Tot mai multi parinti romani sunt interesati de sistemele de educatie alternative Montessori si Waldorf. Totusi, privite separat, fiecare dintre aceste sisteme pare ca vine cu multe avantaje, motiv pentru care parintilor le este greu sa faca diferenta dintre cele doua si sa-l aleaga pe cel potrivit.

Va prezentam astazi un articol scris de Lisa Nolan, educatoare Montessori pentru varsta de 3-6 si 6-9 ani, cu o experienta in domeniu de peste 20 de ani, initiatoarea site-ului cu informatii interesante pe tema educatiei Montessori montessorionabudgetinc.com. In acest articol, Lisa Nolan puncteaza anumite diferente dintre cele doua sisteme de educatie si spune caror copii le este mai potrivit sistemul Waldorf decat Montessori.

Pedagogia Waldorf te ajuta sa cresti un copil liber si fericit. 33 de idei de activitati pentru acasa

30 de activitati Montessori pentru copii

Redam mai jos articolul scris de Lisa Nolan, care poate fi citit in original AICI:

„In calitate de educatoare Montessori pentru varsta de 3-6 ani si 6-9 ani, am mult respect pentru educatia Waldorf, in ciuda faptului ca m-am indragostit de Montessori la o varsta frageda (23 de ani). Si ca educator Montessori, l-am recomandat unor copii (de regula, doi copii pe an), care au absolvit grupa noastra de 3-6 ani, pentru ca am considerat ca era o alegere mai buna pentru acei copii. Interesele lor, sau mai bine zis pasiunile lor, nu erau materialele Montessori si, cu siguranta, nu materiile academice precum fonetica si matematica simpla, dar in schimb lor le placea arta, artizanatul, activitatile de viata practica, cele in aer liber si botanica.

Unul dintre lucrurile care imi plac la Waldorf este sensibilitatea pentru dezvoltarea copilului ca un tot intreg: minte, trup si spirit. De asemenea, exista un foarte mare accent pe motricitatea fina (activitati precum tesutul, tricotatul, brodatul), natura, gatitul, jocul, artele si artizanatul, jocurile pentru motricitatea grosiera, povestile, poeziile, cantecele, gandirea critica si literatura.

Vorbind despre motricitatea grosiera, copiii beneficiaza de fapt de pe urma accentului care se pune pe activitatile de miscare, care ajuta la dezvoltarea emisferelor stanga si dreapta ale creierului, imbunatatind astfel abilitatile de citire si scriere in perioada varstei de 5-9 ani.

Ce pot sa spun despre dezvoltarea copilului in perioada copilariei este ca nu toti specialistii sunt de acord ca micutii in varsta de 4, 5 si 6 ani ar trebui sa aiba activitati academica, si ca dezvoltarea emisferelor dreapta si stanga ale creierului nu s-a incheiat, de fapt, la unii copii, in special la baieti, acest proces se incheie mai tarziu comparativ cu fetititele. Si Waldorf ia acest lucru in serios: lectura academica incepe la varsta de 8 ani.

In sistemul Montessori, exista o perioada sensibila pentru citire la varsta de 5 ani (si o perioada sensibila pentru scris la varsta de 4 ani si jumatate). Dar mai exista si o alta perioadă sensibila pentru citire la varsta de 8 ani. Si Waldorf asteapta pana la a doua perioada sensibila de la 8 ani pentru a incepe sa le predea copiilor cum sa citeasca. Pana la aceasta varsta, accentul in domeniul limbajului in sistemul Waldorf este pus pe cuvantul rostit prin povestiri, poezii, cantece, și versuri.

Daca sunteti de parare ca micutului dumneavoastra i-ar fi mai bine (si ar fi mai fericit) intr-un mediu in stil Waldorf, cu accent pe arte, mestesuguri, gatit, activitati pentru motricitatea fina si grosiera, cantece, povesti si cu un accent mult mai redus pe activitatile academice pana mai tarziu, atunci sistemul Waldorf ar putea fi cea mai buna alegere.”

20 de sfaturi de la Maria Montessori pe care trebuie sa le stie toti parintii

Cum personalitatea parintilor il formeaza pe copil. 4 modele de educatie si efectele pe termen lung