Anxietatea la copii si adolescenti este un subiect despre care se vorbeste tot mai des in ultima perioada. Chiar si fara un diagnostic de tulburare de anxietate, multi copii manifesta stres si alte boli somatice. Iata care sunt cei 9 pasi pe care trebuie sa ii urmezi pentru a reduce anxietatea copilului tau.

Primul pas in diminuarea anxietatii. Incurajeaza-ti copilul sa-si infrunte temerile

Atunci cand ne este teama de un lucru avem tendinta de a-l evita. Este un comportament pe care il avem si noi, adultii. Cu atat mai mult copiii. Cu toate acestea, evitarea situatiilor care pot genera anxietatea nu este o solutie. Ghidat de parinte, copilul trebuie invatat sa-si infrunte temerile. Exercitiul, poate neplacut, il va ajuta atat pe moment, cat si pe termen lung, atunci cand va fi adult. Copilul va invata ca anxietatile nu pot fi doar controlate, ci si reduse in timp. Conform publicatiei psychologytoday.com, “corpul nu poate sta la nesfarsit in stare de anxietate, astfel ca, in cele din urma, se va calma. De obicei, daca ramai in situatia care iti provoaca anxietatea (intunericul, insectele) anxietatea dispare in 20 – 45 de minute”.

Al doilea pas in diminuarea anxietatii la copii. Nu diminua importanta temerilor

Ca adulti, stim ca nu trebuie sa ne fie teama de intuneric. Unii copii pot avea aceasta teama. Folosind experienta, parintii au tendita de a diminua temerile copilului, intrucat nu le vad ca fondate. Pentru copil, insa, este un lucru important, iar atitudinea parintelui poate induce copilului senzatia ca:

a) nu este ascultat
b) ce simte este gresit / nepotrivit

Sa-i spui ca este in ordine sa fie imperfect este al treilea pas pentru a reduce anxietatea copilului

Parintii asteapta de la copii sa reuseasca in sport, in dansuri, la scoala si sa fie cei mai buni in toate situatiile cu care se confrunta. Ei vor ca cei mici sa se comporta ca niste adulti, uitand, ca sunt, pana la urma, copii.

La scoala, o nota de 8 este buna, dar nu suficient de buna. “Matei cum a reusit sa ia nota 10 si tu doar 8?” – o intrebare comuna, rostita, poate, saptamanal de multi parinti.

Este important ca parintii sa-si incurajeze copiii sa lupte pentru ceea ce vor, sa depuna eforturi, sa continue sa incerce chiar si atunci cand nu le iese din prima. Insa, la fel de important este ca el sa stie ca greselile sunt acceptate, sunt normale si il ajuta, chiar, in acumularea experientei. Ca si tu, ca adult, faci greseli, dar incerci, apoi, sa gasesti o solutie.

Cu impact mai mare este sa-i fi chiar tu exemplu, sa te observe cum te comporti atunci cand si tu esti pusa intr-o situatie dificila.

Copilul e stresat? Reteta din 7 puncte care il va readuce in echilibru

Concentreaza-te pe partea pozitiva a lucrurilor

Incheie ziua oferindu-i copilului sansa sa se gandeasca la lucruri frumoase si pozitive pe care le-a experimentat. Ca si adultii, copiii anxiosi au tendinta de a se concentra pe lucrurile negative si pe aspectele mai putin placute din situatiile in care s-au aflat peste zi. Se incarca, astfel, si seara, cand, de fapt, ar trebui sa se relaxeze in familie. Stresul continuat nu face decat sa ii afecteze somnul. In timp, sanatatea, starea psihica, rezultatele scolare – toate acestea vor fi afectate de combinatia dintre lipsa de odihna si stres. Iar modul in care invata sa priveasca acum lucrurile se va continua in adolescenta si, mai apoi, la maturitate. Tu cel fel de adult iti doresti sa devina copilul tau pana la urma?

Cele 7 secrete ale copiilor foarte fericiti

Al 5-lea pas in reducerea starii de anxietate la copii: programeaza activitati relaxante

Copilul tau are un program prea incarcat? Poate ca nu are timp sa se relaxeze suficient. Drumul de la ora de franceza la ora de dans nu este relaxare! Copiii au timp pentru ei, sa fie copii. Sa se joace, ori sa citeasca ceea ce doresc sau poate chiar sa stea. Tu nu simti, uneori, dorinta de a nu face nimic? Din nefericire, in multe familii, si in activitatile care ar trebui sa insemne relaxare (un sport) se pune presiune: sa aiba succes, sa iasa primul, sa fie cel mai bun, sa ia cele mai multe medalii etc.

Dr. Cristian Andrei: „Este greu sa cresti copilul neavand timp pentru el”

Mai putina anxietate prin propriul exemplu

Arata-i ca si tu, supusa stresului zilnic, ai gasit cum sa te relaxezi, ca ai grija de tine si iti mai acorzi momente de rasfat chiar si atunci cand agenda iti este mereu plina (de parca s-ar elibera vreodata!). Arata-i ca ai si tu temeri, dar ca ti le infrunti, ca este normal sa iei pauze, ca stima si grija de sine sunt, poate, cele mai mari secrete in infruntarea tuturor grijilor.

Rutina de seara – un secret in reducerea anxietatii la copii

Un copil care resimte anxietatea trebuie sa fie incurajat, seara, sa aiba un program cat mai relaxat. Iar parintii trebuie sa aiba grija in plus la subiectele care se discuta la cina. Copilul are nevoie sa simta atentia si grija adultilor din jurul sau. Din rutina de seara trebuie sa lipseasca stimulii: ciocolata, bauturile carbogazoase, filmele. Daca este un adolescent si se uita la televizor, ar trebui incurajat sa priveasca filme usoare, comedii. Cartile pe care le citeste sa fie adaptate varstei si sa nu prezinte o incarcatura emotionala mare. Baile calde relaxeaza. Programul de somn trebuie respectat, pentru a beneficia de odihna.

Pasul 8 in reducerea anxietatii copilului: Incurajeaza-l sa-si exprime emotiile

Daca vine la tine si iti spune ca este ingrijorat, nu-i spune: “Nu, nu esti!” sau “Esti bine, stai linistit”. Acest raspuns nu il ajuta si nu vine in intampinarea problemei sale. Daca a facut pasul de a-ti acorda incredere si de a-ti spune ca ceva nu este in ordine cu el, asculta-l pana la capat. In schimb, ai putea sa ii spui: “Da, pari ingrijorat. Vrei sa imi spui mai multe?” Apoi, ajuta-l sa vorbeasca despre sentimentele si temerile sale.

Stai calma si nu renunta!

Nu te mai enerva nici tu din orice motiv! La volan fii mai calm! Nu te mai supara pe vanzatoarea de la paine! Copilul te urmareste pas cu pas si nu are cum sa nu “imprumute” din comportamentul tau!

Daca ai, deja, un copil care este anxios, trebuie sa stii ca aceasta problema nu dispare peste noapte. Fii tu prima care face o schimbare. Incepe sa faci exercitii care sa reduca stresul, schimba-ti modul in care reactionezi la probleme, nu te lasa victima situatiilor care te streseaza. Vei deveni un parinte mai sigur, mai calm si mai increzator – un ghid ideal pentru a-ti ajuta copilul sa scape de anxietate si stres.

Aboneaza-te GRATUIT

si primesti articole exclusive, solutii eficiente si reduceri la toate cursurile si produsele noastre!

Nu iti trimitem SPAM-uri si avem mare grija de adresa ta. Te poti dezabona oricand. Powered by Seva