Acest articol este un Guest Post.

 

In primele saptamani de viata, bebelusii adorm si mentin somnul fara sa aiba nevoie de mult ajutor extern. Pe masura ce structurile cerebrale incep sa se maturizeze, abilitatea de adormire si intreg tiparul de somn trec printr-o multitudine de transformari. Acesta este si momentul in care multi parinti sunt surprinsi ca obiceiurile de somn sanatoase si adormirea celor mici nu se mai deruleaza fara efort.

Pe langa dragoste, afectiune si grija, este esential ca parintii sa inteleaga ca educarea si stabilirea unei igiene de somn sanatoase este la fel de importanta pentru dezvoltarea armonioasa a copiilor lor.

Principiul conform caruia bebelusul „trebuie” sa se adapteze la programul parintilor poate produce in primul an de viata o serie de provocari si mai ales oboseala cronica a celor mici. In calitate de Consultant in Somnul Copiilor, observ foarte multi copii care ajung sa fie obositi cronic, care nu se mai alimenteaza santatos si sunt de la o zi la alta din ce in ce mai irascibili.

Oferiti bebelusului vostru sansa la un somn odihnitor, cu cat mai multe somnuri acasa, cu o durata adaptata varstei. Va veni repede si momentul in care veti putea pleca impreuna peste tot. Sanatatea, imunitatea si maniera in care bebelusii se dezvolta sunt direct influentate de calitatea somnului acestora.

Dezvoltarea emotionala si sociala este influentata de durata si calitatea somnului. Copiii care, la varsta de 18 luni, au o durata de 10 ore de somn pe zi si 3 sau mai multe treziri pe noapte sunt predispusi la provocari emotionale si comportamentale ce se pot observa in jurul varstei de 5 ani.

Cercetari extinse arata ca, daca la varsta de 2-3 ani copiii au probleme in a adormi si a mentine somnul pe toata durata noptii, acestia vor avea probleme in a internaliza si externaliza emotiile. Abilitatea de autoreglare emotionala joaca un rol important in capacitatea celor mici de a face fata emotiilor diferite cu care intra in contact, precum si maniera in care acestia reusesc sa se refaca dupa expunerea la emotii negative.

 

Somnul de zi este la fel de important ca somnul de noapte

Bebelusii care au parte de un program de somn adaptat varstei vor petrece mult mai mult timp intr-o stare de alerta linistita si vor beneficia de abilitatea de a invata mai repede.

Atunci cand au un somn sanatos – ca durata si calitate – bebelusii reusesc sa mentina o stare de alerta relaxata / linistita. Este momentul acela in care bebelusii au ochii mari, larg deschisi, in care se uita si analizeaza tot ce este in jurul lor.

Corpul lor este relativ linistit si nu foarte activ. In opozitie, bebelusii care sunt mereu nemultumiti, nelinistiti – nu reusesc sa se linisteasca, sunt acei bebelusi care au un nivel de cortizol si progesteron ridicat. Secretia de cortizol creste odata cu oboseala.

Bebelusii si prescolarii au nevoie de mult mai mult somn decat adultii. Adaptabilitatea prescolarilor in mediul social, precum si temperamentul acestora sunt influentate direct de calitatea somnului.

Preventia este calea ideala spre invatarea unei igiene de somn sanatoase

Daca acum cativa ani parintii nu erau deloc pregatiti si nu aveau informatii despre somnul bebelusilor, astazi ei au privilegiul de a putea accesa informatii si ajutor specializat din stiinta somnului – somnologia. Preventia va fi mereu mult mai usoara decat rezolvarea problemelor de somn formate in luni sau chiar ani de zile.

Primele saptamani si luni din viata unui bebelus inseamna schimbari majore: trecerea de la mediul intrauterin la cel extrauterin, reglarea si adaptarea intregului organism la hrana, temperatura diferita, tranzitia de la 16-18 ore de somn in primele saptamani de viata la 14 sau mai putine – in primul an de viata.

 

Ce putem face pentru a-i ajuta pe cei mici sa doarma mai bine?

1. Ajutati-l pe cel mic sa isi regleze ritmul circadian, adica relatia dintre somn – veghe si intervalul orar, de-a lungul fiecarui ciclu de 24 de ore. Adultii au un un ritm circadian matur, care reactioneaza eficient zi de zi prin raport cu expunerea la lumina si intuneric (de exemplu, chiar daca ai avut o noapte cu doar 3-4 ore de somn, odata cu venirea diminetii si expunerea la lumina, corpul tau va suprima secretia de melatonina si va secreta cortizol – hormon care te mentine alert pe durata intregii zile).

