine din nou si din nou asupra unei anumite experiente, inseamna ca e ceva ce nu a depasit sau nu a integrat si e cazul sa acorzi mai multa atentie respectivei experiente.

Te simti stoarsa de energie? Elimina aceste 11 cauze ca sa ai o viata implinita

Somatizarea la copii: 5 emotii negative care provoaca boli fizice

3. Foloseste metaforele

Creeaza momente in care, cu ajutorul metaforelor, ii transmiti copilului anumite mesaje: fie il ajuti sa treaca situatia stresanta vazand-o in ansamblu, fie ii arati ca exista mai multe solutii la o situatie pe care el o simte drept blocanta, fie il stimulezi sa-si gaseasca propria solutie. Metaforele pot fi orice fel de jocuri (cu masinute, cu papusi, cu piese Lego, teatru de papusi, cu pietricele, scoici, frunze, castane etc.) sau povesti pe care i le poti spune copilului tau.

 

4. Vorbeste si tu despre emotiile tale

Nu incerca sa te ascunzi de copil atunci cand te simti trista, furioasa sau cand iti e teama de ceva, ci numeste emotia. Vei observa ca, atunci cand numesti emotia si iti asumi faptul ca o simti, parca in secunda imediat urmatoare emotia isi pierde din intensitate. Transmite-i copilului ca, indiferent ce simti, intotdeauna exista solutii ca sa imbunatatesti lucrurile.

In ceea ce priveste frica, poate cea mai blocanta dintre emotii, am descoperit anul trecut un lucru fascinant: pentru a face lucruri nu e nevoie sa-ti depasesti frica, asa cum auzim spunandu-se peste tot. Nici pe departe. Oamenii care au realizat lucruri marete au avut si ei frici, si totusi le-au facut. Pentru a face lucruri este suficient sa iti accepti frica, sa iti recunosti tie insati ca iti este teama. Si apoi, sa-ti iei teama de mana si sa faci ceea ce iti doresti sa faci, fara sa mai amani, fara sa mai fugi de tine si fara sa te mai ascunzi de ceilalti.

Sa ne conectam prin joc. 9 activitati pentru copiii de 3-5 ani

Recunostinta la copii: 8 cele mai usoare moduri sa-ti inveti copilul sa fie recunoscator

5. Da-ti voie sa-ti traiesti propriile emotii

Pe masura ce iti vei recunoaste si numi emotiile, vei incepe sa le traiesti, chiar daca asta inseamna poate sa plangi uneori, poate sa ridici vocea. Dar asta inseamna, in egala masura, sa incepi sa simti si bucurie, si fericire, si entuziasm. Iar nimic nu reprezinta pentru un copil o inspiratie mai puternica decat fericirea si bucuria propriilor parinti. Merita efortul, te asigur!

 

Aceste schimbari de atitudine vor transforma modul in care privesti tu emotiile tale, modul in care copilul invata sa-si gestioneze propriile sale emotii si relatia dintre tine si copil.

 

Sursa foto: Pixabay

 


Primeste pe e-mail, o data pe saptamana, un articol exclusiv de parenting

Un mesaj de confirmare s-a trimis in Inbox. Daca esti pe Gmail, verifica si SPAM-ul