Pe parcursul sarcinii, fatul este conectat la ritmul circadian al mamei. Atunci cand mama este alerta, si acestuia ii vor creste bataile inimii si ritmul respiratiei. Dupa nastere, aceasta conexiune este rupta, astfel incat bebelusii trebuie sa invete sa se bazeze pe propriul ritm circadian, care se dezvolta treptat in primele 3-4 luni de viata. Pentru a-l ajuta pe cel mic sa dezvolte un ritm circadian sanatos, este indicat sa il expuneti la lumina naturala pe parcursul zilei si la intuneric complet si liniste pe parcursul noptii!

 

2. Creeaza o rutina de somn si respecta aceleasi reguli la fiecare somn de zi si de noapte. Desi nu s-ar zice, atat bebelusii, cat si copiii mai mari iubesc rutina! Daca pentru adulti ora de culcare vine cu o pregatire minima, cei mici au nevoie de o perioada de tranzitie spre somn. Astfel, crearea unei rutine si mentinerea acesteia este esentiala. Cu cat cream un program predictibil, cu atat micutii se vor simti mai in siguranta si mai linistiti. Doar asa ei vor accepta culcarea si vor adormi usor.

Pe parcursul rutinei, va recomand sa incercati sa schimbati bebelusul in alte haine decat cele de zi, sa mentineti o lumina difuza cu 30 de minute inainte de somn si sa reduceti activitatea. Inainte de fiecare somn, cantati un cantecel sau cititi o poveste.

 

3. Respectati programul de somn adaptat varstei copilui. Daca un bebelus doarme 8 ore fragmentate pe parcursul noptii si are aproximativ 4 somnuri pe parcursul zilei, avand un total de 16-20 de ore pe somn, un copil de 6 luni doarme 10-11 ore pe noapte si are 3 somnuri de zi, cumuland doar 12-14 ore de somn. Lipsa unui somn de zi adaptat varstei sau culcarea prea tarzie vor cauza oboseala cronica, cu efecte multiple in somnul copilului – treziri nocturne, adormire dificila, treziri foarte matinale etc.


Primeste pe e-mail, o data pe saptamana, un articol exclusiv de parenting

Un mesaj de confirmare s-a trimis in Inbox. Daca esti pe Gmail, verifica si SPAM-ul

4. Oferiti copilului sansa sa adoarma singur. Adesea, parintii ii ajuta pe cei mici sa adoarma si sa finalizeze adormirea pana la varste mari. Copiii cresc astfel asteptand mereu de la parinte ajutor pentru a putea adormi sau readormi la fiecare somn de zi sau la trezirile naturale pe timp de noapte.

Dupa varsta de 6-8 saptamani, puteti incerca sa il lasati pe bebelus sa adoarma singur, prin a-l pune in patut intr-o stare semiadormita. Treptat, il puteti lasa in patut din ce in ce mai treaz, pentru a incuraja capacitatea lui naturala de autolinistire. Aceasta abilitate il va ajuta atat in primii ani de viata, cat si ulterior, in mentinerea unui somn neintrerupt si odihnitor.

 

5. Petrece cat mai mult timp cu cel mic. Nevoia de afectiune, atentie si dragoste este esentiala pentru dezvoltarea sa armonioasa. Atasamentul sanatos se creaza in timpul zilei, cand copilul este alert, activ si isi doreste sa fie langa tine. Implica-l pe cel mic in activitatile din casa, cauta jocuri si activitati adaptate varstei si redu timpul petrecut in fata televizorului sau tabletei. Cu cat starea emotionala a celui mic este mai echilibrata, incarcata cu dragostea si siguranta oferite de prezenta si implicarea familiei, cu atat va avea un somn mai linistit.

 

La final, incurajez toti parintii sa aiba incredere in ei si in bebelusii lor, sa cerceteze si sa caute informatii atunci cand simt ca bebelusul lor nu doarme bine si sa nu le fie teama sa apeleze la ajutor atunci cand se simt epuizati. O igiena si un program de somn sanatos pot fi stabilite intr-un timp scurt, cu multa dragoste si respect pentru bebelus si parintii acestuia.

 


oana vlahNumele meu este Oana Vlah. Sunt consultant in somnul copilului, psiholog, mama de baiat si sotie. Am convingerea ca majoritatea provocarilor, fie ele personale, de cuplu sau familie, pot fi rezolvate si depasite atat timp cat ne propunem si actionam in directia potrivita. Provocarile legate de somn intra cu siguranta in categoria aceasta. Rolul meu este acela de a ajuta cat mai multe familii sa revina la un somn sanatos. Am avut bucuria pana acum sa lucrez cu multe familii pe care le-am indrumat si ghidat in rezolvarea provocarilor de somn prin care trec. Experienta mi-a dovedit inca o data ca o familie fericita este o familie odihnita.

Site: www.somnicdepitic.ro

Pagina de Facebook: https://www.facebook.com/somnicdepitic/